Everest skal
Nordesjo; sa:
Om man bara ser till märket är man ingen riktig prylbög, utan bara okunnig (inte tänkt som kritik av någon, utan som en allmän fundering)
Om man bara ser till märket så torde man väl vara en märkesbög?
Själv så är jag nog tyvärr både märkes- och prylbög (en kostsam kombination). I ett försök att bryta med min märkeshysteri så köpte jag tidigare i vintras ett par Shellpants från, just det, Everest.
Utan denna och liknande trådar så hade jag nog istället köpt ett par Mammut, Norröna eller dylikt utan att tänka så mycket mer på det. Men nu så infann sig istället tanken att köpa ett par relativt billiga skalbyxor för att se vad dom går för. 1500:- är ju inte så farligt jämfört med de ca 3000:- men skulle få hosta upp med för märkesbyxorna med G-tex membran.
Lite kort om byxorna, membranet T.C.S. Water 20 000 ska enligt uppgifterna klara 20 meters vattenpelare samt klara av att släppa ut 20 000 gram/24h. Vidare så är fickornas blixtlås av den vattentäta(sköljsäkra) typen, sömmarna är tejpade och förstärkningar (på innsidan?) finns i baken samt dragkedjor på lårens insida för att kunna ventilera grenen. Vid bensluten så finns det dragkedjor samt ett "snölås". På det hela en ganska normal byxa utan några revolutionerande detaljer.
Hitills så har dom bara använts i sju dagar, men i varierande väder. Från plussgrader och duggregn ned till -17(utan windchill korrektion) och stark vind. Aktiviteterna var turskidåkning i skogen och snowboardåkning i isiga pister med stålkanter som inte slipats sen vintern -94, dvs all åkning i svarta backar innebar avsevärt mekaniskt slitage på byxornas bakre delar
Mitt omdömme än så länge är klart godkännt, jag har bara följande negativa anmärkning, hängslena borde kunna justeras mer (än vad som i orginalutförande är möjligt) men å andra sidan så är dom avtagbara så man kan köra med skärp i stället. Beträffande "andningsförmåga" vatten och vindtäthet så har jag ännu inte upplevt att den skulle vara märkbart sämre än tidigare byxor man ägt i exempelvis G-tex.
Sticker ut på fjälltur om en dryg vecka och ska vara ute i nio dagar och sova i tält så då kommer dom väl att få ett lite hårdare test än vad backarna i Åre och skogen i Uppsala kunnat ge...
/Jesper