ala; sa:I så fall förvånar ditt uttalande mig ännu mer!
//AA
Vilket tänker du på då?
ala; sa:I så fall förvånar ditt uttalande mig ännu mer!
//AA
tigertamjaren; sa:ala; sa:I så fall förvånar ditt uttalande mig ännu mer!
//AA
Vilket tänker du på då?
ala; sa:Jag förknippar inte en skogsbrand med "en jättelik askhög"... Men kanske kan det vara så att mitt intresse för naturen och ekologiska processer gör att jag ser annorlunda på det än många andra.
tigertamjaren; sa:ala; sa:Jag förknippar inte en skogsbrand med "en jättelik askhög"... Men kanske kan det vara så att mitt intresse för naturen och ekologiska processer gör att jag ser annorlunda på det än många andra.
Kanske har du rätt. Själv kan jag inte låta bli att andas ut en smula när jag efter att ha vandrat genom exempelvis Tyrestas sotsvedda och livlösa öken (lite överdrivet, men ändå) kliver in i en levande, sjudande skog. Det känns nästan som om livet självt återvänder från dödsriket
ala; sa:Visst ska man vara medveten om att tillväxten och floran skiljer sig mycket mellan norra och södra Sverige. Men jag vill ju också påstå att det är lite "risky business" att jämföra naturens allra bästa markberedning med gruset i en vägkant.
//AA
Mezzner; sa:Det var inte heller den jämförelsen jag gjorde. Jag jämförde grus i norra Sverige och grus i södra Sverige.
Mezzner; sa:Det var inte heller den jämförelsen jag gjorde. Jag jämförde grus i norra Sverige och grus i södra Sverige.
Mezzner; sa:Finns inga motorvägar i norra Sverige vilket det förvisso gör i södra, så den jämförelsen tjänar väl södra sverige på i så fall.
Självklart är det andra förutsättningar, men jag drog en parallell för att det är fler som sett vägkanterna än brända skogar.
Det som är relevant i jämförelsen är förstås allt annat än den lite exotiska marken som skogsbränder har. Och gruset är väl någorlunda lika ogynnsamt på båda platserna...
Fast fäst inte nån större vikt vid min jämförelse, jag har inga kunskaper specifikt om skogsbränder. Däremot har jag mycket klart för mig hur mycket långsammare allt växer och förändras ovan odlingsgränsen. Jag har gått över hyggen, både plöjda och oplöjda. Det går oerhört långsamt i båda fallen, och jag vet marker där det nu är 20 år sen det höggs, och där ingen egentlig återväxt skett. (Och jag inser även här att det är skillnad mellan skogsbrand och hygge.)
ala; sa:(blixtnedslag som är ganska ovanligt att de antänder, kommer inte ihåg några siffror just nu men Granström har gjort undersökningar på detta om jag minns rätt).
jesa; sa:Kan inte låta bli att kommentera ASIO-diskussionen ovan: alla marker har brunnit någon gång. Även de mest orörda sumpskogarna har spår efter bränder med lååånga mellanrum (Hörnberg mfl 1996).
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Muddus. Låptå och Låptågielas | Naturområden | 2 | ||
Muddus, Sjaunja | Naturområden | 1 |