bekräftar bilden de andra gett. Gick in i sarek 12/8 över suorva och ut över kisuris och Akka 19/8. Har aldrig varit med om så mycket mygg i fjällen! Men de lokala variationerna är stora. Upp från suorva var de väldigt många men välsigt snälla så mygghatten behövdes aldrig.
När vi rundade Kisurisfjället på sydsidan via siergavagge var det helt galet trots att vi flydde upp mot 1000-1100m nivån. Gick knappt att stanna... men mystiskt nog var det knappt en mygga sedan när vi dagen efter gick ut till akka över myrarna och genom björkskogen till akkastugorna..
Dock fick vi i efterhand lära oss att siergavagge betyder typ videdalen. Kanske förklarar skillnaden Likaså pekar det på att allt inte är bra med Calazos fjällkartor . I just detta fallet saknar jag verkligen den svensk-samiska ordlistan som brukade finnas på baksidan av BD-kartorna...
Även vi gick in via Suorva, och galet mycket mygg fram till Gukkesvaggebron. Inne i centrala Sarek (Pieleslätten och övre Rapadalen) var det helt OK, men genom Routesvagge speciellt från renvaktarstugan fram till Kisuris var det omöjligt att stanna eller njuta av omgivningarna. Var rädd för att björkskogen från Kisuris fram till Änonjalme skulle vara ändå värre, men till min förvåning var myggläget bättre där.
Vad jag vet har den art av myggor som finns i lapplandsfjällen bara en kläckning per år, så normalt brukar myggmängden som ett normalår är värst i juli att avta med säsongen och framme i augusti brukar det vara ganska lungt. Tror att det blir så även i år, fast allt är mycket senare, så mot slutet av augusti borde myggläget vara betydligt bättre även utan frostnätter. Skall bli intressant om någon som vandrat Sarek senaste veckan kan fylla på med sina observationer.