Mysteriet Everest!

I tråd efter tråd diskuterar vi om märken som Everest, Columbia och motsvarande verkligen håller. Vi vänder ut och in på argument om hållbarhet, beprövade erfarenheter och snobbism. Sverker i Plus bedömde att everest var bästa köp när priset var del av analysen, vilket jag tyckte var bra, eftersom priset medger en lämplig "entry level" för de som inte vill pungslå sig själv på tusentals kronor. Själv äger jag inga everest-plagg, vill inte ha något heller tror jag, men hur är det: Finns det någon här på forumet som verkligen hårdkört deras grejor? Och då menar jag deras skal, ryggor och tält (basutrustn.) Står de emot väta och vind och missbruk under längre perioder? Med tanke på en annan tråd om prylar så börjar man ju undra hur mycket pengar man kanske kunde haft på bankboken, om man inte stirrat sig blind på märken...

Everest

Har inte provat everests hela utbud,men det är verkligeb prisvärda prylar.Har en everest trekking anorak som jag är mycket nöjd med,har fått utstå mycket i skog o mark,likaså en everest ryggsäck på 40-liter som oxå den används flitigt i skogen på dagsturer,helnöjd med den oxå,i hemmaskogen o uppe på sommar fjället så tror jag att mycket av everests prylar fungerar.Det är ju knappast så att man skall korsa Antarktis o dyl.Friluftsfolk verkar ha en negativ inställning till detta märke vilket jag tycker är synd.Har en vandringskompis som har ett par kängor från everest,de senaste sommrarna har han varit ute på 2-veckors turer,han är nöjd med sina kängor.Kollar man på deras material så skiljer det sig inte så mycket från "seriösare" märken.Utemagasinet brukar berömma everest -man får mycket för pengarna-.Skall snart köpa mig ett par everest trekking pants ...

Mvh Nicklas

Jag har ganska begränsad erfarenhet av Everests prylar men fick ett par fleecehandskar i julklapp för en del år sedan. Dom är jag verkligen positivt överaskad över. Jag har använt dom en hel del och dom kommer troligen hålla ihop ett bra tag till! En kompis har en Everest rygga och ett par kängor som han är mycket nöjd över. Jag kan dock tycka att ryggsäckens bärremmar är något smala och lite "sladdriga", men kvalitén verkar vara bra i förhållande till priset. Ytterligare en kompis har ett underställ som ganska snabbt förlorade passformen så kvalitén i deras sortiment är möjligen något ojämn. Personligen brukar jag dock gärna betala lite extra för kvalité, särskilt för mer vitala prylar som t.ex. tält. Om man som jag använder tältet flera veckor per år så tycker jag inte skillnaden är så stor om man slår ut det på antalet användningstillfällen och då satsar jag hellre lite extra på nåt jag uppfattar som en högre kvalitétsklass. Överlag verkar Everests prylar dock vara ganska bra och visst finns det en del snobbism, eller i varje fall en viss övertro till mer kända och dyra varumärken när det gäller konsumtion, men det är ju ett känt faktum som gäller det mesta. I jämförelsen mellan budget- och premiummärken borde det dock föreligga en kvalitétsskillnad som utöver premiummärkenas starkare varumärken, motiverar ett högre pris, för vissa saker vad gäller materialval etc har jag svårt att tänka mig går att kompromissa bort.

/David

Fleecejacka

Köpte för ca. 10 år sedan en fleecejacka till min dotter på Stadium. Den heter Everest och är jord i Polarfleece. Redan då frågade jag varför den skulle kosta hälften av vad andra tog för samma sorts jacka och fick svaret att det är deras stora volym på just everestprylar som gör skillnaden. Jackan har hängt med i ur och skur, mycket mer än vad dom flesta på denna sida ens kan ana, och den håller fortfarande måttet. Polarfleece är förhoppningsvis alltid polarfleece. Har också viss erfarenhet av tält av samma märke. Bra lösningar till hyfsat pris är mitt omdöme. Jag kan kanske köpa tre tält av märket Everest för samma pris som ett av något s.k. kvalitetstält. Tills vidare har det hållit bra.
\C

Everest

Då vi är rätt många som dömer ut Everest, eller köper everestprodukter (ex. fleecetröja, liten rygga, underställ etc.)som är mindre avgörande för en vintervecka i tält, så vore det spännande att höra från någon som "slänger på sig" sin everestjacka när han eller hon drar iväg på vandsring eller paddling eller något annat där everestprodukten betraktas som primär. Det finns ju Haglöfsfreaks och det finns Arcteryxfreaks, finns det inget Everestfreak som litar till det märket i vått och torrt?

Re: Everest

lowe; sa:
Då vi är rätt många som dömer ut Everest, eller köper everestprodukter (ex. fleecetröja, liten rygga, underställ etc.)som är mindre avgörande för en vintervecka i tält, så vore det spännande att höra från någon som "slänger på sig" sin everestjacka när han eller hon drar iväg på vandsring eller paddling eller något annat där everestprodukten betraktas som primär. Det finns ju Haglöfsfreaks och det finns Arcteryxfreaks, finns det inget Everestfreak som litar till det märket i vått och torrt?

Om du tittar på Utsidans 35 000 medlemmar är det ytterst få som tillbringar någon vintervecka i tält!
Inte jag heller, men för den skull har jag rätt mycket annat för mig, paddling, vintervecka på stugtur, utförsåkning, långfärdsskridsko etc. Jag är ute på äventyr 25 veckoslut om året och oftast hela semestern. Det behövs verkligen inte några extremt dyra prylar för att utöva detta friluftsliv. Ni hosar upp prylarnas betydelse, så att ingen nybörjare vågar sig ut överhuvudtaget om man inte har 4000 kronors jackan och 7000 kronors tältet eller sista skriket överhuvudtaget!
\C

Ge det en chans...och såga sedan:)

Jag är inte prylbög i den mening att jag sågar allt som inte har rätt märke på en gång, men däremot kräver jag god funktion på prylar jag skall använda. När det gäller Everest har jag provat ett par smågrejer. Dels köpte jag Everest kopia på packtowel. Den är inte speciellt imponerande. Ingen uppsugningsförmåga (trots att jag tvättat den) och torkar inte heller speciellt snabbt (trots att jag knappt lyckas få in vatten i materialet). Sedan har jag också testat everest vattentäta packsäckar. De är inte vattentäta i rullförslutningen och då faller hela grejen med vattentäta säckar till t.ex. paddling. Ännu har jag inte sågat märket helt. Jag ska ge det fler chanser, kanske på prylar som inte är livsavgörande i vildmarken. Och ju längre märket får utveckla sina prylar, desto bättre lär de väl bli...förhoppningsvis.

Köpsugen?

LOWE: letar du efter nya argument för nytt jack-inköp?

Skämt â sido sà beror ju oftast làga priser hos detaljisternas "egen-márken" pà en kombination av:

- mycket lägre marginaler hos tillverkarna, iom att dessa inte har kostnader för marknadsföring etc. att tänka pâ, samt i gengäld mot làgt pris fâr säkra, programerade volymordrar som tickar in varje sásong (skulle han fà för sig att höja priset vet han dessutom att beställaren sásongen dárpà med största sákerhet hittat en billigare ersättare)

- inga fördyrande mellanled (importörer, distributörer, agenter etc etc), utan produkten gàr direkt tillverkare --> detaljist.

- oftast inga premium-material och eller/design, utan en kvalitet/teknisk nivâ som ligger pà en för volymprodukter acceptabel nivâ. Gore, fór att ta ett exempel, har som princip att inte ge licens till nâgot egenmárke, bl.a eftersom de dà inte kan kontrollera produktionen, samt iom att dessa varumárken ej heller fórknippas med hög kvalitet/premium brands, vilket ju är en av Gores ledstjárnor.

Nàgon tar upp fleece-vantar, vilket är ett typiskt exempel dár márkes-kläder oftast ár ett dumt val, eftersom vem som heslt kan sy ihop ett par vantar i fleece. Stàr det emellertid North Face pà dem sà blir de genast dyrare.

För mer tekniska prylar sà är det mer tveksamt vad man ska válja. Hár har bevsisligen premium-brandsen ofast lagt ned mer tid, erfarenhet och pengar pà produktutveckling, samt anvánder mer tekniska och effektiva material, varför en prisskillnad oftast kan vara mer motiverad. Den skillnad i passform, rörelsefrihet, slitstyrka, vattentáthet etc etc, som hár kan föreligga, kan ju för mànga "seriösa" äventyrare vara nog sâ gott skál för att betala mer.

Dock, ska man anvánda jackan till att rasta hunden eller gà ut i skogen nàgra gànger om àret ár denna skillnad i pris och kvalitet sákert sállan befogad, förutom pà det "känslomässiga" planet kanske.

Mvh / Mats

håller med malindo....

Hej hopp,

Jag tror vi alla kan enas om att everest gör grejjer som funkar ok till en billig peng, är inte själv ngn everest fantom men har en billig everest anorak som funkar (kostade endast 595:)
Annars har jag ett gäng klättermusenprylar som jag gillar stenhårt (sen får folk tycka att man är dumdryg som springer runt i snordyra musenkläder men jag gillar designlösningarna och kvaliten, och sen har jag köpt allt BILLIGT med musenmått mätt. Meginbyxor för 980:- sprillans nya, Megin Jacka för 2500:- (ny) etc. Allt köpt från klättermusen på deras utförsäljning då de vill sälja av produkter med äldre material eller utgångna färger)
Men nu till min poäng, det finns folk som har snordyra märken just för att det är snordyra märken, typ "titta på mig jag är en hipp person". Men tycker att det finns minst lika många som har attityden "titta på mig jag är ute varje helg och jag klarar mig med everestprylar, etc" Varför tror ni att det finns folk som vill ha dyrare bilar, man klarar sig oftast finfint med en volkswagen golf men folk nöjer sig inte med det. Vad jag vill säga är att alla är sina egna profeter och den dagen vi inte bryr oss och lägger så mkt energi på vad andra gör eller har på sig så är jag nöjd.
Väl mött i naturen alla naturälskare oavsett om du har det hippaste hippt eller om du gör en Jan O Jansson.
/Micke i kina
(vet att en del tycker att det är omvänd töntstämpel´att springa runt i musen kläder men det skiter jag blankt i ;) )

Everest, allt dyrare?

Är det ingen som har märkt att Everest har börjat öka priserna på sina produkter allt mer. Kollade tex på deras dunväst för några månader sedan, kostade 999 kr. Själv köpte jag en The North Face för 1200 kr. Personligen anser jag att TNF är ett betydligt mer pålitligt märke än Everest.

Även om Everest är prisvärt så tycker jag att deras jackor har dålig rörelsefrihet och dem "andas" för dåligt. Så, ne jag tror inte att jag vill bli någon Everest-freak! Jag binder mig sällan till ett enda märke.

/

Tack mimik

Instämmer har en hel K-musen men köpt på rea o begagnat gllar deras koncept i alla fall det mesta men till frågan angående Everest har några prylar en del helt ok men andra så där , bl a deras pack towl tycker som någon innan att den inte suger upp ett sk-- utan är rent ut sagt k---. Men deras ryggor är prismässigt ok säk ert en del andra prylar också men som sagt kvalite kostar därom tvistar inte den lärde men till slut köp begagnat där finns en överproduktion o alltid någon som vill sälja nästan nytt mvh Hans

Problem med Everest rygga

Har inte heller jag direkt hårdtestat Everest, men har iaf. dålig erfarenhet av deras ryggor. Hade en 40 liters väska som dragkedjan till topplocked pajade på nästan direkt. Dessutom hade remmarna en tendens att suga upp vatten, vilket ledde till problem i minusgrader då remmarna frös och blev svåra att justera. Vet inte om det var för just den modellen eller om remmarna är så på alla deras ryggor.

Har också en everest luftmadrass (ej självuppblåsande) som jag köpte enbart för att den var liten. Den har fungerat bra, men när det finns utrymme föredrar jag andra liggunderlag. Har således inte använt den så mycket.

Mikael

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg