Naturkompaniet - pruta? Nej tack.

Så länge folk drivs av snålhet så kommer de stora kedjerna att vinna mer och mer mark tills alla små entrepenörer är utdöda.. Vi är tydligen inte beredda att betala för service, kunskap och bemötande.. Vi e bara intreserade hur billigt vi kan få våra prylar..

Don't bitch about it!

Prova andra städer

Ring till en seriös butik utanför Stockholm och beställ via postorde, du kan säkert pruta. Enklare och säkarare än Internet, trevligare än att handla av personal som inte får ta egna beslut, dessutom gynnar det oss konsumenter att inte alla butiker har samma namn/ägare.
Förslag på butiker finns i absiden/Utemagasinet. Vill du ändå handla av Naturkompaniet, välj franschisebutikerna i Uppsala, V-ås, Gävle el Ö-sund. Monopol gynnar sällan någon kund...

Sämre kvalitet

Ofta säljs det märkeskläder i USA med sämre kvalitet än här i Sverige. T.ex TNF tillverkar kläder för olika marknader, sämre kvalitet i staterna, bättre i Europa. Anledningen är att vi har högre krav här. Detta kan vara en del av förklaringen. Tyvärr är det nog så att kvalitet kostar här som där. En Outlet är ju en utförsäljning så där kan det ju vara rejält mkt billigare.

Mitt bidrag

Hej.

Jag står inför ett inköp av friluftsutrustning på omkring 10.000:- och har av den anledningen kikat runt lite i Stockholms friluftsbutiker i helgen.
Än så länge har jag varit i fyra butiker; Sportkompaniet, Tierra, Naturkompaniet (Kungsholmen) och Playground.

Sportkompaniet och Playground är de enda som varit positiva till att "fixa ett bra pris". Tierra kunde tänka sig att skicka med någon extra pryl. Naturkompaniet sa däremot bestämt nej och menade att man måste handla för över 30.000:- vid ett tillfälle innan det kan bli aktuellt med rabatt.

Om man skall se något positivt i detta så är det väl att jag inte behöver välja mellan så många butiker när det väl är dags för inköp. :)

Sportleverantör för 10000

Du glömde KG Jonsson i Solna. Hans priser är oftast lägre än de "sssstora drakarnas", dessutom så lär han "bjussa på något i någon form", när du nu ska handla för en ganska stor "peng". Han har alltid varit schysst mot mig och mina kamrater, så det lär han var även mot dig.

avslutad210712

Gäst
Pruta eller ej

Personligen håller jag på att det ärligaste är om man slipper hålla på och pruta. Dvs sagt pris gäller för alla oavsett munväder.

Därmed inte sagt att jag inte själv prutar men om jag vill kolla priser vill jag göra det snabbt och inte hålla på att lägga ner massor av tid på att pungslå med olika försäljare.

Fast sist jag köpte ny haspelspö gick försäljaren ner 50:- utan att jag ens frågat om det. Klagade väl inte direkt.

FJS90/91; sa:
Så länge folk drivs av snålhet så kommer de stora kedjerna att vinna mer och mer mark tills alla små entrepenörer är utdöda.. Vi är tydligen inte beredda att betala för service, kunskap och bemötande.. Vi e bara intreserade hur billigt vi kan få våra prylar..

Don't bitch about it!

VA?!?! Tror nästan du skojar. :(
Min snålhet eller butikens? Självklart att man ska kriga för bästa möjliga pris, tror knappast att någpn kedja gått i konkurs för at de blivit sönderprutade, de kan alltid säga "Nej, tyvärr". Riktpriser är kartellpriser, tillverkare försöker bedriva utpressning gentemot återförsäljare.

Kunskap och bra bemötande ska vara självklart och det betalar jag inget extra för, annat än att butiken kan bli mitt förstahandsval vid nästa inköp.
När man väl vågar börja blir man förbluffad hur lätt det går, jag har snackat ner gymkortpriser, kamerapriser, jackor, bilar, cyklar och mycket mer, och är de tvärtstumma på prislappen ska man försöka få något annat på köpet.

Utnyttja fördelarna med en fri marknad och stort utbud!

Håller med......

Brukar nästan alltid försöka pruta och med tanke på att 9 av 10 gånger fungerar det så lär jag inte sluta med det. Lyckades pruta 700:- på en kamera med 256mb kort bara genom att diskutera 5 min med säljaren, rätt juste timpenning om man räknar om det. :) Annars brukar man kunna få med ngn annan pryl i priset.
Vill inte butiken ta up en diskussion så går man bara till en annan butik som vill sälja.

Mvh
Uffe

avslutad210712

Gäst
Pruta på Hilleberg

Fick 10% rabatt i måndags på fjolårets pris på ett Hilleberg Staika hos två olika butiker i stan och det tog ungefär 30 sekunder på båda ställena varav det ena var en Naturkompaniets butik.

Så visst går det att pruta. Speciellt om man köper off-season.

Eftersom någon nämnt Hilleberg så...

Kolla in de amerikanska priserna på Hillebergs hemsida. Man kunde ju tycka att det skulle innebära en MERKOSTNAD att skicka tälten över atlanten men näääerå, tydligen inte.

Vi är en skock dumma får.

MVH

Rickard

Staika: 6690 kr eller 655 dollar.

655 dollar = 4783 kr. Sen tillkommer momsen på det. Om de också hade 25% så skulle det bli 5978. Och det är efter det att dollarn fallit en del. Så någon jätteskillnad tycker jag inte det är.

mvh Christian

avslutad210712

Gäst
Eftersom jag är en nätsurfare så kollar jag nästan allt jag skall köpa om jag kan få det billigare på nätet och bland annat köpte jag en Lundhags Dovre 40 för 650:- inklusive frakt i förra veckan som de lokala affärerna ville ha 1100:- för. Hilleberg Staikat betalade jag 5650:- för vilket jag tycker är ett hyfsat pris.

Så visst kan man göra bra affärer både på nätet och hemmavid. Finns dock en fara och det är att om alla går in i den lokala affären och klämmer på sakerna för att sen gå hem och beställa på nätet för att man får sakerna en hundring billigare så kommer det till slut inte att finnas några affärer att gå in och klämma på sakerna innan man köper dom. I Sthlm, Gbg och andra större orter är risken rätt liten men för oss som bor utanför de större städerna är det nog bara en tidsfråga innan de lokala utbudet kommer att vara rätt begränsat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg