Bra tråd. Finns
en gammal föregångare, och
en till. Bägge klart läsvärda fast de blandar viktiga tankeställare med roliga men inte särskilt livsfarliga tabbar och missöden.
Jag har själv mycket korkat på lager, både som upphovskvinna och som vittne. Det senare mest från Tatrabergen, där kombot högalpin terräng och kort restid från stora befolkningscentra gör att många aningslösa och/eller övermodiga nybörjare hamnar med fel utrustning på fel ställen vid fel väder.
Då kan man få vara med om
den här sortens händelser.
En del tidiga tillbud har varit viktiga tankeställare för hela mitt fortsatta frilufsande - bl a en enkel nödbivack, helt odramatisk för de övriga i gruppen, som fick mig att inse att just jag var mer än normalt känslig för nedkylning. Sedan den gången följer min lätta sovsäck, liggunderlag och nödbivacksäck med även på dags- och toppturer med basläger.
Det man mest skäms för är insikten att man inte dragit lärdom av sina egna erfarenheter. Jag har, precis som 0020, flera gånger varit med om att plocka ner folk som fastnat p g a svår höjdskräck. Och ändå släpade jag upp mitt livs kärlek på en exponerad bergskam, utan att han någonsin varit i några berg förut i sitt liv. Det gick inte så bra, även om det nog aldrig hann bli riktigt farligt.
Det antagligen värsta jag själv ställt till med kommer nedan - det är förhoppningsvis preskriberat och jag skyller på den unga åldern.
Scen:
En strålande sommardag i Höga Tatra.
Rollista:
Tre tonåringar med tillhörande odödlighetssyndrom, som det färska medlemskapet i klätterklubben ännu inte hunnit ta ur dem.
Handling:
När ridån går upp, befinner sig de tre odödliga uppe på "
Örnstigen". Sommarsolen ler, sikten är oändlig, de odödliga flyger på unga, lätta fötter längs bergskammen, förbi stånkande och/eller likbleka dagsvandrare, vars närvarorätt på Örnstigen de odödliga passar på att lätt moralisera över.
Detta är ingen klättertur utan (för de odödliga) bara en liten enkel nöjespromenad, så ingen alpinutrustning har följt med. Inte heller varma kläder eller regnjackor.
Någonstans mitt på kammen skiftar vädret inom ett par minuter. Åtminstone tycker de odödliga det. Nu inser de också att de är ensamma på berget - de föraktade "turisterna" har, till skillnad från dem själva, haft vett att spana upp i himlen efter de svarta cumulunimbus-moln, som måste ha byggt upp sig under de närmaste timmarna, och backa i tid.
Det blir kolsvart och de första regndropparna börjar falla. Men de odödliga tappar inte modet - de vet att det strax intill finns en reträttväg ner i dalen -
Drege's Couloir (den mittersta på bilden), som de utan svårighet friklätttrat uppför för bara ett par dagar sen. Sista delen ner är visst lite brant, men precis ovanför kan man traversera över till en enkel stig som leder hela vägen till fjällstugan.
De odödliga börjar klättra ner i couloiren. Regnet är underkylt och en fin ishinna börja täcka graniten. Vinden ökar och sikten börjar närma sig noll. Trots kylan börjar det åska och blixtra. De odödliga missar avtagspunkten till traversen och inser, i ett svindlande ögonblick, att de varken kan fortsätta ner eller ta sig upp igen - de små fotsteg som varit så enkla i fint väder är nu glashala och ger inget fäste för de odödligas lätta tygskor och deras stelfrusna fingrar.
Detta var före mobiltelefonernas tid, annars hade troligen till och med de odödliga bitit huvudet av skammen och ringt fjällräddningen. Hur de till slut ändå tog sig ner hoppar jag över, men det handlade om tredubbel änglavakt.