Mysteriet Everest!

Everest

Har nu skaffat mig ett par Everest Trekking Pants,var ute på en dagstur i Måndags med mina nya brallor.
Måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt val,materialet känns bra,de sitter kanon(på mig iallafall).En bra byxa för en vettig peng.

God fortsättning.

Mvh Nicklas.

Andas dåligt?

Jag tittade för ett tag sen på en everestjacka som dom hävdade skulle andas 20000g/m2/24h, detta förvånade mig ganska grovt eftersom GT XCR ska andas 12500g/m2/24h och E-vent som Lowe och Klättermusen använder ska andas 22500g/m2/24h. Nu kostade everestjackan ungefär en tredjedel av en klättermusenjacka. Utseendet på den var så att om man plockat bort märket på den och en haglöfsjacka så hade jag inte kunnat avgöra vilken som var dubbelt så dyr. Vad kvaliten beträffar så inskränker den sig till en fleecehalsduk (svår att misslyckas med) och ett par vantar som föll ihop efter två veckor i pisten. En kompis tappade iofs botten på sin sovsäck från everest, inte bra.

Ja det låter inte bra.Dock har aldrig mina Everest-prylar(anorakk o ryggsäck)gett mig några problem,Ibland får man tag i Måndagsexemplar oavsett vilket märke det är,trist men så är det.

Tänkte ge mitt bidrag angående Everest, jag har en anorak, ryggsäck 30L och ett par fleece vantar som alla fungerar och är hela. Den lilla ryggan och anoraken har jag haft ca: 5-6 år nu och båda hänger fortfarande med.

Vissa funktioner är man villig att betala mer för och andra inte.

Mvh
Uffe

Jag har en everest fleecejacka (microfleece av nåt slag), fleeceväst, fleecelångkalsonger och underställ.

Har kört dessa prylar rätt hårt under ca 4-5 år nu. Bla vintertältat vid sylarna, gjort syltraversen, isklättrat, klättrat långturer, gått randonee, åkt snowboard, cyklat, huggt ved osv. Med tanke på att jag betalade 399 spänn för fleecejackan (dom andra prylarna var nog ännu billigare) så måste jag hålla med sverker och säga att dom har varit sjukt prisvärda.

//fredrik

Efter att ha fått min TNF rygga stulen köpte jag för några år sedan en Everest 35 liters rygga. Som har fått hänga med dag ut och dag in. Till ALLT ifrån topptur, träningsväska och packväska på småturer. Har konkat vatten och ved i den och många gånger haft skidor på utsidan.

När så ett spänne exploderade i vinterkyla tog jag säcken till närmaste Stadium i Göteborg efter hemkomst. Och de bytte den utan att BLINKA. Trots nästan ett års användning (lite vita lögner och leenden kan ha gjort sitt men det hör ju till...)

Sedan dess har den hållt. Och håller! Kostade mig 499 kr och har betalt av sig bra.

Efter detta lyckade köp har jag även ett 3-mannatält som funkat fint på vintertur i Joutenheimen och i Hemsedal.

Räknar med att mina grejor SKALL gå sönder och då är reklamationsmöjlighterna viktiga. Och Stadium verkar vara måna om sitt eget lilla märke. DET kan ju vara bra att ta med i beräkningen. För billigt är det och i viss mån får man ju vad man betalar för. Men nog får man hålla med om att de gör BRA kopior av annat på marknaden!

Everest

Skulle ut med en kompis och vandra en dag. Jag hade min skaljacka från Rockport och han en jacka från Everest. I bilen på vägen till skogen diskuterade vi skillnaden på utrustningen och priser.

När vi steg ur bilen snöade det och blåste kraftig. Jag satte direkt på mig jackan. Några ögonblick senare skulle min kompis sätta på sig sin Everest-jacka, och blixtlåset gick direkt sönder. Lyckades fixa ihopp jackan halvbra utan.

forts.

Tråden fortsätter, så vad man kan undra är om jackan var gammal och väl använd, eller om det var ett fabrikationsfel som fler känner igen? Jag tror också, för att den här tråden ska vara rättvis, att man måste skilja på materialets funktion och klädernas sömnad. Jag känner till hög-status märken som varit dåliga i konstruktion, det har även diskuterats på detta forum, utan att det för den skull lett till att materialet dömts ut, eller att märket som sådant blivit utpekat.

Everest underställ är guld!

Visst kan vi nog alla vara överens om att Everest gör hyfsade grejor: hyfsat funktionella, hyfsat snygga och hyfsat billiga.
Jag har använt en fleecejacka från everest under några år och den funkade hyfsat... dvs den var skön o varm men man svettades mer i den är en polatec 200 (samma typ av tjocklek).
Vidare har jag under några år använt ett Bike 2 tält. Som 2-mans sommartält är det kanon i förhållande till priset. Ok, ett enväggstäält med liten absid är inget jag skule dra med upp på fjället - kondensen blir rätt kraftig och det finns lättare tält (detta väger 2,9 kg enl egen vägning). Men det är slitstarkt och enkelt att sätta upp och blir mycket litet när man rullar ihop det - det perfekta tältet att ha med sig på bilturer eller liggandes i sommarstugan.
Men inget slår underställströjan frå everest. Den köpte jag för ca. 5 år sen och den liknar crafts långärmade tunnaste variant. Helt outstanding på att svettas ut och slitstyrkan är grym. Den har jag hårdkört i vått o torrt, klassikern/BAMM/FEM o diverse orientering och skidlopp. Den funkar precis lika bra som de craft-underställ (som jag har och använder lika ofta) men kostar typ 99:-.
Viva Everest!
(och det kommer från en prylbög med hjärtat åt mountain hardwears sida....)

Re: Everest underställ är guld!

jonaslundmark; sa:
Men inget slår underställströjan frå everest. Den köpte jag för ca. 5 år sen och den liknar crafts långärmade tunnaste variant. Helt outstanding på att svettas ut och slitstyrkan är grym. Den har jag hårdkört i vått o torrt, klassikern/BAMM/FEM o diverse orientering och skidlopp. Den funkar precis lika bra som de craft-underställ (som jag har och använder lika ofta) men kostar typ 99:-.
Viva Everest!
(och det kommer från en prylbög med hjärtat åt mountain hardwears sida....)

Fast idag skiljer det väl inte så särskilt mycket i pris mellan Everests, HH:s och Crafts superunderställ. Det är något man måste ta med i beräkningarna - i takt med att Everest har blivit bättre har de också blivit dyrare.

Men till syvende og sist handlar det ju om att vi måste sluta vara så lata att vi bara ser till märket. Märket säger ju egentligen inte mer än att det är samma ekonomer som ligger bakom produkterna. Det är sällan samma fabriker eller ens samma utvecklingsavdelning. Att en firma gör bra kängor säger egentligen inget annat än att de gör bra kängor.

Det är inte så supersvårt att SE och KÄNNA på en produkt vad den har för kvalitet. Men det tar ju längre tid än att bara kolla märket...
Om ett billigt plagg till exempel är sytt i samma material, har likadana sömmar och sitter lika bra som ett dyrare så är det inte särskilt långsökt att gissa att det är ett bättre köp.

Om man bara ser till märket är man ingen riktig prylbög, utan bara okunnig (inte tänkt som kritik av någon, utan som en allmän fundering)

[Ändrat av Nordesjo 2004-02-18 kl 13:31]

Re: Re: Everest underställ är guld!

Nordesjo; sa:
Om man bara ser till märket är man ingen riktig prylbög, utan bara okunnig (inte tänkt som kritik av någon, utan som en allmän fundering)

Kan man vara prylhetero också, och vad innebär i så fall det?

(Ska kanske heta prylstraight?)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-02-18 kl 13:39]

Everest skal

Nordesjo; sa:

Om man bara ser till märket så torde man väl vara en märkesbög? ;)

Själv så är jag nog tyvärr både märkes- och prylbög (en kostsam kombination). I ett försök att bryta med min märkeshysteri så köpte jag tidigare i vintras ett par Shellpants från, just det, Everest.
Products_2.2.5.jpg

Utan denna och liknande trådar så hade jag nog istället köpt ett par Mammut, Norröna eller dylikt utan att tänka så mycket mer på det. Men nu så infann sig istället tanken att köpa ett par relativt billiga skalbyxor för att se vad dom går för. 1500:- är ju inte så farligt jämfört med de ca 3000:- men skulle få hosta upp med för märkesbyxorna med G-tex membran.

Lite kort om byxorna, membranet T.C.S. Water 20 000 ska enligt uppgifterna klara 20 meters vattenpelare samt klara av att släppa ut 20 000 gram/24h. Vidare så är fickornas blixtlås av den vattentäta(sköljsäkra) typen, sömmarna är tejpade och förstärkningar (på innsidan?) finns i baken samt dragkedjor på lårens insida för att kunna ventilera grenen. Vid bensluten så finns det dragkedjor samt ett "snölås". På det hela en ganska normal byxa utan några revolutionerande detaljer.

Hitills så har dom bara använts i sju dagar, men i varierande väder. Från plussgrader och duggregn ned till -17(utan windchill korrektion) och stark vind. Aktiviteterna var turskidåkning i skogen och snowboardåkning i isiga pister med stålkanter som inte slipats sen vintern -94, dvs all åkning i svarta backar innebar avsevärt mekaniskt slitage på byxornas bakre delar :)

Mitt omdömme än så länge är klart godkännt, jag har bara följande negativa anmärkning, hängslena borde kunna justeras mer (än vad som i orginalutförande är möjligt) men å andra sidan så är dom avtagbara så man kan köra med skärp i stället. Beträffande "andningsförmåga" vatten och vindtäthet så har jag ännu inte upplevt att den skulle vara märkbart sämre än tidigare byxor man ägt i exempelvis G-tex.

Sticker ut på fjälltur om en dryg vecka och ska vara ute i nio dagar och sova i tält så då kommer dom väl att få ett lite hårdare test än vad backarna i Åre och skogen i Uppsala kunnat ge...

/Jesper

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg