Musslor

Åh några centimeter långa, eller större när de har vuxit till sig ordentligt. Stora i varje fall. Mälaren består ju av sötvatten och den är sedimentrik. Hur musslor de facto "odlas" vet jag inte men a) jag gillar musslor, b) jag hittar inga färska nätade musslor och då har jag plockat själv.
Jag är mycket road av att laga mat och nästan all mat kommer med risker om matförgiftning. Man kanske har mer kontroll över köttfärsen än sina vildplockade blåmusslor. Nu är det rätt svårt att laga musslor med skal åt fyra personer även om det går men det tar tid och stora grytor. Jag brukar göra små portioner och åt mig själv enbart. Man kan också lägga musslorna i rent vatten hemma och låta dem filtrera det ett tag.
Jag har i varje fall aldrig blivit sjuk av musslor, som jag vet. Är man nervös inför vildplockade blåmusslor och deras möjligheter till att behålla virus och/eller producera toxiner, då ska man självfallet helt avstå från att äta blåmusslor. Alla musslor har en renande funktion i havet. Och alla musslor är oerhört goda. Man behöver bara vara lite påläst om några är fridlysta eller inte. Skulle jag i nuläget välja mellan fisk och musslor, då skulle jag välja musslor.
 
Senast ändrad:
Har varit med om att en hel marinbiologi klass blev magsjuka (vinterkräksjuka) av att äta ostron.

En enklare variant av mustestet (som nämndes ovan) är krabbtestet. Man mosar en bit av musslan och sprutar in den vi en av lederna och observerar om krabban blir förlamad. Vet dock inte om det är helt säkert att man kan äta om inget händer men vid en kraftig förgiftning dör de ganska omgående... Själva giftet produceras av kiselalger av släktena Dinophysis och Alexandrium som musslan filtrerar och orsakar "paralytic shellfish poisoning" (PSP) dvs det är ett riktigt potent nervgift som i värsta fall faktiskt kan leda till döden. Men fröken mussla har faktiskt en ganska bra koll på när det är riskfritt att äta musslor så man behöver inte hålla koll på det själv...

/Petri
 
Blev oxå förvånad att blåmusslor fanns i Mälaren! Vet att dom finns i Östersjön men då på rätt stora djup å att dom är små 2-3cm! Dom gillar saltrika vatten å måste ha minst 0,5% salthalt för att överleva! Hur salt kan det va i Mälaren(nån som vet)?

/Janne
 
Blev oxå förvånad att blåmusslor fanns i Mälaren! Vet att dom finns i Östersjön men då på rätt stora djup å att dom är små 2-3cm! Dom gillar saltrika vatten å måste ha minst 0,5% salthalt för att överleva! Hur salt kan det va i Mälaren(nån som vet)?

/Janne
Trådstartaren skriver "musslor". Någon form av sötvattensmusslor antar jag då...
 
Men Jessika säger faktiskt att det är blåmusslor hon plockar i Mälaren(topp på denna sidan)
Det var det som förvånade mig!

/Janne
 
Rå mat är alltid känsligare än tillagad. Att alla kan bli sjuka på en och samma gång av ostron är känt sedan tidigare. Musslor, ostron etc., är känsliga och får inte bli liggande. Köp och ät samma dag.
Att mosa och injicera i leder på diverse djur verkar ju lika enkelt som att testa varje konservburk för botulism. Är man oerhört osäker på egenplockade skaldjur och eller musslor, eller för den delen bär och svamp. Plocka och ät INTE, då är problemet med toxiner och annat löst.
Hallon blev ju farligt något år, smultron också. Det är min sommarmat när jag går i skogen och plockar. Och då sa jag samma sak. Vill man inte äta av rädsla för virus, bakterier, allvarlig matförgiftning, då är valet att äta/inte äta lätt.

Jag har ätit det mesta på resor världen om. Äta måste man liksom. Förutom den rena chockfaktorn involverad, när man äter levande grejer eller giftig blåsfisk eller vad det nu kan vara, så får man äta vad som finns. Vissa växter är farliga råa, totalt ofarliga tillagade. För mig har mat i sig varit som att resa, en del av hela upplevelsen. Jag tänker inte avstå från det i Sverige, om andra gör det, det är upp till dem men valet att äta eller inte äta, det är enkelt. I varje fall för mig.
 
Nä det trodde inte jag heller! Har läst nån gång någon stans att en del forskare tror att "blåmusslan" i Östersjön är en annan art av mussla(men vad vet jag) Men hoppas ändå Jessika vill återkomma å klargöra det hela :)
Man kan ju ha fel trots allt!
/Janne
 
Senast ändrad:
De finns runt vissa utsläppskanaler där salthalten överstiger 0,5 procent. Annars finns det utmärkta musslor just mellan saltsjön och mälaren.
 
Varför koka så länge?

Då musslor filtrerar vattnet så ska det vara så rent som möjligt. Plocka dom ej nära städer hamnar industrier mm.

Musslor ska hålla skalen ordentligt slutna om man knackar på dem.

Koka även i minst 5min!

/Janne

Jag kokar dom bara några minuter tills dom öppnat sig. Dessutom är dom inte helt täckta (Jag kokar upp vitt vin som jag slänger ned dom i), utan det är nog mest ångan som tar kål på dom. Jag vill nämligen inte ha dom överkokta och sega.

Bör man koka musslor längre av någon speciell anledning eller är det bara nåt allmänt typ "kött skall vara genomstekt"?

/Lars