Trangia 25 Super-UL mod. 1/2 kg.

Lätt kinakopia på lumpens jägarkök

Här är ett lätt alternativ till olika hemmabyggen. Jula och Clas Ohlson har en kopia på det som i lumpen kallades jägarköket. Artikelnummer 770027 respektive 34-3320, se http://www.jula.se/stormkok-131604 och http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158410255. Jag köpte en likadan kopia hos Biltema men där har den utgått.

Vikter:
Vindskydd 153 gr
Liten kastrull (1,35 l) 96 gr
Stor kastrull (1,5 l) 117 gr
Stekpanna 98 gr
Brännare 110 gr
Tång 47 gr

Så om ni bara tar med vindskydd, en kastrull, brännare o tång hamnar ni på 425 gram vilket väl är i klass med olika hemmabyggen här.

En sak jag märkt med mitt kök är att brännaren blir varmare än i trangiaköket. Med orginalbrännaren tog det cirka 10 min att koka upp en liter vatten vilket är likvärdigt med trangias 25-kök med spritbrännare. Men när jag flyttade över trangias brännare till kopian av jägarköket blev det en väldig fart. Uppkoket av en liter vatten tog bara cirka 5 minuter. Om det här innebär att trangiabrännaren kommer att stormkoka och brinna okontrollerat vid längre kok vet jag inte. Jag provade att byta eftersom jag inte litade på tätheten hos orginalbrännaren. Förutom det provet har jag kört köket med gasolbrännare.

Det går bra att sätta i trangias gasolbrännare om man bockar om plåten som håller brännaren. Annars sticker underdelen av brännaren ut nertill. Brännaren hamnar efter bockning på samma avstånd till kastrullerna som i trangias kök.

Även gasolbrännaren går varmare än i Trangias kök. Fär säkerhets skull har jag därför mätt maxtemperaturen vid gasolslangens anslutning. Gissningsvis är slangen av gummi invändigt och tål inte jättehöga temperaturer. Maxtemp i trangias 25-kök var 55 gader och i kopian av jägarköket 67 grader och jag gissar att slangen tål det. Någon som vet bättre? Testet gjordes förresten inomhus vid 20 grader.

Mvh, Klas

Vikter:
Vindskydd 153 gr
Liten kastrull (1,35 l) 96 gr
Stor kastrull (1,5 l) 117 gr
Stekpanna 98 gr
Brännare 110 gr
Tång 47 gr

Så om ni bara tar med vindskydd, en kastrull, brännare o tång hamnar ni på 425 gram vilket väl är i klass med olika hemmabyggen här.

Mvh, Klas

Ja det är en bra lösning, men hemmabygge är roligare:D

Lock är dock viktigt, lägger man till stekpannan hamnar man på över ett havt kilo. Trixade lite med min idee, och den hamnar nog på runt 430g med lock samt lite hårdanodiserad finhet för en total nyinvestering på 90kr, hoppas även få ner koktiden, men mer om det sen då frakten tar lång tid.

Ja det är en bra lösning, men hemmabygge är roligare:D

Lock är dock viktigt, lägger man till stekpannan hamnar man på över ett havt kilo. Trixade lite med min idee, och den hamnar nog på runt 430g med lock samt lite hårdanodiserad finhet för en total nyinvestering på 90kr, hoppas även få ner koktiden, men mer om det sen då frakten tar lång tid.

Ja, hemmabyggen är alltid roligare :)
Fördelen med jägarkökskopian är att du får ett bättre vindskydd som även ger värmning av kastrullens sida vilket ger mycket kortare koktid. Kortare koktid ger mindre bränsleåtgång och lägre totalvikt.
Vill du ha ett lätt lock så klipp till ett av en folieform. Vikten blir då runt 440 gr för kastrull, vindskydd, lock, brännare och tång.

Vänligen, Klas

slutrapport

Grytan har kommit och jag har moddat vindskyddet för att det skall passa.

Nu värms även sidorna, så mycket det går i alla fall (med tanke på höjden). 3 hakar håller grytan nere i vindskyddet (de böjdes ur de där hakar som man hänger upp inramade bilder med).

Jag testade koktiden men jag har märkt att brännaren går lite syrefattigt, det blev mycket mer fart när jag blåste lite på vindskyddet och därmed så bör även koktiden vara betydligt lägre i praktiken. Hur som helst så hamnade testet på 7 minuter för en halvliter, med lite vind skulle jag räkna på att det lätt hamnar under 4 (ja, det var en så stor skillnad mellan stillhet och när jag blåste lite).

Grytan samt REK frakten kostade 90kr på ebay, från kina tog det endast 9 vardagar. Söker man på "Cooking Pot RT201" så hittar man den, ebay-butiken heter "world-shopping-center". Locket är ett bra mått för när man ska skära hål i trangia grytan. Kastrullen är dock bara 1L stor, så det blir bara lite större än ett trangia mini kök.

415g med gryta, brännare och vindskydd. Kan inte tänka mig ett mycke lättare kök med trangia brännare, konverterar man en nyare trangia gryta så bör vikten minska något i alla fall, kanske under 400g. Billigare än en gammal gryta/brännare + 90kr för ett hårdanodiserad UL kök blir det inte i alla fall:)

Bilagor

• DSC00024b.jpg
    DSC00024b.jpg
    40.4 KB · Visningar: 1,335
  • DSC00025b.jpg
    DSC00025b.jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,125
  • DSC00026b.jpg
    DSC00026b.jpg
    50.2 KB · Visningar: 1,114
  • DSC00027b.jpg
    DSC00027b.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,200

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg