Multifuelskök för seriös matlagning

Idag blev det ett MSR Simmerlite med två nya Primus Etapower kastruller på 1,7 respektive 2,1 liter.

Första intrycket är att Simmerlite är väldigt tyst jämfört med MSR XGK II och lågan är väldigt lättreglerad. Då Simmerlite är väldigt instabilt, blir Trillium base i praktiken ett helt nödvändigt tillbehör till Simmerlite. Skillnaden i stabilitet med Trillium base blir enorm.
/Niklas

Senast ändrad:
Simmerlite är ju "bara" ett rent bensinkök och inte ett flerbränslekök som diskussionen handlade om från början.

Skövde natur skriver: Vi har förutom ren bensin också kört Simmerlite på akrylatbensin med utmärkt resultat. Vi har också använt blyfri bilbensin - det här är dock inget som vi rekommenderar. Köket är konstruerat för ren bensin och det är också kökets nackdel. Det fungerar utmärkt så länge man har tillgång till ren bensin eller akrylatbensin mer är inget bra val på resor i 3-världen och på andra ställen där det kan vara svårt att få tag i industribensin. (http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=1053)

Att XGK låter mer kan säkert delvis förklaras med att den är tänkt att fungera även med smutsig rysk diesel.

Simmerlite är ju "bara" ett rent bensinkök och inte ett flerbränslekök som diskussionen handlade om från början.

Skövde natur skriver: Vi har förutom ren bensin också kört Simmerlite på akrylatbensin med utmärkt resultat. Vi har också använt blyfri bilbensin - det här är dock inget som vi rekommenderar. Köket är konstruerat för ren bensin och det är också kökets nackdel. Det fungerar utmärkt så länge man har tillgång till ren bensin eller akrylatbensin mer är inget bra val på resor i 3-världen och på andra ställen där det kan vara svårt att få tag i industribensin. (http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=1053)

Att XGK låter mer kan säkert delvis förklaras med att den är tänkt att fungera även med smutsig rysk diesel.

Jag vet, men jag orkade inte vänta på att MSR Simmerlite Internationale skulle dyka upp :)
/Niklas

niking -> låter som ett bra kit. Lätt smidigt och med en brännare som sprider 360°. Lycka till.

Ps.
Jag och en polare drar till Dovrefjell på söndag. Blir 2 st Whisperlite int. på den turen. Det är kul att smälta snö ;)
Ds.

Jo, jag ska nog också smälta snö i helgen med det nya köket, fast då bara på en kortare skidtur.
/Niklas.

Primus 2 lågiga gaskök

Jodå, detta kök funkar fint i kyla med rätt gas.

Jag o chefen, (frugan alltså) köpte detta kök för 400 pix och det är deffinitivt konstruerat för seriös matlagning. Funkar klockrent vid camping, cykling och kanot/kajakturer. Kanske något tungt vid vandring men är man 3-4 st så går det på ett ut mot 2 kök.
Kör man med vintergas och värmer en lämplig sten i elden som man sedan lägger under gasflaskorna (säg för fan inte tub, det är en sådan man har tandkräm och räkost på) så är det inga problem. Man kan även ställa köket nära elden så värmer även den.

Detta kök kostade när det kom över 1000 kr vilket var på tok för mycket, när man sedan reade ut lagret några år senare gick de åt som smör i solsken. Har för mig de tillverkade nya i Baltikum och sålde för en billigare peng, tyvärr är vi Svenskar för dyra!

Stiffe

Jag vet, men jag orkade inte vänta på att MSR Simmerlite Internationale skulle dyka upp :)
/Niklas

Niking, här är en gammal test med flera av de kök som nämnts.
Intressant är att Trangia 27 med spritbrännare är så överlägsen på att överföra värmen från brännaren till innehållet i kastrullen!
forbrgr.jpg

Orsaken är givetvis vindskyddet så med Nova brännaren monterat i ett Trangia 27/25 får man fortfarande marknadens effektivaste, bränslesnålaste, stadigaste och mest reglerbara MF-kök. Sen har man alltid möjligheten att använda spritbrännaren som back upp eller båda köken var för sig.

Så inte nog med att du missat att Simmerlite inte är ett multifuelkök. Du kommer snart även upptäcka att reglaget sitter vid tanken vilket gör att det tar flera minuter innan effekten vid lågan ändras! Kan bli lite svettigt när pastavatten plötsligt kokar över eller råvarorna i botten på kastrullen brynt klart...
Men det är klart, det är väl bara en i raden av onödiga finesser som dom som verkligen sysslar med seriös matlagning, och inte fuskar med industri tillverkat pulver, uppskattar!
;)

När det gäller gas och T-sprit så stämmer den lilla tabellen ganska bra - 50% är också vad jag kommit fram till i verkningsgrad - skall man högre så måste man ha kylflänsade grytor...

Däremot är det annan sak med novan i trangia 27-vindskydd - där har jag väldigt svårt att komma under 9 - 10 gram fotogen per 0.5 liters uppkok - även med uppvärmningen före och urbränningen av bränslet i slangen bortträknat.

Eldar jag fel eller? - pådraget vid proven är att enstaka lågtopparna nätt och jämt precis sticker fram över grytbottenkanten då det med varje fall med gas verkar vara det mest effektiva området samt att jag anser låga utanför grytbottenkanten är bortslösad energi då den lodräta delen av kärlet knappt suger åt sig någon värme från avgasplymen. Brännaren i sig är kapabel till ganska mycket mer pådrag.

Förmodligen av konstruktionen så sprider brännaren ut lågan till lite för nära grytkanterna på trangia 27-gryta med mittendelen ganska outnyttjad i jämförelse med trangia gasbrännare och verkningsgraden samt möjligheten att kunna dra på mera är bättre under grytor med större diameter som trangia 25

Serriöst...

Har ingen bra våg men det stämmer bra med mina erfarenheter, även om jag bara använt Novat några få gånger med vindskyddet från Trangia 25. Det finns ju en mängd variabler som diskuterats i flera tidigare trådar men viktigast är nog den styrda lufttillförseln (Trangiaprincipen), spridningen på lågan och kokkärlens stora bottenyta.
4650.vindskydd.gif

Tror som du inte att lågor som slickar sidorna gör någon större nytta. Dels för att det finns en inbyggd tröghet i kastrullens material/innehåll som gör att det bara går att överföra en viss mängd värme. Men när vindskyddet leder den uppvärmda luften upp ut med sidorna minska utstrålningen från det allt varmare innehållet vilket är nog så viktigt vid snösmältning och långkok. Så allt sammantaget anser iaf. jag att den extra vikten från vinskyddet betalar sig om man är två-tre pers på en veckotur under vinterhalvåret och gillar seriös matlagning.

Niking, här är en gammal test med flera av de kök som nämnts.
Intressant är att Trangia 27 med spritbrännare är så överlägsen på att överföra värmen från brännaren till innehållet i kastrullen!
forbrgr.jpg

Orsaken är givetvis vindskyddet så med Nova brännaren monterat i ett Trangia 27/25 får man fortfarande marknadens effektivaste, bränslesnålaste, stadigaste och mest reglerbara MF-kök. Sen har man alltid möjligheten att använda spritbrännaren som back upp eller båda köken var för sig.

Så inte nog med att du missat att Simmerlite inte är ett multifuelkök. Du kommer snart även upptäcka att reglaget sitter vid tanken vilket gör att det tar flera minuter innan effekten vid lågan ändras! Kan bli lite svettigt när pastavatten plötsligt kokar över eller råvarorna i botten på kastrullen brynt klart...
Men det är klart, det är väl bara en i raden av onödiga finesser som dom som verkligen sysslar med seriös matlagning, och inte fuskar med industri tillverkat pulver, uppskattar!
;)

Honkydory! För det första har jag ingalunda "missat" att Simmerlite ett rent bensinkök och inte något multifuelkök. Så pass påläst är jag så att jag kände till det, även om jag naturligtvis gärna ser att Simmerlite dyker upp i en multifuelversion ( "Simmerlite internationale").

För mina behov idag räcker ett bensinkök långt, då jag i huvudsak kommer att använda det inom Sveriges gränser. Således torde inte det vara några större bekymmer för mig att få tag på kemisk ren bensin. Att jag skrev Multifuel var mest för att jag ville ha ett bra kök för seriös matlagning under den kalla halvan av året, alltså ett bensinkök eller ett fotogenkök och inte ett gaskök. F.ö. har jag redan ett XGK II som går på nästan vilket bränsle som helst, ifall ett behov av andra bränslen skulle uppstå...

För det andra så är bränsleslangen på Simmerlite väldigt kort jämfört med många andra bensin/fotogenkök, varför det snarare tar några sekunder än några minuter för att ändra lågans effekt. Visst kan effektändringen vara ännu snabbare på andra kök med dubbla reglage typ Nova, Omnifuel och Dragonfly, men det blir tillräckligt snabbt för mig. Dessutom kan tydligen dessa extrareglage vara rätt oskyddade, enligt Utemagasinet 6-2005 sid 63. Tips! Läs på och kolla gärna runt först på t.ex. Youtube innan du yttrar dig, så slipper vi andra läsa diverse grundlösa påståenden. :)

För det tredje så finns inte Simmerlite med i det test du hänvisar till, varför testet blir värdelöst vid en jämförelse mellan Simmerlite och Nova. Däremot hittade jag ett intressant kökstest i Utemagasinet nr 6-2005 (sid 60-65), där både Simmerlite och Nova finns med.

Enligt detta test så är Simmerlite betydligt snabbare än Nova, trots att Nova har något högre effekt (2850 W för Nova och 2800 W för Simmerlite). Vid 20 minusgrader behövde Nova 1,5 gånger längre tid än Simmerlite för att koka upp 1 liter vatten. Koktiden för Novan var 6 minuter och 45 minuter och motsvarande koktid för Simmerlite var 4 minuter och 30 sekunder. Vid 20 plusgrader behövde Nova 30,7% längre tid än Simmerlite för att koka upp 1 liter vatten.Tidsåtgången var här 4 minuter och 15 sekunder för Nova respektive 3 minuter och 15 sekunder för Simmerlite.

För det fjärde är Simmerlite väldigt tyst för att vara ett bensinkök, medan Nova är relativt högljudd (enligt vissa t.o.m. värre än XGK). Efter ett antal år med motorljudet från XGK, så ville jag pröva på ett tystare kök...

För det femte (och för mig kanske det viktigaste argumentet) så ville jag ha ett kök som ger en bred låga för att minimera risken för vidbränd mat. Lågan från Simmerlite torde vara bland det bredaste på marknaden följt av Whisperlite. Novan ger (liksom XGK) en betydligare smalare låga än Simmerlite och föll därför bort. Explorer och 111 Hiker hade kunnat vara ett alternativ om de fortfarande hade tillverkats, men det gör de ju inte längre som bekant.

Slutligen så är jag inte så förtjust i Trangia-konceptet utan gillar mer fristående spindelkök från MSR, varför en Trangiamontering inte är något argument som biter på mig. F.ö. fanns även Trangia Multifuel (i princip samma kök som Nova med trangiaadapter?) med i Utemagasinets kökstest nr 6-2005 (sid 60-65). Koktiderna var genomgående ca 15 sekunder snabbare än för ett fristående Nova, men fortfarande en bra bit efter Simmerlite.
/Niklas

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg