Mysteriet Everest!

Nio vinterdygn i Everestbrallor

Nu tillbaka efter en sväng upp till trakterna söder om Riksgränsen så kan jag konstatera att skalbyxorna från Everest klarar en vintertur lika bra som något av de dyrare märkenas. Temperaturspannet under turen var från dryga 30 minus upp +2 grader, och membranet funkade finfint.

En sak som dock gjorde mig lite bekymrad var kvaliteten på vissa sömmar. Dom såg lite slarviga ut redan från start och nu finns det en antydan till att vissa börjar släppa lite. Det gäller ingen av de mer väsentliga sömmarna utan de är de sömmarna som håller "fodret" (alltså tyget innanför membranet) på plats.

Men som den märkes/prylbög jag fortfarande är så kommer jag nog inte att köpa fler skalkläder från Everest :) Fast det var skoj att testa grejerna och se att dom faktiskt håller helt ok!

/Jesper
 
Re: Re: Re: Everest underställ är guld!

tigertamjaren; sa:
Nordesjo; sa:
Om man bara ser till märket är man ingen riktig prylbög, utan bara okunnig (inte tänkt som kritik av någon, utan som en allmän fundering)

Kan man vara prylhetero också, och vad innebär i så fall det?

(Ska kanske heta prylstraight?)

Ett mycket vist inlägg. Ner med homofobin, kalla det prylfetischist istället!

[Helt klart offtopic, medges.]

//johan
 
Apropå prylbög

johal; sa:
Kan man vara prylhetero också, och vad innebär i så fall det?

(Ska kanske heta prylstraight?)

Ett mycket vist inlägg. Ner med homofobin, kalla det prylfetischist istället!
[/QUOTE]

Att kalla någon annan eller sig själv för "prylbög" har inte ett dugg med homofobi att göra, för mig i alla fall.

För det första för att bög i betydelsen "homosexuell man" inte är nedlåtande om man inte LÅTER det vara nedlåtande.

För det första för att ordet helt enkelt betyder mer än "homosexuell man":

"HIST.: sedan ca 1910; ev. av månsing bög 'lättlurad, lättsinnig man' eller av fra. bougre 'usling', av medeltidslatin Bulgarus 'kättare', urspr. 'bulgar'"

"Pryltorsk", kanske?
Men det skulle vara intressant att fråga en homosexuell man vad han anser om begreppet "prylbög".
 
Re: Apropå prylbög

Nordesjo; sa:
johal; sa:
Kan man vara prylhetero också, och vad innebär i så fall det?

(Ska kanske heta prylstraight?)

Ett mycket vist inlägg. Ner med homofobin, kalla det prylfetischist istället!

Att kalla någon annan eller sig själv för "prylbög" har inte ett dugg med homofobi att göra, för mig i alla fall.
[/QUOTE]

Nej det hoppas jag -- men jag tror (denotativa defintioner till trots) att man inte riktigt kan friskriva begreppet från vissa konnotationer, t ex så används "bög" inte sällan som nedsättande skällsord (etymologin är intressant i detta avseende). Kanske alltmer sällan, men ändock.

Pryltorsk -- är inte det nästan förbjudet ;)

//johan
 

Liknande trådar