Strykarräven; sa:
Visst är Nalgeneflaskan en accessoar, på samma vis som en dyr skaljacka i stan är det, när en billigare regnjacka i stort sett gör samma jobb.
Även jag har noterat Nalgene-flaskans status som "accessoar" för de som vill ge sken av att vara bättre bemedlade och mer medvetna frilufsare (vilket resulterat i att jag själv äger två stycken
). Fördelarna är onekligen få om hänsyn till priset tas, vilket mycket riktigt påpekats här.
Under en tid i Norra Kalifornien gjorde jag emellertid en upptäckt som möjligen förtar lite av den top-of-the-line-aura som Nalgene-flaskan har här hemma. Där borta var Nalgene-flaskan (gärna en rosa) standardutrustningen för den typiska Britney-Spears-lookalike-Sororoty-undergrad-studentskan. Med collegetröjor, långa blonda kalufser och med nya definitioner på shortslängd körde dessa omkring med pappas bil, tuggandes tuggummi, och alltid med en fylld Nalgene-flaska inom räckhåll; en syn fjärran från den där den utrustningsoptimerade svenske vandraren böjer sig över (den otillgängliga) fjälljokken och ryser med tillfredsställelse över hur optimalt stort öppningshålet är och värms i själen i förvissning om att
om kokhett vatten skulle hällas ned i dess innandöme,
då skulle flaskan tåligt, och utan att rubbas i sin fysiska uppenbarelse, mottaga detta.
[Ändrat av tjonsson 2005-09-06 kl 08:21]