Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Multifuelskök för seriös matlagning
- Trådstartare niking
- Start datum
Jättebra, klistra in din Recension där den hör hemma så blir det toppen.
När jag använt köket något år, så är det nog läge att skriva en formell recension. Administratörerna undanber sig faktiskt formella recensioner på prylar man nyligen införskaffat, vilket jag ämnar att följa.
/Niklas
När jag använt köket något år, så är det nog läge att skriva en formell recension. Administratörerna undanber sig faktiskt formella recensioner på prylar man nyligen införskaffat, vilket jag ämnar att följa.
/Niklas
Ursäkta men du har ju redan skrivit en recension om köket, att dölja den på forum, verkar minst sagt knasigt eller är det så att du inte står för vad du skriver på forum? Eftersom du har bestämt dig för att vara dryg.
Min syn på saken är att gjort är gjort och det skall vara lätt att hitta på Utsidan, däri ingår att rätt sak bör vara på rätt plats.
Väntar du ett par år kommer köket sannolikt att vara ur produktion och ersatt av något nytt.
Nu har jag haft mitt Simmerlite i några månader och är överlag mycket nöjd med det. Jämfört med mitt gamla XGKII, så är Simmerlite ett rejält lyft. Nu känns inte längre seriös matlagning med bensinkök som en utopi.
Koktider: Simmerlite känns betydligt snabbare än både min spisplatta och min XGKII. Simmerlite är nog t.o.m. snabbare än min vattenkokare. Några vetenskapliga tester med tidtagarur jag dock inte gjort, men i Utemagasinets test (Jubileumsnumret, 6/2005) var Simmerlite det klart snabbaster köket.
Lågans reglerbarhet: Simmerlite har en ganska kort bränsleslang, vilket gör att lågan svarar relativt snabbt på pumpens vridreglage. Visserligen torde alla kök med dubbla reglage reagera ännu snabbare, men det är nog inte många enkelreglage-kök som reagerar snabbare än Simmerlite.
Stabilitet: Köket i sig är klart rangligt i sig, vilket åtgärdas effektivt genom att montera på en hopfällbar Trillium basplatta (ca 80 gram) för ca 400 kr. Då blir köket mycket stabilt. (Egentligen är det mycket märkligt att MSR inte inkluderar Trillium basplatta, när man köper ett Simmerlite).
Ljudnivå: Simmerlite är mycket tyst jämfört med mitt XGK II. Simmerlite väser lite, medan XGKIi låter som en motor
Lågans spridning: Simmerlite ger en mycket bra spridning av lågan, vilket minskar risken för bränna vid maten.
Sammataget är jag än så länge mycket nöjd med mitt Simmerlite och funderar faktiskt på att köpa ytterligare ett exemplar, så att jag kan ha två jämngoda "kokplattor" i fält. Jag ger köket fem stjärnor av fem möjliga.
/Niklas
Låter som ett bra kök. Det är helt klart ett kök som är värt att titta närmare på när jag ska byta ut mitt gamla MSR XGK II. Skulle vilja veta hur driftsäkert det är i längden och även hur bra det klarar dåliga bränslen. Går det att plocka sönder hela köket i smådelar? På vissa kök går det inte att öppna kopplingar mellan kök och pump och det medför att man inte kan rensa när de blir stopp. Vilken del går sönder först på köket?
/Stellan
Generellt verkar rengöring och service inte ligga som prioritet 1 på nyare kök. Förutsättningen är att ett kök skall kunna servas helt utan tillgång till skruvstycke, arbetsbänk och tryckluft för att kunna kallas expeditionskök. Vilka nyare kök gör det?
Generellt verkar rengöring och service inte ligga som prioritet 1 på nyare kök. Förutsättningen är att ett kök skall kunna servas helt utan tillgång till skruvstycke, arbetsbänk och tryckluft för att kunna kallas expeditionskök. Vilka nyare kök gör det?
Ok...
Jag gillar mitt gamla bensinkök där jag nästan kan rengöra och serva allt med en vanlig sked. Det är bara den skruv som reglerar bensinflödet som jag inte kan få upp med skeden. För den behöver jag en tång.
Det är tråkigt att behöva skicka köket tillbaka till fabriken bara för rengöring...
/Stellan
Låter som ett bra kök. Det är helt klart ett kök som är värt att titta närmare på när jag ska byta ut mitt gamla MSR XGK II. Skulle vilja veta hur driftsäkert det är i längden och även hur bra det klarar dåliga bränslen. Går det att plocka sönder hela köket i smådelar? På vissa kök går det inte att öppna kopplingar mellan kök och pump och det medför att man inte kan rensa när de blir stopp. Vilken del går sönder först på köket?
/Stellan
Hittills har jag inte behövt testa, men enligt manualen ska det gå att plocka isär ett Simmerlite ganska ordentligt. Det finns även ett Simmerlite Expedition kit för ca 400 kr, liksom ett Annual Maintainens kit för ca 250 kr.
Beträffande orena bränslen, så vet jag inte. Men med tanke på att Simmerlite bara går på bensin, så är jag lite tveksam till att köra det på skräpbensin. Själv kör jag bara Simmerlite med ren heptan, just för att undvika att behöva plocka isär köket titt som tätt.
En nackdel med den breda brännaren är ju att lågan inte blir lika het som svetslågan på XGK II, vilket kan innebära att Simmerlite inte förbränner förorenat bränsle lika bra som XGK och DragonFly..
