Nu har jag haft mitt Simmerlite i några månader och är överlag mycket nöjd med det. Jämfört med mitt gamla XGKII, så är Simmerlite ett rejält lyft. Nu känns inte längre seriös matlagning med bensinkök som en utopi.
Koktider: Simmerlite känns betydligt snabbare än både min spisplatta och min XGKII. Simmerlite är nog t.o.m. snabbare än min vattenkokare. Några vetenskapliga tester med tidtagarur jag dock inte gjort, men i Utemagasinets test (Jubileumsnumret, 6/2005) var Simmerlite det klart snabbaster köket.
Lågans reglerbarhet: Simmerlite har en ganska kort bränsleslang, vilket gör att lågan svarar relativt snabbt på pumpens vridreglage. Visserligen torde alla kök med dubbla reglage reagera ännu snabbare, men det är nog inte många enkelreglage-kök som reagerar snabbare än Simmerlite.
Stabilitet: Köket i sig är klart rangligt i sig, vilket åtgärdas effektivt genom att montera på en hopfällbar Trillium basplatta (ca 80 gram) för ca 400 kr. Då blir köket mycket stabilt. (Egentligen är det mycket märkligt att MSR inte inkluderar Trillium basplatta, när man köper ett Simmerlite).
Ljudnivå: Simmerlite är mycket tyst jämfört med mitt XGK II. Simmerlite väser lite, medan XGKIi låter som en motor
Lågans spridning: Simmerlite ger en mycket bra spridning av lågan, vilket minskar risken för bränna vid maten.
Sammataget är jag än så länge mycket nöjd med mitt Simmerlite och funderar faktiskt på att köpa ytterligare ett exemplar, så att jag kan ha två jämngoda "kokplattor" i fält. Jag ger köket fem stjärnor av fem möjliga.
/Niklas