Den största nackdelen är att du inte kan paddla lika snabbt med en grönlandspaddel som du kan med en vingpaddel. Om någon påstår något annat så beror det antagligen på att de har en vingpaddel som inte är anpassad för dem (för stora tunga blad och/eller för lång).
Jag är förvånad att så många havspaddlare hittar på egna sanningar när det gäller vad som är den effektivaste paddeln, hur man ska paddla tekniskt etc. I bilindustrin t.ex. följer man noggrannt utvecklingen inom Formel 1 för att se vad som kan anammas till vanliga personbilar... Men bland havspaddlare är det få som lånar ideér från tävlingskanotister.
Hmm. Har själv nyligen övergått från vinge till grönlandspaddel för havs-/långfärdspaddling (använder fortfarande vinge för motionspaddling). Och jag kan inte annat än vara lite nyfiken vad du baserar påståendet att det går fortare med en vinge. Beror ju givetvis på situationen -- talar vi om en tävlings-/motionspaddlare i lätt och snabb kajak, eller talar vi om "ekonomisk lunk" i tungt lastad långfärdskajak? Jag är villig att tro att vingen är bättre för det ena ändamålet, men havspaddlare är väl oftare intresserade av det andra.
Nu må det erkännas att min vingpaddel ju definitivt var för stor för mina havspaddlingsändamål (dimensionerad för tävling), men jag jag har ganska svårt att tro att en mindre vinge skulle vara så mycket bättre än GP:n. Men jag är givetvis alltid villig att lära mig nytt, och som före detta tävlingspaddlare är jag inte alls främmande för att att hämta intryck från tävlingspaddlingen -- kanske du kunde bjuda på en länk till den där noggrant utförda, vetenskapliga undersökningen där man jämför vingpaddlar med GP:n? (För det var väl inte bara en "egen sanning" från din sida du baserade ditt påstående på?)
Annars tycker jag inte man skall överdriva skillnaden mellan vingar och GP:n för mycket. Förut hade jag -- utan egentlig rationell anledning -- en uppfattning om vingar och GP:n som ett slags motsatser (med europapaddeln i mitten). Men efter några månader med GP:n har jag ändrat uppfattning; nu ser jag mer vingpaddeln och GP:n som bara lite olika variationer på samma tema, optimerade för olika behov.
I övrigt kan jag konstatera att personbilar ser ganska annorlunda ut än F1-bilar. Och det med god orsak -- en F1 bil skulle inte vara någon praktisk personbil. Det som fungerar bäst för tävlingsändamål, fungerar inte alltid bäst i andra sammanhang.