Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

pluntmodell i Lexan ?

För mig är vitsen med Nalgene i Lexan att man kan hälla i kokhet blåbärssoppa utan att plasten förstörs. Om man sedan har Flaskan i in strumpa, i en hoprullad jacka eller i en fleecepåse är en smaksak.

Det jag saknar är en Lexan flaska i ”pluntmodell” 0,5 liter, samma storlek som sprit säljs i på vissa flygplatser.

Finns det Lexan flaskor i ”pluntmodell ?

Ser att Thure B frågat nästan samma sak medan jag skrev (fortfarande långsamt med bara ett finger).

Se min snart 5 år gamla recension på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=875

Per

Det är intressant att plötsligt se alla tillskyndare av rationella utrustningsval åter betyga sin förnuftiga hållning rörande friluftsprylar. Jag känner mig plötsligt som en outcast då jag villigt erkänner att t.ex. både mitt Hilleberg-tält och min Nalgene-flaska är köpt med lika delar hänsyn tagna till både funktionalitet och märkesprestige.

Den allmänna meningen på detta forum verkar istället vara något i stil med: "Jag faller inte för märkeshets utan mina inköp styrs helt och hållet av ett noga avvägt avgörande rörande prylens positiva och negativa egenskaper". Det må så vara: denna sida är möjligen ett tillhåll för ekonomiska individer.

Men hur förklarar vi då den extrema prisbilden på friluftsutrustning i Sverige, där en Nalgene-flaska kan tjäna som exempel:
Nalgene - USA (www.amazon.com): ca 55 kronor (7.35 USD)
Nalgene - Sverige (www.getout.se): 98 kronor

Jag för min del tror inte att transportkostnader och bristande konkurrens förklarar hela denna prisdifferens. Istället vittnar detta om den i tidigare trådar vida diskuterade märkesbiasen i Sverige.

Men givet detta och resonemanget i detta inläggs första stycke undrar jag var man kan hitta alla de som lider av denna prisuppdrivande illusion. På utsidan återfinner man de då inte (åtminstone inte de som erkänner sin last :)).

Jo en sak till jag brukar använda Nalgene till som knappast funkar lika bra med en vanlig petflaska: Pannkakssmeten! Fyller drygt halva med pulvermix och vatten och skakar som attan medan baconen fräser i pannan. Är man enveten försvinner klumparna till slut.. (Iofs kan man ta med en visp och en lite större gryta men det gör jag inte).

Bisphenol A

calle77; sa:
Är också ägare till en nalgene flaska men blev lite fundersam efter jag hörde att man kan få i sig onyttigheter från flaskan. Googlade lite och hittade denna länk http://www.dailyutahchronicle.com/m...Bottles.May.Pose.Health.Problems-637970.shtml
jag har ingen aning om detta är en trovärdig källa eller ej så jag behåller min nalgene tills vidare.

Lexan eller det kemiska namnet polycabonat är det genomskinliga plexiglasliknande materialet i Nalgenes glasklara och hårda flaskor.

Det används mycket i andra matsammanhang och i andra sammanhang som t ex i solglasögon och skyddsglasögon. Möjligen kan alltså enligt länken ovan basiska diskmedel t ex maskindisk orsaka utsöndring av Bisphenol A som har effekter på homonbalans via östrogenreceptorer. Bisphenol A finns tyligen också i den epoxibeläggning som finns på insidan av aluminiumburkar med t ex öl och läsk.

Farligt för människor?

Effekter har setts på möss men inte på råttor referens finns i dokumentet nedan.

Miljöeffekter skulle substansen kunna ha. Se http://www.naturvardsverket.se/bokhandeln/pdf/620-6164-X.pdf - 4 sep 2005

Thure

Priser

tjonsson; sa:
Det är intressant att plötsligt se alla tillskyndare av rationella utrustningsval åter betyga sin förnuftiga hållning rörande friluftsprylar. Jag känner mig plötsligt som en outcast då jag villigt erkänner att t.ex. både mitt Hilleberg-tält och min Nalgene-flaska är köpt med lika delar hänsyn tagna till både funktionalitet och märkesprestige.

Den allmänna meningen på detta forum verkar istället vara något i stil med: "Jag faller inte för märkeshets utan mina inköp styrs helt och hållet av ett noga avvägt avgörande rörande prylens positiva och negativa egenskaper". Det må så vara: denna sida är möjligen ett tillhåll för ekonomiska individer.

Men hur förklarar vi då den extrema prisbilden på friluftsutrustning i Sverige, där en Nalgene-flaska kan tjäna som exempel:
Nalgene - USA (www.amazon.com): ca 55 kronor (7.35 USD)
Nalgene - Sverige (www.getout.se): 98 kronor

Jag för min del tror inte att transportkostnader och bristande konkurrens förklarar hela denna prisdifferens. Istället vittnar detta om den i tidigare trådar vida diskuterade märkesbiasen i Sverige.

Nalgene är mer hypat i USA än i Sverge. Håller med om att flaskorna är dyra men jag tycker att de är bra óch jag använder mina väldigt mycket. De lite mjukare i vitaktig plast är långt ifrån oförstörbara. Kanske håller de 100 upphällningar med kokhet dryck och vid varje sådan upphällning hantering i ryggsäck under en dag. Därefter så brukar de spricka.

Flaskorna kan köpas lite billigare på t ex http://www.globetrotter.de

Svensk moms och tull + mellanhänder + liten marknad förklarar det höga priset i Sverige på amerikanska prylar. Leatherman tools och andra liknande produkter uppvisar ännu större procentuell prisskillnad.

Skulle en svensk eller EU-baserad fabrik som levererade till de flesta livsmedelbutikerna sälja liknande flaskor så skulle de bli avsevärt billigare till kund.

Det rör mig inte i ryggen att någon annan har synpunkter på att jag är drabbad av märkeshysteri.

Thure

avslutad210712

Gäst
tjonsson; sa:
Även jag har noterat Nalgene-flaskans status som "accessoar" för de som vill ge sken av att vara bättre bemedlade och mer medvetna frilufsare (vilket resulterat i att jag själv äger två stycken :)).

Jag har ägt en Nalgene ända tills den ifjol bestämde sig för att ta en tur nerföer en jokk på egen hand varvid den drunknade.

Så med tanke på att man MÅSTE ha en Nalgene så är jag numera bara en wannabie-vandrare med en Hiker och en Powerade Pet-flaska :-(

avslutad210712; sa:
Jag har ägt en Nalgene ända tills den ifjol bestämde sig för att ta en tur nerföer en jokk på egen hand varvid den drunknade.

Så med tanke på att man MÅSTE ha en Nalgene så är jag numera bara en wannabie-vandrare med en Hiker och en Powerade Pet-flaska :-(

Vad ger störst respekt?

För mig är det de personer som är duktiga på att banta sin utrustning till det som är lätt och funktionellt utan att snegla på andra.

Så att du klarar dig utan Nalgene är kanske ett tecken på att du förtjänar kultstatus.

Thure

För egen del var den Nalgeneflaska jag tog med som dricksflaska för sommarens vandring ett substitut till min gamla vattenflaska vars kork pajat. Lärde mig dock snabbt att uppskatta den stora öppningen även i en vattenflaska, att den lätt förses med snabbkoppling, att den är tålig och över huvud taget är lätt att hantera. Vill Britney komma bort från sin poppislook kan hon få låna min gamla yllesocka att trä runt flaskan:)

Raskesven

Lätt fascinerad kan man följa denna tråd om en plastflaska. Plastflaskor är förvisso användbara, men dagens utbud av gratisflaskor och billiga flaskor gör detta med Nalgene lite märkligt.
Jag har själv aldrig saknat en sån flaska, men inte kunna undgå hur många verkar ha gjort sig beroende av flaskorna.

Om man vill ha en motsvarande flaska så finns det dessutom "generiska produkter". Exempelvis har northstar.se nån variant som jag väl vågar anta billigare.

Föreställer mig att det finns fler märken för den som orkar leta. Petflaskor mm mm brukar vara ändåmålsenliga, det är inte så ofta jag heller kokhett vatten i flaskorna, men gör jag det för att senare ha varm dryck känns det ju som om Nalgeneflaskan möjligen kan erbjuda en viss polyvalens, men samtidigt är underlägsen en termos (i stål eller plast) i fråga om att förvara varm dryck.

Det känns onekligen som att diskussionen är bekant från tidigare knivtrådar ;).

Kan man sätta pris på den tiden det tar att leta upp något som är lite billigare?

Kan man hos dem som kallar andra märkeshysteriska möjligen hitta någon form av snobbighet? (Eller är det bara en sund och ärlig undran...) ;-)

Jag (erkänner!) köper mina prylar med en glädjefylld blandning av rationella och långt mer irationella skäl. Det står jag för...
Tjipp å hej!
-p-

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg