Ack ja, min utbildning hör till den fördigitala eran och det mesta av mina kursböcker ligger nerpackade i kartongerna längst in i källarskrubben, så ursäkta att jag fått rota runt och tänka efter, samt det väldigt osystematiska urvalet - det är helt enkelt de namn jag minns bäst, men det finns väldigt mycket mer.Joanna men skulle gärna få lite mera exempel eller länkar till undersökningar av det du beskriver.
Kevin Lynch "The Image of the City" från 60-talet är i alla fall en klassiker på området.
"The Hippocampus as a Cognitive Map" av O'Keefe & Nadel från slutet på 70-talet hör också till de mer grundläggande, och mer biologiskt inriktade.
Den kände socialpsykologen Milgram gjorde tillsammans med kollegan Jodelet en intresssant studie om "sociala representationer" med Paris som exempel, tror jag 1976. Kommer tyvärr inte på titeln.
En färskare arbete jag tvingat mina studenter att läsa är Susan Hunters "Spatial Orientation, Environmental Perception and Wayfinding".
En annan nyare, mycket intressant bok om hur barn "approprierar" rummet är Sofia Celes "Communicating Place". Har använt den mycket när jag lagt upp stadsstudier med barn.
Tidskriften "Environment & Behavior" håller bra reda på den modernare forskningen.
Kulturgeograferna har också mycket spännande för sig på området, men just nu kommer jag inte på några bra namn.
Att bygga lego etc tränar visst den spatiala förmågan, men det verkar inte riktigt vara samma sak som lokalsinne; det tycks krävas konkreta fysiska erfarenheter av självständig förflyttning över större avstånd. Vi resonerade på samma sätt när vi skulle lägga upp våra workshops med palestinska barn, men de kunde vara hur skickliga som helst på att bygga lego och lösa småskaliga spatiala uppgifter utan att det verkade ha något samband med deras kompetens att röra sig ute i staden och landskapet.Jag tror att den färdighet du efterfrågar fås på andra sätt idag. t ex tror jag att man har nytta av att ha byggt lego, lagt pussel och liknande övningar när det gäller att korrelera en kartbild med verkligheten.
Jag tycker du formulerar det bäst själv:
...och det är också precis vad både mina blygsamma teoretiska kunskaper, allt arbetet med barnen och hela min övriga yrkespraktik säger migKombinerar man utflykter med att titta på kartor tillräckligt mycket kan man rita upp en karta ur minnet. Att bara memorera en kartbild utan att hänga upp den på erfarenheter är mycket svårare i varje fall för mig.
Klart - du är ju redan rumsligt kompetentJag är tveksam till att jag skulle hitta sämre utan hjälpmedel om jag börjat utforskandet av en ny ort med en GPS med karta eller en bilnavigator som hjälpmedel..