Kolla gärna på
http://media.cascadedesigns.com/pdf/msr_simmerlite_schematics.pdf
http://media.cascadedesigns.com/pdf/msr_simmerlite_manual_en.pdf
http://www.cascadedesigns.com/msr/stoves/fast-and-light-stoves/simmerlite/product
/Niklas
Ursäkta men du har ju redan skrivit en recension om köket, att dölja den på forum, verkar minst sagt knasigt eller är det så att du inte står för vad du skriver på forum? Eftersom du har bestämt dig för att vara dryg.
Min syn på saken är att gjort är gjort och det skall vara lätt att hitta på Utsidan, däri ingår att rätt sak bör vara på rätt plats.
Väntar du ett par år kommer köket sannolikt att vara ur produktion och ersatt av något nytt.
För den som vill läsa recensioner om Simmerlite, finns det sökfunktioner på både Utsidan och Google.
När jag har hunnit köra mitt kök i något eller några år - och därmed bekantat mig mer med sådana problem som först brukar uppstå efter ett tag - så kan jag tänka mig att skriva en skarp recension här på Utsidans recensionsbank. Fram till dess nöjer jag mig med att skriva recensioner i denna tråd.
Att skriva skarpa recensioner om helt nya kök - den friluftspryl som man vanligen byter minst ofta - känns som det gör mer skada än nytta.
Utsidans policy:
OBS! Skriv inte en recension förrän du haft produkten en längre tid och verkligen använt den "i fält", och kan ge ett mer nyanserat omdöme. Recensioner typ "Har just packat upp den och gillar färgen" är ju inte så hjälpsamma för andra som är intresserade av en produkt.
Dessutom är jag tveksam till att MSR skulle ta bort Simmerlite ut sortimentet under de närmsta 10-15 åren, men du kanske sitter på inside information?
/Niklas
Senast ändrad:
Beträffande orena bränslen, så vet jag inte. Men med tanke på att Simmerlite bara går på bensin, så är jag lite tveksam till att köra det på skräpbensin. Själv kör jag bara Simmerlite med ren heptan, just för att undvika att behöva plocka isär köket titt som tätt.
En nackdel med den breda brännaren är ju att lågan inte blir lika het som svetslågan på XGK II, vilket kan innebära att Simmerlite inte förbränner förorenat bränsle lika bra som XGK och DragonFly..
/Niklas
Tack för länkarna och dina egna tankar om att köra med sämre bensin. Ska se vad som finns mer på marknaden. Har du möjlighet att testa att köra köket på hälften bensin och hälften diesel? Det motsvarar dålig bensin i tredje världen. Kör nu mitt XKG II på något som de sa var bensin men misstänker att det är diesel som har renats för att funka som bensin. Kan även vara bensin som är lagrad i plastdunkar under en längre tid och löst upp en del av plasten
/Stellan
Tack för länkarna och dina egna tankar om att köra med sämre bensin. Ska se vad som finns mer på marknaden. Har du möjlighet att testa att köra köket på hälften bensin och hälften diesel? Det motsvarar dålig bensin i tredje världen. Kör nu mitt XKG II på något som de sa var bensin men misstänker att det är diesel som har renats för att funka som bensin. Kan även vara bensin som är lagrad i plastdunkar under en längre tid och löst upp en del av plasten
/Stellan
Mja! Något sådant test planerar jag ej att genomföra. Du kan ju maila MSR och höra deras åsikter om Simmerlite + dålig bensin.
Simmerlite manualen säger:
"Unlead auto gas may be used in your stove. However, additive in this fuel lead to rapid stove clogging and frequent fuel line cleaning are required. Do not use leaded fuels."
PS! När du kör ditt XGK på den dåliga bensinen, använder du då bensinmunstycket (märkt "G") eller fotogenmunstycket (märkt "K")?
Här är f.ö. manualen till Simmerlite expedition service kit http://media.cascadedesigns.com/pdf/msr_simmerlite_expedition_service_kit_manual.pdf
/Niklas
Senast ändrad:
PS! När du kör ditt XGK på den dåliga bensinen, använder du då bensinmunstycket (märkt "G") eller fotogenmunstycket (märkt "K")?
/Niklas
Är det märkningar på munstyckena? Har inte tänkt på det men jag använder troligtvis munstycket för fotogen. Jag använder samma munstycke för dålig bensin, diesel och fotogen. Vet inte när jag hittade bra bensin sist... Kanske blir det en skillnad på köket när jag är tillbaka i EU och kan hitta bättre bränsle. Jag kommer ihåg när jag var i Afrika och hade problem med köket hela tiden tills jag bytte munstycke.Har sedan haft munstycket kvar sedan dess och det funkar bra.
/Stellan
/Stellan
Lite saxat från Skövde Naturs hemsida angående Simmerlite:
"Vi har förutom ren bensin också kört Simmerlite på akrylatbensin med utmärkt resultat. Vi har också använt blyfri bilbensin - det här är dock inget som vi rekommenderar. Köket är konstruerat för ren bensin och det är också kökets nackdel. Det fungerar utmärkt så länge man har tillgång till ren bensin eller akrylatbensin mer är inget bra val på resor i 3-världen och på andra ställen där det kan vara svårt att få tag i industribensin. "
Kontentan är väl att det är ett jättebra kök i I-världen, men ett mindre lämpligt kök i den tredje världen. Så du bör nog leta vidare efter andra kök för dina Kazakstan-turer, Stellan.
/Niklas
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Matlagning till 6pers på gaskök | Kök och brännare | 41 | ||
Stabilt kök för matlagning | Kök och brännare | 51 | ||
Kök för matlagning, råd och dåd önskas | Kök och brännare | 5 | ||
Matlagning i vintertält | Kök och brännare | 32 | ||
kök och kokkärl för matlagning | Kök och brännare | 25 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg