Naturkompaniet - pruta? Nej tack.

Direktimport eller generalagenter?

Generalagenterna verkar vara den svenska friluftsprylsmarknadens problem, ibland dessutom extra distrubutörer. Det blir många mellanhänder. Jag ska illustrera.

Det dök upp en kille på mitt jobb som arbetade som säljare för vissa friluftsprylar. Han åker alltså runt och visar kollektioner för butikerna som sedan beställer via honom från generalagenten. Men schysst som han ville vara skulle han ju kunna sälja visningskollektionen till inköpspriser + moms, dvs betydligt billigare än i butik. Jag var på jakt efter en rygga och hittade en. Det visade sig att hans svenska inköpspris ligger betydligt ÖVER BUTIKSPRISET om man jämför några nätbutiker utomlands. Svenskt slutpris är ca 5000 kr i butik att jämföra med ca $330 (2400-2500 kr) i butik. Antingen är dessa fruktansvärt dåliga affärsmän som låter pengarna rinna mellan fingrarna eller så har de otroliga avanser. Vad tror ni? Är inte direktimportsystemen betydligt bättre för konsumenten? Hur ska vi komma ifrån alla mellanhänder?

Visst, exemplet med Hilleberg kan säkert diskuteras men poängen är fortfarande att Hilleberg tydligen förväntar sig en mindre förtjänst i USA än i Sverige. Detta trots att det med all säkerhet är en rätt extrem produkt för en riktigt exklusiv och medveten del av den amerikanska marknaden.

Naturligtvis blir exemplet ännu tydligare om vi talar om amerikanska/kanadensiska produkter. Det är möjligt att det tillverkas "lågprisvarianter" av vissa kända klädtillverkare för den amerikanska marknaden men ingen ska försöka inbilla mig att det gäller märken som Patagonia eller Arcteryx.

Att exemplet fortsätter även inom europa vet alla som kollat in vad de tyska, franska eller österrikiska skidprodukterna kostar i Sverige respektive på kontinenten.

Min förklaring och vad jag skulle vilja se en förändring i är kundmentaliteten i Sverige (och även Norge) där det verkar som att toleransen inför importörers/återförsäljares (skuldbördan mellan dessa känns ointressant) rejält oskäliga marginaler är oändlig. Jag upplever nästan att många tycker att det är lite "coolt" att ett par alpinskidor kostar närmare 10000 med bindningar (i Norge verkar den attityden vara ännu värre, vilket säkert är anledningen till att allt är ännu dyrare där).

Problemet är väl spritt i samhället och går lätt att se i allt från en matkasse från ICA till skidutrustning (eller varför inte paradidiotexemplet en dunjacka från Canada Goose).

Vad som håller dessa fenomen vid liv är naturligtvis bara vi kunder. Så länge vi accepterar det som rimligt att det någonstans på vägen slängs på en 100-procentig (eller ännu högre) avans på t.ex. en amerikansk produkt så kommer vi att få fortsätta att betala. Snyfthistorier om att de "stackars" generalagenterna/återförsäljarna ju också måste få leva är patetiska på gränsen till att jag tror att det är någon som driver med oss. Det saknas absolut inte ett utbud i länder där priserna är lägre och det verkar snarast som om folk tror att förtjänsten för den amerikanska nätbutiken som vi gärna jämför med är noll. Det är den inte alls, den är nog snarare lite mer rimlig.

Det är inte coolt att betala dyrt, det är dumt.

MVH

Rickard

Dyra Sverige

Jag håller med om att någon/några tjänar för mycket på utrustning här i landet. Köpte före jul ett par randonnépjäxor av märket Garmont G-Ride och butikspris här i landet är ca 5 000kr. Jag beställde från Globetrotter i Tyskland och fick dem för 2200 inklusive frakt. Jag tror inte Globetrotter är utan förtjänst så varför är de så dyra här i landet har jag och många andra frågat sig.

Re: Dyra Sverige

Headski; sa:
Jag håller med om att någon/några tjänar för mycket på utrustning här i landet. Köpte före jul ett par randonnépjäxor av märket Garmont G-Ride och butikspris här i landet är ca 5 000kr. Jag beställde från Globetrotter i Tyskland och fick dem för 2200 inklusive frakt. Jag tror inte Globetrotter är utan förtjänst så varför är de så dyra här i landet har jag och många andra frågat sig.

Slapp du undan moms och avgifter från tullen? Det kan bli ganska dyrt annars. Skickade de hem pjäxorna direkt till dig? Var det synligt på utsidan av paketet att det var från Globetrotter?

/Christer

Välj KG istf Naturkompaniet

niklaz; sa:
Köpte ett skyltex Norröna ryggsäck för 3900 + en Patagonia tröja för 600 kr. Fick inte pruta en cent.

Idag frågade jag om de kunde göra nåt om jag köpte 2 st Hilleberg (mellan 9-11500 kr totalt). Nix var svaret men jag fick ett telefonnummer till deras huvudkontor. Suger. Det hör liksom till att man får pruta lite när man köper dyra (de dyraste) prylar. Nä, det blir att prova med Sportkompaniet (Kungsgatan Sthlm). De ingår inte i nån stor jäkla monopolkedja som Fjällräven+Naturkompaniet+Friluftsbolaget+Tierra nu tyvärr blivit.

Gå till KG Jonsson i Solna istället. Jag köpte ochså en Norröna (Storen) i somras. Han tog 3600. Köpte totalt för drygt 7000 spänn och påpekade det. Jag sa att jag ville ha sidofickorna på köpet (400 kr) och det gick han (den yngre försäljaren) med på. Tror att KG ligger ca 10% billigare på allt och de är mycket välsorterade. Meindlkängorna han sålde var 300 billigare osv. Annars har det varit som en priskartell där alla Meindl legat på exakt samma pris t o m hos Stadium. Som ni redan räknat ut tjänade jag drygt 1000 spänn på att handla från KG. Kan vara värt den extra resan...

Shoppa er lyckliga!
Christer

>>Läraren

Eftersom Tyskland är med i EU så betalar man tysk moms som ligger på 14% om jag inte minns fel och någon tull behöver man inte heller betala iom att dom är med i EU

//Magnus

Inte førvånad !

Naturkompaniet prutar aldrig. Speciellt inte på Hilleberggrejor. Alla butiker har otroligt dålig marginal på sina Hilleberg-grejor. Att sälga ett Hillebergtält skall nog mera ses som en service än nogot som ger vinst. Butikerna tjänar mångdubblet mer på att sälja Hafgløfs, fjällräven eller TNF. Det tjänar nog inget till att pruta på Hilleberg, tyvärr.

Men, Naturkompaniet har ju ett fantastiskt fint sortiment. Prova det du skall ha och leta sedan upp grejorna på internet. Garanterat billigast.

avslutad210712

Gäst
Vad är det för snack att ingen Naturkompaniet-butik prutar på Hilleberg. Fick 10% rakt av på fjolårets pris på ett Staika i början av veckan, dvs 5650 istället för 6700 som är årets pris. Köpte dock inte där utan på en annan affär i stan eftersom jag ville ha ett rött och det fanns inte hemma hos Naturkompaniet. Fast naturligtvis fick jag samma pris på den andra affären som på Naturkompaniet.

Dock var det ett fjolårets tält men det spelar noll roll för min del eftersom det inte är några förändringar på Staika till i år.

Fast visst är det så att "någon" tjänar oförskämt bra på fritidsprylar i Sverige och förhoppningsvis kommer konkurensen från utlandet/nätet att se till att priserna går ner. Problemet är dock fortfarande att man kanske vill känna på sakerna innan man köper dom. Och man kanske vill pröva storleken. På kläder är det inga problem att veta vilken storlek man har men på skor kan en 43:a skilja mycket mellan olika fabrikat och hur skoj är det att skicka efter skor på nätet som sedan visar sig ha fel storlek. Min sambo köpte ett pat Meindl och fick ta en helt annan storlek än hon använder på alla andra skor och hade hon beställt samma storlek på nätet som hon vanligtvis har skulle det inte blivit någon vandring i fjol eftersom vi var lite sent ute.

Kan det inte vara så enkelt att det siljer sig från butik till butik.
Nu har jag iof inte gjort några samlade storköp hos Naturkompaniet men en hel del "mindre" (om man nu kan kalla jackor från TNF etc för det) och jag har märkt att kvalitén på säljarna varierar stort i Göteborg.

Så kan det helt enkelt inte vara så (som jag redan skrivit) att det skiljer sig från säljare till säljare och från butik till butik...

pruta

Kommer alltid att vara så att hos vissa NK butiker så går det att pruta och hoss vissa inte, beror kanske mer på säljaren än på butiken.
Generellt sett så är det upp till butikschefen att lämna rabatt, vissa BC går enligt eget huvud och vissa går efter koncernens regler.
När det gäller Hilleberg och USA så är det så att den minskade marginalen komenseras av att man kanske säljer hundra ggr så många tält och då är det ok att gå ner i pris, nu är det väl så att Hilleberg själva står för distributionen i USA och skulle det finnans en agent så skulle prisbilden se anorlunda ut.
Eftersom marknaden i SVE är relativt liten så försöker leverantörerna se till hela "sin" marknad, dvs inte en enstaka stad etc, och om de säljer billigare till någon så blir alla andra butiker sura och hotar med att inte köpa något nästa år vilket medför att leverantörerna pressar butikerna att inte sälja billigare och så skvalpar det på i ankdammen.
- anders

Pruta - köp eller lämna affären

Generellt är vi konsumenter alldeles för bleka.
Självklart skall man pruta. Det finns marginal, att snacka om att man säljer varor av "serviceskäl" är ju rent patetiskt.

Sedan finns det en gräns för alla näringsidkare beroende på inköpspris (volymer), omkostnader, vilja mm.

Är man inte nöjd med priset skall man artigt påpeka det och lämna affären. Anställd eller ägare, om fler gör det så sjunker det in till slut.

Att gnälla över höga priser och inte utnyttja makten som konsument förtjänar ingen respekt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg