Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

Lätta att fylla med is/snö som sen kan smältas i vårsolen. Eller att fylla i en liten stril vatten på en klippa. Det finns isolerande överdrag att köpa till, som man också kan ha för att fästa dem utanpå ryggsäck. Nalgene är tunga, men bra för vinterbruk & berg, IMO.

Hur länge går det att diskutera huruvida en plastflaska är bra eller inte?

Rolig diskussion men jag blev nyfiken på vad en dylik flaska kostar, ungefär en hundring hittade jag på ett ställe. Hade väntat mig betydligt mer efter att ha läst inläggen. :)

Tänk sammanhanget: ryggsäck, sovsäck, tält, tågbiljett med franskt bolag som trafikerar norra Sverige, nej jag kan inte hålla med om att den är dyr, köper nog en för att prova till skridskoåkning i vinter, billigare och lättare än en thermos! :)

Nalgeneflaska, 1 liter, är aningens aning tyngre än den Sigg jag brukar använda, och som hänger bättre från
en krok. Det enda alternativ jag kan tänka mig
är en mjuk 1.25-liters mjukplastflaska från Intersport,
till vilken då tarvas en strumpa e.d. att hänga
den i. Söderut kan en liter vara i minsta laget.

Nog går det att hitta andra flaskor som tål värme och har stor öppning, mer eller mindre varenda "sportflaska" klarar väl de kriterierna? Och de brukar man kunna hitta för 29 spänn om man köper en med butikens reklamtryck på.

Fast de kanske tar åt sig en massa smak?

Själv använder jag till största delen Festis-flaskor. De rymmer nämligen 6 dl, till skillnad från de flesta andra små PET. Men de väger lika mycket (de är antagligen gjorda från samma mängd plast). Och "skåran" runt flaskan gör att jag smidigt kan sätta fast den med en rem antingen i skärpet eller ryggsäckens axelrem.

festis1.jpg

En MER-flaska har jag för dess stora öppning (när man ska blanda t.ex. kallrörd nyponsoppa).

Visst, de klarar inte värme, men det har jag inte saknat hittills.

Det mesta har reda sagts:
- Den stora öppningen som inte bara är bra när man ska hälla blåbärssoppa i flaskan utan det går bra mycket fortare att hämta vatten ur den iskalla bäcken med en Nalgene, jämfört med en PET.
- Värmebeständigheten, oslagbart och viktigt. Jag använder allt som oftast en Nalgeneflaska med isolering kring som dagsturstermos sommartid. Håller drycken varm/ljummen till långt in på em.
- Hållbarheten, testa slå sönder en...

Nackdelar
- Pris
- Vikt

Jag använder Nalgene-flaskan i mångt och mycket. Men vill jag spara vikt blir det istället något som är ihopfällbart, t.ex. en Platapus eller vattensäck. De har samma öppning och hällbarhet som PETflaskan men inte dess nackdelar vad det gäller skrymmandet.

Strykarräven; sa:
Visst är Nalgeneflaskan en accessoar, på samma vis som en dyr skaljacka i stan är det, när en billigare regnjacka i stort sett gör samma jobb.

Även jag har noterat Nalgene-flaskans status som "accessoar" för de som vill ge sken av att vara bättre bemedlade och mer medvetna frilufsare (vilket resulterat i att jag själv äger två stycken :)). Fördelarna är onekligen få om hänsyn till priset tas, vilket mycket riktigt påpekats här.

Under en tid i Norra Kalifornien gjorde jag emellertid en upptäckt som möjligen förtar lite av den top-of-the-line-aura som Nalgene-flaskan har här hemma. Där borta var Nalgene-flaskan (gärna en rosa) standardutrustningen för den typiska Britney-Spears-lookalike-Sororoty-undergrad-studentskan. Med collegetröjor, långa blonda kalufser och med nya definitioner på shortslängd körde dessa omkring med pappas bil, tuggandes tuggummi, och alltid med en fylld Nalgene-flaska inom räckhåll; en syn fjärran från den där den utrustningsoptimerade svenske vandraren böjer sig över (den otillgängliga) fjälljokken och ryser med tillfredsställelse över hur optimalt stort öppningshålet är och värms i själen i förvissning om att om kokhett vatten skulle hällas ned i dess innandöme, skulle flaskan tåligt, och utan att rubbas i sin fysiska uppenbarelse, mottaga detta.

[Ändrat av tjonsson 2005-09-06 kl 08:21]

tjonsson; sa:
Under en tid i Norra Kalifornien gjorde jag emellertid en upptäckt som möjligen förtar lite av den top-of-the-line-aura som Nalgene-flaskan har här hemma. Där borta var Nalgene-flaskan (gärna en rosa) standardutrustningen för den typiska Britney-Spears-lookalike-Sororoty-undergrad-studentskan. Med collegetröjor, långa blonda kalufser och med nya definitioner på shortslängd körde dessa omkring med pappas bil, tuggandes tuggummi, och alltid med en fylld Nalgene-flaska inom räckhåll; en syn fjärran från den där den utrustningsoptimerade svenske vandraren böjer sig över (den otillgängliga) fjälljokken och ryser med tillfredsställelse över hur optimalt stort öppningshålet är och värms i själen i förvissning om att om kokhett vatten skulle hällas ned i dess innandöme, skulle flaskan tåligt, och utan att rubbas i sin fysiska uppenbarelse, mottaga detta.

Det där biter ju bara på den som har sin Nalgene just som imagepryl. ;) Mer sakliga argument (eller tips om nya bättre prylar) behövs. Förresten vad är det för fel på Britney looken? :)

tjonsson; sa:
Strykarräven; sa:
Visst är Nalgeneflaskan en accessoar, på samma vis som en dyr skaljacka i stan är det, när en billigare regnjacka i stort sett gör samma jobb.

Även jag har noterat Nalgene-flaskans status som "accessoar" för de som vill ge sken av att vara bättre bemedlade och mer medvetna frilufsare (vilket resulterat i att jag själv äger två stycken :)). Fördelarna är onekligen få om hänsyn till priset tas, vilket mycket riktigt påpekats här.

[Ändrat av tjonsson 2005-09-06 kl 08:21]

He he, själv är jag inte så trendkänslig som du verkar vara. Jag vill helt enkelt ha en bra flaska som håller för kokhett vatten och som har stor öppning ;).

//J

Nalgene, schnalgene.

Hmm... jag är prylbög, men har aldrig nånsin ens kommit i närheten av att fundera över om jag skulle behöva en sån där flaska.
Typiskt sån hylla i friluftsbutiken som jag bara går förbi utan att tänka på det. Nåt särskilt starkt varumärke har de i alla fall inte i mina ögon.
Jag måste ha gjort nåt fel. :)

Om jag skulle behöva en flaska så är det för att ta med vatten till ställen utan färskvatten, och då är det ju bara att rota lite i panthögen därhemma.
[Ändrat av Nordesjö 2005-09-06 kl 10:27]

Det finns ju många andra flaskor med stor öppning nu, oftast är de gjorda för olika fruktjuicer. De är ju oftast inte gjorda i klar plast, men det är väl inte Nalgene heller, och det kan vara problem ibland.

Tänker själv

Om jag tycker att en pryl passar i min utrusning och mitt sätt att frilufsa så är jag nöjd och glad och kanske t o m lite stolt över att ha hittat en bra lösning.

Om någon annan tycker att det är larvigt av mig att använda den lösningen av mer eller mindre obskyra skäl så blir jag snarare ännu mer ivrig att fortsätta med min lösning.

Men om någon kommer med argument för att just mina behov täcks bättre av en annan lösning då lyssnar jag förstås och är benägen att testa.

Vad är det för alternativ till Nalgene som kunde vara bra för varma och kladdiga drycker? Pris, inköpsställe, erfarenheter, fördelar, nackdelar?

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg