nalgene-kanske inte så bra...?

En del av det ni betalar för som mat

borde enligt rekommendationerna inte få kallas det. Olje och vinskandaler hör vi om för då blir det snabbt farligt, men det där långsamma accumulerande doserna som så småningom hämmar vissa funktioner...vem snackar om dem? Vem forskar i dem?
När jag var pojk var det bensin och bly i bensinen...Senaste föredraget om motordrivmedel hade över 150 tillsatser...i vanliga gröna 95 pumpen...
Läs varudeklarationerna nästa gång ni handlar, det kommer att ta 4x så lång tid, men då vet ni ju i varje fall lite om vad ni sväljer frivilligt...
//J
Kommer nog att fortsätta med mina återbrukade pet och spritflaskor...

Gro, länken du som anonym ger närmast ovan har du själv både startat och avslutat. Du skriver att "artiklen från vår bostad visar att äldre nappflaskor av polykarbonat kan ge upp till 50 mg bisfenol A om dagen, vilket är 60 ggr mindre än EUs gränsvärde". Men är det trovärdigt?

Om en polykarbonatflaska hade tappat 50 mg vikt om dagen hade det inte varit mycket kvar av flaskan efter ett par år. Förresten, hur skulle man på redaktionen för den nedlagda hyresgästtidningen "Vår bostad" kunna haft någon kompetens inom toxikologi? Att EUs gränsvärde för bisfenol A skulle vara 60x50mg = 3 g om dagen är inte heller särskilt trovärdigt.

hej
för ett halvt liv sedan hade jag en flaska typ en liters innehåll gjord av nåt matrial som var smakneutralt och om jag inte missminner mej användes till konstgjorda höftkulor
nån som kommer ihåg?
vänligen n

Jodå. Alferan hette flaskorna, från Markill tror jag (?), jag hade två såna, också för bra länge sedan. De var bra, men hade en sån där gammal "snäppkork" som slutade hålla tätt och gärna gick upp i ryggsäcken... obra! Grejen var väl att insidan av aluminiumflaskan var oxiderad, aluminiumoxid är hårt och används ibland i höftproteskulor. "Rå" aluminium i flaskor är nog inte så bra att förvara juice, vin och sånt i, inte heller vatten om det får stå och dra länge...Däremot är aluminiumoxid sprött och kan spricka vid stötar, förmodligen fungerade inte ytskiktet som det var tänkt. Vinet smakade bra i alla fall !

"Rå" aluminium i dricksflaska är nog inte så lätt att åstadkomma. Behöver inte slå i någon bok för att komma ihåg att aluminium oxiderar direkt i närvaro av luft så att det bildas en skyddande oxidhinna som alls inte är hård. Vad som sen händer med oxiden i närvaro av syror är en annan femma.

"Rå" aluminium i dricksflaska är nog inte så lätt att åstadkomma. Behöver inte slå i någon bok för att komma ihåg att aluminium oxiderar direkt i närvaro av luft så att det bildas en skyddande oxidhinna som alls inte är hård. Vad som sen händer med oxiden i närvaro av syror är en annan femma.

Sorry! Du har förstås rätt - aluminium oxiderar naturligtvis, men om jag inte minns fel var ytan på Alferanflaskorna invändigt "aktivt" oxiderade - alltså omvandlad till keramisk aluminíumoxid, typ syntetisk ädelsten alltså, hård men spröd. Nu är jag ju ingen kemist... nån sån kanske vet bättre.

Gro, länken du som anonym ger närmast ovan har du själv både startat och avslutat. Du skriver att "artiklen från vår bostad visar att äldre nappflaskor av polykarbonat kan ge upp till 50 mg bisfenol A om dagen, vilket är 60 ggr mindre än EUs gränsvärde". Men är det trovärdigt?

Om en polykarbonatflaska hade tappat 50 mg vikt om dagen hade det inte varit mycket kvar av flaskan efter ett par år. Förresten, hur skulle man på redaktionen för den nedlagda hyresgästtidningen "Vår bostad" kunna haft någon kompetens inom toxikologi? Att EUs gränsvärde för bisfenol A skulle vara 60x50mg = 3 g om dagen är inte heller särskilt trovärdigt.

Själva grejen är ju att man kan gott och väl fortsätta i den gamla tråden, eller hur? Fylla på med mer info? Sen var det ju inte det enda som kom fram, eller hur?

hej
och tack titanmannen
min flaska blev tyvärr ganska bucklig och medfaren vid ett MTB-missöde hmm
meen den fick tjänstgöra ett bra tag efter det iallafall (men den gick hädan dessvärre innan jag förstod att den var bra på att härbergera vin ;) )

trevlig helg

Ingen nyhet utan gammal diskussion

Som jag skrev i den gamla tråden ovan så torde exponeringen från Nalgenes Polykarbonat (Lexan) vara negligerbar i förhållande till exponeringen från läsk och ölburkar i alu med denna plast på insidan.

Men det saknas övertygande bevis på att detta har någon betydelse hälsomässigt.

Att det skull läcka 50 mg bisfenol per dag är totalt orimligt.

Slit ut era Polykarbonatkärl med gott och tryggt samvete är min uppfattning.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg