Jag har varit rejält vilse ett par gånger, den ena gången utkörd i en skog mitt i natten med packning och order om att ta mig tillbaks till truppen och att jag var på fientlig mark, den andra var på havet, utlyft med helikopter och dumpad i nattens mörker i "det stora blå" nånstans med samma order. Dessa tillfällen var ett test och jag kan ärligt säga att jag hade inga som helst problem med att ta mig fram till dit jag skulle trots avsaknad av andra hjälpmedel än en taskigt handritad karta som lämnade mycket övrigt att önska, bla. skalan.
Såna upplevelser tillsammans med att aldrig fått skjuts nånstans i ungdomen utan fått lita till mig själv är förb. nyttiga och då innebär "vet inte riktigt var jag är" inte PANIIIIK!
Jag försöker varje år genomföra en navigationsövning i sämsta tänkbara väder (dimma och mörker) där GPS bara finns med som back-up och SKALL vara nerpackad hela vägen fram till slutet.
Såna upplevelser tillsammans med att aldrig fått skjuts nånstans i ungdomen utan fått lita till mig själv är förb. nyttiga och då innebär "vet inte riktigt var jag är" inte PANIIIIK!
Jag försöker varje år genomföra en navigationsövning i sämsta tänkbara väder (dimma och mörker) där GPS bara finns med som back-up och SKALL vara nerpackad hela vägen fram till slutet.