Mysteriet Everest!

Everest

Mikael + andra:
Det var lite åt det hållet jag tänkte: Empiriska tester av "normalbrukare". Men det är ändå skillnad mellan en packtowel och ett skal; Everestjackor är ju inte precis gratis...

Malindo:
(HON börjar kunna mig nu...argumenten sinar. (-: + det är bara att komma hem och förklara för din hustru att i sådant här väder som vi har nu, behövs det MÅNGA alternativ!)
På Goretexlicensen är du duktigt påläst, men för mig som använder flera olika material (som du känner till!)så är det odiskutabelt så, att flera material har sin förtjänster, inte minst triplepoint (Lowe Alpine). Någon nämnde K.musen och det finns fler. Så dissar vi everest för att ingen vet något, eller för att vi inte vill veta?
 
Everest

Men det finns nog gånger, då vi alla köpt något oerhört skalplagg som vi egentligen inte hade full användning av, för att vi inte var sådana extrema utövare utan kunde väl tänkt oss något billigare o mindre high teck egentligen hade räckt med ett typ Everest plagg , jag tycker persoligenatt det är bättre att lägga de tunga pengarna ,på sköna o praktiska kängor ,sovsäck ryggsäck,o tält , medan fleccetröjor regnställ underställ strumpor vantar mössor mm mm inte spelar så stor roll, ett Ps dock har en hel del K-musen ändå så man är väl ialla fall halvt märkes freak Hans
 
Nu är jag inne på andra säsongen med min fleecejacka med vindstopfoder av något slag.
Jag vet inte riktigt hur deras klassning av produkternas kvalitet funkar men denna kostade ca 800:- och funkar alldeles utmärk.
Visar inga tecken på slitage. Däremot så trampade jag sönder ett par eversetkängor på bara en knapp säsong, klacken sjönk ihop inifrån.
Allmänt så tycker jag nog Everest verkar snäppet bättre än Intersports egna, Mc Kinley?
 
brandmansmicke; sa:
Sedan har jag också testat everest vattentäta packsäckar. De är inte vattentäta i rullförslutningen och då faller hela grejen med vattentäta säckar till t.ex. paddling.

Hmm, jag testade min 25 liters i somras (då den bara använts en gång) genom att fylla den med sisådär 17-18 liter vatten och stängde genom att rulla 4 varv. Då läckte det då ingenting vid öppningen på en 10 minuter (då jag avbröt). Jag "masserade" säcken en del, och ställde den upp och ned för att testa "vattenpelaren". Däremot läckte den litet litet grand (en droppe växte fram på ett par sekunder) vid insvetsningen av luftventilen (jag har en sådan där "pressa luften ur grejerna"-modell), som var det jag ville testa egentligen.
 
Re: Re: Everest

cwmint; sa:
lowe; sa:
Då vi är rätt många som dömer ut Everest, eller köper everestprodukter (ex. fleecetröja, liten rygga, underställ etc.)som är mindre avgörande för en vintervecka i tält, så vore det spännande att höra från någon som "slänger på sig" sin everestjacka när han eller hon drar iväg på vandsring eller paddling eller något annat där everestprodukten betraktas som primär. Det finns ju Haglöfsfreaks och det finns Arcteryxfreaks, finns det inget Everestfreak som litar till det märket i vått och torrt?

Om du tittar på Utsidans 35 000 medlemmar är det ytterst få som tillbringar någon vintervecka i tält!
Inte jag heller, men för den skull har jag rätt mycket annat för mig, paddling, vintervecka på stugtur, utförsåkning, långfärdsskridsko etc. Jag är ute på äventyr 25 veckoslut om året och oftast hela semestern. Det behövs verkligen inte några extremt dyra prylar för att utöva detta friluftsliv. Ni hosar upp prylarnas betydelse, så att ingen nybörjare vågar sig ut överhuvudtaget om man inte har 4000 kronors jackan och 7000 kronors tältet eller sista skriket överhuvudtaget!
\C

Helt rätt Camilla, jag håller med dig fullt och fast!!

Människan i sin nuvarande form har funnits i mellen 200 000 till 150 000 år på jorden och ca en tiondels promille av den tiden har det funnits modern utrustning av dagens typ. Det är under de åren som vi levt minst friluftsliv.

Eller om man så vill så har människans förmåga att klara sig i vildmarken varit omvänt proportionell till mängden avancerad köpeutrustning.
 
En intressant reflektion. Jag är nog inne på samma linje. Om man har en någorlunda hyfsat klädsel, eller värsta GT-skalet - har viss betydelse, men oftast är det bara en komfortfråga.
Sedan är det ju en avvägning som var och en får göra. Det är ju också bekvämare att flyga över fjällen än att vandra om man vill hårddra det hela...
 
Tält, sovsäck och necessär

Min erfarenhet av Everest är begränsad till dessa tre produkter. Tältet blåste sönder under en sommartur vid sylarna. Det är dock vad man kan vänta sig med glasfiberbågar. Sovsäcken fick jag byta två gånger då remmen runt öppningen lossnade. På den tredje sovsäcken satt remmen kvar. Däremot gick sömmarna upp på flera ställen, så att jag fick tejpa ihop stora delar av sovsäcken. Necessären har jag hittils, efter ett par månader, inte haft några problem med.
 
Everest

Camilla o Mikael:

Ja, det är ju det som den här tråden försöker utröna, är det grader av komfort och status som bestämmer inställning till märken, och finns det då skäl att utesluta "lågprismärken". Många av oss killar har ju gjort lumpen, flera av oss under besvärliga förhållanden med kläder som knappast kan liknas vid moderna, lätta skal. Det är väl bra att diskussionen förs, eventuellt får vi kanske ner materialtilltron på en realistisk nivå.

Alltså, vad vi än gör, är komfortskillnaden så avgörande?
 
Jag antar att det är med friluftsgrejor som med datorer andra tekniska prylar. De flesta av oss använder bättre (läs dyrare) grejor än vad som egentligen behövs.

Om vi ställde nyttjande i paritet med pris så skulle nog de flesta av oss antingen ha MYCKET billigare utrustning eller tillbringa MYCKET mer tid till uteaktiviteter.
 
Re: Tält, sovsäck och necessär

callespang; sa:
Tältet blåste sönder under en sommartur vid sylarna. Det är dock vad man kan vänta sig med glasfiberbågar.

Jag har ett Hilleberg Keron III och det har ju faktiskt glasfiberbågar (numera är det nog aluminium?, mitt tält är rätt gammalt). Detta har hållit bra hittills, men jag har en kompis vars 2-manna HB blåste sönder i närheten av Låktatjåkko. Det var dock en annan modell med bara två bågar. Lite snopet, även om reservdel till bågen medföljer och löste problemet den gången.

Har vidare "burit sönder" en Fjällräven Trader, ramryggsäck. På en vecka gick den sönder på ett flertal ställen, troligen för att den var lite tungt lastad, men sur blev man ju ändå. Köpte då en Haglöfs Expedition (om jag minns rätt på modellnamnet) och den väger lite mer men har hållit mycket bättre.

Sen vet jag inte om Fjällräven direkt är att räkna till premiummärkena men ibland får man den uppfattningen.
 
Rocke; sa:
Jag antar att det är med friluftsgrejor som med datorer andra tekniska prylar. De flesta av oss använder bättre (läs dyrare) grejor än vad som egentligen behövs.

Om vi ställde nyttjande i paritet med pris så skulle nog de flesta av oss antingen ha MYCKET billigare utrustning eller tillbringa MYCKET mer tid till uteaktiviteter.

Det stämmer nog rätt bra. Det man ska dock tänka på är att man kanske tillbringar några veckor, kanske 3-4 veckor, till att utöva lite extremare aktiviteter. Som tex vintervandring med tält, bestigning av berg som Mont Blanc, Kilimanjaro, Elbrus etc etc. (Det är självklart att det skiljer från person till person.) Till dessa aktiviteter behöver man oftast kläder av högre kvalité, och därmed högre pris. När man sedan har köpt dessa kläder så använder man dem även till lite mer normala aktiviteter.

Det är väl rätt dummt att köpa olika plagg till olika aktiviteter. Det om något kostar pengar. Om man har en Haglöfs eller Klättermusen jacka som man använder till att klättra i berg så kan man använda den även när man är ute på en normal vintersemester. Varför skulle jag då gå och köpa en Everest-jacka till denna aktivitet. Den duger säkert, men om jag redan har en jäkligt bra jacka så kan jag använda den.

/
 

Liknande trådar