Nästa drömprojekt - Campa el Shimano?

Daner; sa:
Jag är distributör i Sverige för Moots, men också för bl a Litespeed, Merlin och Titus. Jag har också möjligheten att importera från Seven, IF, SyCip, Retrotec mm.

Bara min åsikt.

Det brukar inte betyda att man är objektiv i sina åsikter..

-Patric-; sa:
Daner; sa:
Jag är distributör i Sverige för Moots, men också för bl a Litespeed, Merlin och Titus. Jag har också möjligheten att importera från Seven, IF, SyCip, Retrotec mm.

Bara min åsikt.

Det brukar inte betyda att man är objektiv i sina åsikter..
På tal om objektiv, jag läste Tigerns länk igår kväll. Tyvärr verkar artikeln vara från 2001-2002, men det som stör mig är att artikelförfattaren i början hävdar att han ska försöka vara objektiv. Han ger sen en till synes onyanserad bild av Dura Ace och Campa prylar. Synd.

Nåja, bitvis var det intressant och en stunds tidsfördriv. Och det fick mig att fundera. Nån skrev tidigare italienska prylar på en italiensk ram. Det är nog den vägen man bör gå (kanske dock inte just den färgen som Pegoretti-ramen hade...). Var inne på www.pegoretticicli.it och se, de har ju stålramar. Se denna Luigino Pista t ex
luiginotrk_r2_c3.gif
. Sen så bör man väl kunna specialbeställa lack på den.

/Håkan
(http://www.totalbike.com/articles/Campy-Shimano.html)
[Ändrat av Håkan K 2004-03-31 kl 08:32]

Skäms!

Daner; sa:
Jag har varit cyklist sedan 70-talet, och har varit bekant med Moots produkter sedan 1991, då vi bodde i Colorado på 3 timmars avstand från fabriken i Steamboat Springs. Jag är distributör i Sverige för Moots, men också för bl a Litespeed, Merlin och Titus. Jag har också möjligheten att importera från Seven, IF, SyCip, Retrotec mm.

Man kan köpa många fina grejer från Taiwan, där dem har en enastående förmåga att producera bra saker till bra priser, men för mig står Moots SL-cyklar högst bland alla icke-kolfiber lvg cyklar som jag har haft möjlighet att prova när det gäller kombinationen av objektiva och subjektiva egenskaper.

Bara min åsikt.
Sådan ohämmad reklam för sina egna produkter...Varning!Sedan är det ju så att bara för att man bor nära Koenigeggs-fabriken(ursäkta ev felstavning) så innerbär inte det att den är bättre än tex McLaren F1 sportvagn!? Det är också så att svenska cyklister inte är direkt kända för sin breda syn på cyklar! Värre skygglappar och snobbism får man leta efter!!

Re: Retro å retro

Håkan K; sa:
Jag kan med en gång säga att ylletröja går bort. Så jäkla retro ska det inte va. Och jag hade tänkt kanttrådsdäck, ser det vettigt ut att att vira en slang över axlarna? Och pga min axelbredd så måste jag nog vira flera varv... Bilen går bort, jag tror inte hustrun ställer upp på att harva runt Bremen i bil bara för att stötta min cykelproffskarriär.

Det är så alltså? Proffsstallen kör japanskt. Jag tycker de (Shimano-prylarna) ser lite vulgära ut. Passar på en mtb, men en landsvägscykel ska ju cvara elegant och en fröjd för ögat. Prisskillnaden på en Dura Ace grupp och en Record dito, tycks ligga på ca 3000 SEK (Record med aluvevar).

Till ramen har jag inte kommit än, men stål är nog uteslutet pga urval (och f-n vet om inte alu är det oxå, det är inte många alu.modeller som Colnago m fl erbjuder, Pegoretti kanske?). Ett oortodoxt alternativ till ram vore Principia RSL, inget klassiskt märke, men som du skriver inte slopad.

Profilbilden? Nä, Coppi? Fåglum? Tamjaren?

/Håkan

[Edit: Fasen, nu har Johan skrivit Coppi (men inte kan det vara Alpe d'Huez, det ser ju inte ut att luta nåt...)]

[Ändrat av Håkan K 2004-03-29 kl 13:30]
Jaha så har några så kallade experter uttalat sig. div 1 stall som kör med Campagnolo,, Lotto domo,Alessio,Fassa bortolo,Phonak, Saeco mm bara några jag räknar upp.Har pratat med flera cykelhandlare,några med erfarenhet av proffscykling i flera länder,och Shimano och Campagnolo bästa grupp Dura-ace,Record är likvärdiga medan Campagnolo håller högre klass på övriga grupper,hans ord som jag tror på,kör själv Derosa med Campagnolo

Kolla på min första inlägg. "Reklam Varning" står ju där från första början, klar och tydlig. Ingen hemligheter där.

Jag startade eget för att gör det lättare för svenskarna att ta del av ett större utbud av godbitarna som tillverkas i nordamerika. Det är inte många här som känner till dessa tillverkare, men jag är ganska säkert att vid en liknande diskussion på Outside Magazines forum hade ingen sågat Moots.

Det går inte att jamföra möjligheterna jag hade att se, prova och få en uppfattning om Moots cyklar i Colorado under 90-talet med möjligheter att göra samma sak med Köenigsegg bilar här i Sverige.

Jag är mest bekant med utbudet från nordamerika, så det var det som jag skrev om. Det var inte bara reklam, flera tillverkare som jag länkade till har ingen avtal med mig. (Jag glömde visst Serotta, Richard Sachs, Waterford, Rivendell mm, förlåt mig.)

Det finns många fina ramar därute från talangfyllda tillverkare från alla varldens hörn, men utbudet blir betydligt mindre så snart man uteslutar OS aluminium och kolfiber för att få ett mer klassisk stil. Ni är naturligtvis fria att såga vidare på mina åsikter, men det vore kanske lite mer hjälpsam om ni kunde komma med egna förslag istället.

Re: Re: Retro å retro

jrk; sa:
Jaha så har några så kallade experter uttalat sig. div 1 stall som kör med Campagnolo,, Lotto domo,Alessio,Fassa bortolo,Phonak, Saeco mm bara några jag räknar upp.Har pratat med flera cykelhandlare,några med erfarenhet av proffscykling i flera länder,och Shimano och Campagnolo bästa grupp Dura-ace,Record är likvärdiga medan Campagnolo håller högre klass på övriga grupper,hans ord som jag tror på,kör själv Derosa med Campagnolo
Och ytterligare en så kallad expert asnluter sig till diskussionen... Jag tror det är få av oss som över huvud taget påstår att vi är s.k. experter, allra minst jag (därav denna diskussion). Om ett flertal stall kör Shimano kontra Campagnolo är väl i det närmaste bara betrakta som kuriosa.

/Håkan

Re: Re: Retro å retro

jrk; sa:
Håkan K; sa:
Jag kan med en gång säga att ylletröja går bort. Så jäkla retro ska det inte va. Och jag hade tänkt kanttrådsdäck, ser det vettigt ut att att vira en slang över axlarna? Och pga min axelbredd så måste jag nog vira flera varv... Bilen går bort, jag tror inte hustrun ställer upp på att harva runt Bremen i bil bara för att stötta min cykelproffskarriär.

Det är så alltså? Proffsstallen kör japanskt. Jag tycker de (Shimano-prylarna) ser lite vulgära ut. Passar på en mtb, men en landsvägscykel ska ju cvara elegant och en fröjd för ögat. Prisskillnaden på en Dura Ace grupp och en Record dito, tycks ligga på ca 3000 SEK (Record med aluvevar).

Till ramen har jag inte kommit än, men stål är nog uteslutet pga urval (och f-n vet om inte alu är det oxå, det är inte många alu.modeller som Colnago m fl erbjuder, Pegoretti kanske?). Ett oortodoxt alternativ till ram vore Principia RSL, inget klassiskt märke, men som du skriver inte slopad.

Profilbilden? Nä, Coppi? Fåglum? Tamjaren?

/Håkan

[Edit: Fasen, nu har Johan skrivit Coppi (men inte kan det vara Alpe d'Huez, det ser ju inte ut att luta nåt...)]

[Ändrat av Håkan K 2004-03-29 kl 13:30]
Tjena! Svenska cykelhandlare går väl knappast att referera till! En yrkesgrupp med sämre kunskaper inom sitt eget område får man väl leta efter!? Fasen, dom har ju precis lärt sig att PPS är ersatt av Nexus!!

Såga såga

Daner; sa:
Kolla på min första inlägg. "Reklam Varning" står ju där från första början, klar och tydlig. Ingen hemligheter där.

Jag startade eget för att gör det lättare för svenskarna att ta del av ett större utbud av godbitarna som tillverkas i nordamerika. Det är inte många här som känner till dessa tillverkare, men jag är ganska säkert att vid en liknande diskussion på Outside Magazines forum hade ingen sågat Moots.

Det går inte att jamföra möjligheterna jag hade att se, prova och få en uppfattning om Moots cyklar i Colorado under 90-talet med möjligheter att göra samma sak med Köenigsegg bilar här i Sverige.

Jag är mest bekant med utbudet från nordamerika, så det var det som jag skrev om. Det var inte bara reklam, flera tillverkare som jag länkade till har ingen avtal med mig. (Jag glömde visst Serotta, Richard Sachs, Waterford, Rivendell mm, förlåt mig.)

Det finns många fina ramar därute från talangfyllda tillverkare från alla varldens hörn, men utbudet blir betydligt mindre så snart man uteslutar OS aluminium och kolfiber för att få ett mer klassisk stil. Ni är naturligtvis fria att såga vidare på mina åsikter, men det vore kanske lite mer hjälpsam om ni kunde komma med egna förslag istället.
Du blev något för lite ödmjuk så sågningen var nog lite befogad! Visst ser Mootsarna fina ut men dom är ju inte ensamma om det! En klassisk stil behöver inte heller utesluta moderna material. Aluminium är inte ett direkt nytt material och retro behöver inte vara 40-tal!! (Tog i lite där).

Re: Såga såga

Pastor Hälge; sa:
En klassisk stil behöver inte heller utesluta moderna material. Aluminium är inte ett direkt nytt material och retro behöver inte vara 40-tal!! (Tog i lite där).
Rätt, men jag är ändå tveksam till -Patric-s förslag till en sadelstolpe i vit kolfiber.

/Håkan

Hmm, Dane, jag tror att du glömde en sak. På Utsidan är man automatiskt diskvalificerad om det är så att man har någon form av kommersiella intressen i det man skriver om.

De varumärken du representerar är "top of the line", vilket alla som har någon form av cykelkunskap vet. Att du sedan startat eget och nu ger oss Svenskar möjlighet att se dessa skapelser i verkligheten är beundransvärt.

Klart du skall ha en åsikt. På andra forum (såsom http://www.happymtb.org)så välkomnas återförsäljare/distributörer och deras feedback, för där anses man som läsare själv kunna värdera vad individen skriver. Här på utsidan är det ett av de värsta tabuerna som finns.

Fortsätt posta om bra cyklar och cykeldelar. Det behövs.

Disclaimer: Nej, jag har inget att göra med Dane och American Flyers, jag har inte ens handlat av honom
Disclaimer om disclaimern: Bara det faktum att jag skrev en disclaimer visar hur snett det är...

/Mattias

Daner; sa:

Ni är naturligtvis fria att såga vidare på mina åsikter, men det vore kanske lite mer hjälpsam om ni kunde komma med egna förslag istället.

jaja.. lite får vi retas med dig allt!!

Själv så gillar jag egentligen inte racercyklar eftersom jag är lätt asfaltsallergiker.. Sedan så gillar jag inte MTB heller för dom stör friden i skogen.. Kontentan är väl att jag tycker att cyklar e mest skit! :)

(har dock sadelstolpe i titan)

.

[Ändrat av -Patric- 2004-03-31 kl 10:02]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg