Några trangia frågor

Och med den matlådan tänker jag att den kanske kan vara bra om man vill använda kastrullen som en ugn.

Grytorna är tillverkade av aluminium (även duossal versionen har ett skikt i aluminium) och aluminium har relativt låg smältpunkt, så att elda under en tom gryta är inget att rekommendera då det är mycket lätt att riskera att grytan blir för varm och smälter eller deformeras.

Vill du kunna laga mat som du skriver är nog det bästa alternativet att du skaffar ett komplett Trangiakök (27 eller 25) med gasbrännare. Då har du ett säkert och pålitligt kök som verkligen går att laga mat på och funkar även i regn och blåst. Transportmässigt är det ingen större skillnad i mått på ett komplett kök jämfört med gryta+stekpanna då alla delar packas effektivt i varandra. Vill du spara lite vikt på någon tur kan du ju lämna ena grytan kvar hemma.
 
Du striver att du är orolig för repor på grytan av Trangias grepp (inget jag har upplevt efter att ha använt olika Trangiakök i 40 år) samtidigt funderar på att använda grytan över öppen eld. Jag har lite svårt att få ihop den ekvationen, då öppen eld (om du syftar på en vedbrasa) kanske är det styggaste du kan utsätta grytorna för med risk för hög värme och sotning. Inte alls kul att hålla en sådan gryta i handen efter tillagning, och funderar du på belagda grytor är det nog inte lämpligt för användning över öppen eld överhuvudtaget.
Att ex koka potatis som du skriver kräver längre tid av svag kokning, och då är ett komplett Trangiakök med gasbrännare oslagbart.

Tack joanna för de utmärkta testerna🙂
Nja, orolig sa jag väl inte, sa bara att det är vad jag hört. Smuts och skador på utsidan av kastrullen är något jag räknar med, men att i onödan repa insidan gör ju att det blir metall i maten, inte så farligt nån gång kanske men jag undviker såklart det så gott jag kan.
 
Grytorna är tillverkade av aluminium (även duossal versionen har ett skikt i aluminium) och aluminium har relativt låg smältpunkt, så att elda under en tom gryta är inget att rekommendera då det är mycket lätt att riskera att grytan blir för varm och smälter eller deformeras.

Vill du kunna laga mat som du skriver är nog det bästa alternativet att du skaffar ett komplett Trangiakök (27 eller 25) med gasbrännare. Då har du ett säkert och pålitligt kök som verkligen går att laga mat på och funkar även i regn och blåst. Transportmässigt är det ingen större skillnad i mått på ett komplett kök jämfört med gryta+stekpanna då alla delar packas effektivt i varandra. Vill du spara lite vikt på någon tur kan du ju lämna ena grytan kvar hemma.
Ja ok, jag hade tänkt på duossal, men om det då är som du säger att det inte går att använda den som ungn så får jag nog tänka i andra banor.

Jag hade inte riktigt bestämt om jag behöver vindskyddet, tänker att det finns andra alternativ till brännaren. Men jag vill inte vara beroende av alkohol därför blir det en fråga till senare, prio 1 är att använda över elden.
 
Om ni har några tips så lyssnar jag gärna, har tittat en hel del på köksprylar men ser inte det perfekta för mig någonstans. Vill ha ca 2 liters kastrull, stekpanna (använder den minst så den kan få vara lite mindre än önskvärt), och en smidig sil, det är väl det viktigaste som startpunkt tänker jag.


Tycker GLACIER STAINLESS 1 PERSON MESS KIT är bra, men tyvärr finns det inte med större kastrull och jag önskar det fanns nått litet hål att sila bort vattnet.

vad har ni för sil?
 
Senast ändrad:
Jag hade inte riktigt bestämt om jag behöver vindskyddet, tänker att det finns andra alternativ till brännaren. Men jag vill inte vara beroende av alkohol därför blir det en fråga till senare, prio 1 är att använda över elden.
Mitt tips var Trangia med gasbrännaren (GB-74), inte spritbrännare! Jag övergick från spritbrännare till gasbrännare i Trangiaköken på sent 1980-tal sedan och har aldrig ångrat det. Inget sot, mycket effektiv värmereglering och inget slabb med sprit.
Vill du lägga till en sil för att kunna sila bort kokvatten (även om det är att slösa med energi speciellt på långvandringar) kan du köpa en Trangia multidisk. Den funkar även som skärbräda eller för att skydda stekpannan från repor (om du har en teflonbelagd) vid transport.

Det "GSI Glacier stainless steel 1 p messkit" du nämner har bara en 1-liters gryta vad jag kan se, så i samma storlek som det mindre Trangia 27.
 
Mitt tips var Trangia med gasbrännaren (GB-74), inte spritbrännare! Jag övergick från spritbrännare till gasbrännare i Trangiaköken på sent 1980-tal sedan och har aldrig ångrat det. Inget sot, mycket effektiv värmereglering och inget slabb med sprit.
Vill du lägga till en sil för att kunna sila bort kokvatten (även om det är att slösa med energi speciellt på långvandringar) kan du köpa en Trangia multidisk. Den funkar även som skärbräda eller för att skydda stekpannan från repor (om du har en teflonbelagd) vid transport.

Det "GSI Glacier stainless steel 1 p messkit" du nämner har bara en 1-liters gryta vad jag kan se, så i samma storlek som det mindre Trangia 27.
Jo jag har sett trangias sil och tänkte såklart använda den, men eftersom du säger att man inte kan använda duossal som ungn får jag ju tänka om då och hitta nått annat. Jag gillar stilen på msr seagul eller vad den heter, jag har en sån men kan inte leva med att handtaget inte låser sig, vet ni nån liknande med bättre handtag kanske?

Jag sitter verkligen fast i den här sörjan, har funderat och tittat massor men kan inte hitta ett perfekt kök. Varför gör ingen det perfekta camping köket?
 
Jag sitter verkligen fast i den här sörjan, har funderat och tittat massor men kan inte hitta ett perfekt kök. Varför gör ingen det perfekta camping köket?
Är det ett bra campingkök du söker är ett tvålågigt primus inget dåligt alternativ. Är det dätemot ett stormkök du lätt kan bära med dig och som ger dig varm mat och dryck även i förhållanden när öppen eld inte är ett alternativ pga uselt väder, ingen tillgång till ved eller i tältabsiden när man är inregnad är det andra kök som gäller och Trangia är ett av de pålitligaste alternativen.
 
Är det ett bra campingkök du söker är ett tvålågigt primus inget dåligt alternativ. Är det dätemot ett stormkök du lätt kan bära med dig och som ger dig varm mat och dryck även i förhållanden när öppen eld inte är ett alternativ pga uselt väder, ingen tillgång till ved eller i tältabsiden när man är inregnad är det andra kök som gäller och Trangia är ett av de pålitligaste alternativen.
Alltså, det jag är ute efter är en kastrull och stekpanna som passar bra ihop och där det gärna finns en inbyggd sil. Och ca 2 liter på kastrullen.
 
Jimmy säger att han sitter fast i en sörja. Han vet inte upp eller ner hur han ska kunna koka spagetti, steka på något eller liknande matlagning i ett bra kök. Funderingar kring Trangias tamoj.

Trangia har funnits före de flesta här på forumet föddes, ett slags grundstandard. Ett slags friluftslivets baskök använd av generationer.
Fungerar till riktig matlagning och inte bara vattenuppkok, i stark vind dessutom.

Joanna, Smux och Joru berättar här och förklarar, något som är jättebra och imponerar.
Ett slags tålamod och kunskap som antagligen inte finns på många forum.

Tyvärr har många duktiga försvunnit härifrån som också många gånger engagerat sig och spridit sina gedigna kunskaper och det är trist men så är det. Intresset svalnar för ett forum och livet rullar vidare.
I vart fall vill jag lyfta på hatten för er som oförtrutet jobbar vidare för att hjälpa nya vänner i friluftslivet.
 
Senast ändrad:
Jimmy säger att han sitter fast i en sörja. Han vet inte upp eller ner hur han ska kunna koka spagetti, steka på något eller liknande matlagning i ett bra kök. Funderingar kring Trangias tamoj.

Trangia har funnits före de flesta här på forumet föddes, ett slags grundstandard. Ett slags friluftslivets baskök använd av generationer.
Fungerar till riktig matlagning och inte bara vattenuppkok, i stark vind dessutom.

Joanna, Smux och Joru berättar här och förklarar, något som är jättebra och imponerar.
Ett slags tålamod och kunskap som antagligen inte finns på många forum.

Tyvärr har många duktiga försvunnit härifrån som också många gånger engagerat sig och spridit sina gedigna kunskaper och det är trist men så är det. Intresset svalnar för ett forum och livet rullar vidare.
I vart fall vill jag lyfta på hatten för er som oförtrutet jobbar vidare för att hjälpa nya vänner i friluftslivet.
Nu ska du inte ta i du, så okunnig är jag inte, jag hittar bara inte det som är för mig perfekt. Men jag håller med att jag fått trevlig hjälp och tackar alla som svarat.
 
Vill du ha en större gryta så letar du upp en med liknande diameter som respektive trangia använder men som är högre. Om jag inte minns helt fel har t o m trangia en högre gryta som passar i en t25.
Dra en hårsnodd eller motsvarande runt tamojen när du lagat maten klart och ska äta.
 
Vad är det du ska sila? Gäller det potatiskok eller spagetti så går det väl bra att anvanda stekpannan och hålla emot med när man häller av vattnet. Alternativt en granruska. Alternativt fiska upp prylarna med en gaffel. Inte har jag sil hemma när jag ska slå av potatisvattnet. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
fe Frågor till Trangia samt Kemetyl Kök och brännare 26
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg