Min matsäck
Mezzner; sa:
Hm, Thure;
med all respekt för att du faktiskt åker skridsko både fortare och längre, än jag, så undrar jag om det verkligen är så att det är optimalt med upp till 3 liter varm dryck på en åktur?
Härligt drag i den här tråden mer än 50 inlägg på ett dygn.
Vad jag menar är turer med mer än 12 timmars bortvaro från hemmet och mer än 7 timmar på isen samt bra tempo. Då behövs både vätska och kalorier och mängden kalorier i en liter blåbärssoppa är stor. Är det kallt så är lösningar med vätskesystem och slang opålitliga åtminstonen om slang och ventil inte isoleras. Jag föredrar att stanna t ex var 20:e minut och ta en slurk blåbärssoppa eller nyponsoppa. Om det är tävling så fungerar förstås vätskesystem med behållare och slang innanför klädseln bra även för mig. Jag drar då fram ventilen bara när jag skall dricka.
Jag körde med ovanstående lösning med en eller flera plastflaskor i ryggan innan jag hade sett Nalgeneflaskor. När min första plastflaska med smal hals sprack så ersatte jag den med en fyrkantig Nalgeneflaska i den mjukare plasten HDPE materialspecifikation:
High Density Polyethylene (HDPE)
Sturdy
Translucent
Reliable
Economical
Dishwasher safe away from the heating element
Max. temperature: 120°C/248°F
Min. temperature: -100°C/-148°F
http://www.nalgene-outdoor.com/store/subcategory.asp?categorysubcategorycode=3 och dessa flaskor har jag nu mer än 15 års erfarenhet av.
Men det finns förstås andra sätt att åka skridskor på och andra lösningar. Matsäck och dryck skall vara så smakliga att man sätter i sig allt det är viktigast.
Min kamtat Mårten körde med en lite spartansk variant på en tur från Hässelby till Örebro. Vatten i vätskesystem och Start (Muslivariant) i fickorna. Behövde inte stanna alls förutom för att kliva på taxin mellan Mälaren och Hjälmaren.
Thure
[Ändrat av thureb 2005-09-06 kl 17:17]