MTB med elmotor i naturresevat?

inte i din verklighet då kanske, men i min.

Men att säga att en pistol alltid är ett vapen är ju som att säga att en elcykel alltid är ett fordon. Och det har väl inte Naturvårdsverket frångått i sin definition? Det jag pratar om är behovet av att definiera saker på olika sätt efter den kontext man sätter det i. Om du inte ens fattar vad jag diskuterar så är det onödigt att du svarar.
 
Det verkar som flera inte förstått att det är två olika definitioner:

1. Motorfordon
2. Motoriserat fordon

Ett motoriserat fordon är behöver inte vara ett motorfordon, men ett motorfordon är alltid ett motoriserat fordon.

Liten motor = motoriserat fordon
Stor motor = motorfordon

Jag vet inte om man kan förklara det mer pedagogiskt?
 
Det verkar som flera inte förstått att det är två olika definitioner:

1. Motorfordon
2. Motoriserat fordon

Ett motoriserat fordon är behöver inte vara ett motorfordon, men ett motorfordon är alltid ett motoriserat fordon.

Liten motor = motoriserat fordon
Stor motor = motorfordon

Jag vet inte om man kan förklara det mer pedagogiskt?

fast det där är bara ett sätt för dem att komma runt problemet. De vill kalla det för motorfordon, men för att inte stöta sig mer än nödvändigt hittar de på ett nytt ord med i princip samma innebörd. "Motoriserat" är det ens ett ord? Och om cyklisterna har batterierna avstängda eller om de är urladdade? är den fortfarande motoriserad då? Eller är det själva närvaron av ett batteri i skogen som är farligt? ha ha

men det är just de här begreppen som skulle behöva testas rättsligt om de ens är ok. jag känner mig inte säker på det eftersom trafikverket har en annan definition på vad en elcykel är för nånting. 2 statliga verk som tycker olika om en sak sänder ut tvetydiga signaler.

Men återigen - jag är inte elcyklist och gillar inte heller att ha dem i skogen, men rätt ska va rätt.
 
Japp, det är lite krångligt det här, eller kanske inte...



Trafikverket säger enligt följande om en CYKEL att...

En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:

•Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
•Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
•Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt

Detta kan vara el-cykel, el-skotrar, el-rullstolar och segways. Har man en motor med mer effekt än 250W krävs således körkort och det klassas som motordrivet fordon.

Ganska tydligt.
 
men det är just de här begreppen som skulle behöva testas rättsligt om de ens är ok.

Vad är det som är oklart?

Citat:
Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren.

Att färdas i naturen med hjälp av elcyklar är en relativt ny företeelse och flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.

Terrängkörningsförbudet gäller alla, såväl markägare som allmänhet, och oavsett om det finns förbudsskyltar eller inte. En markägare har alltså inte alltid rätt att köra på sin egen mark, utan endast om detta sker i samband med jord- eller skogsbruk eller annat undantag.
 
Visst Melker,
men Trafikverket är inte satt att vårda våra marker vid sidan av vägen,
det är det som Riksdag och Regering satt Naturvårdsverket att göra.

jag är rätt övertygad om att Naturvårdsverket skulle få verksmässigt
tolkningsföreträde i just den här frågan. Och fick de råda (inte mig emot - jag
får ju inte köra en fyrhjuling därute) så skulle det säkert bli stopp på alla dessa
medelålders män i lycra som hurtbullar omkring med cykel ute i naturen också.
Först då skulle full rättvisa råda...
 
En el-cykel är en cykel. Punkt. Terrängkörningslagen och lagen om vägtrafikdefinitioner gäller. Den som inte håller med får gärna visa vilket lagrum som definierar el-cyklar som något annat. När lagstiftningen kom till hade ingen tanke på att el-cyklar och framförallt el-terrängcyklar skulle bli allt vanligare.
Det kommer säkert göras ändringar i lagstiftningen på det här området framöver i takt med att el-mtb blir vanligare. Men där du idag får cykla med vanlig cykel få du även färdas med el-cykel. El-cykel är inget motordrivet fordon. En el-cykel drivs av dem som trampar och får bara assistera upp till 25 km/h. Håller man sig till det kommer man inte bli dömd för att cykla i terrängen med sin el-cykel, åtminstone inte för brott mot terrängkörningslagen. Sen kan man säkert diskutera den moraliska aspekten i att cykla el-cykel i skogen och göra fula spår.

En elcykel med för stark motor är trafikjuridiskt en oregistrerad moped eller motorcykel och får således normalt inte framföras i naturen.
Men en elcykel med effekt under 250W/<25km/h är trafikjuridiskt en cykel.

Jag sätter inte punkt, då jag tror att det kan komma nya lagar i trafikförordningen som mer i detalj reglerar elcyklade. T ex har det föreslagits hjälmtvång för elcyklar, vilkat jag tycker låter sunt.

/Patrik
 
Visst Melker,
men Trafikverket är inte satt att vårda våra marker vid sidan av vägen,
det är det som Riksdag och Regering satt Naturvårdsverket att göra.

jag är rätt övertygad om att Naturvårdsverket skulle få verksmässigt
tolkningsföreträde i just den här frågan. Och fick de råda (inte mig emot - jag
får ju inte köra en fyrhjuling därute) så skulle det säkert bli stopp på alla dessa
medelålders män i lycra som hurtbullar omkring med cykel ute i naturen också.
Först då skulle full rättvisa råda...
Fast huruvida en elcykel är en cykel eller motordrivet fordon är inte en kamp mellan Transportstyrelsen eller Naturvårdsverket. (Trafikverket har inget med detta att göra) utan fastslaget i lag av Sveriges riksdag, som stiftar lagar oavsett vilken myndighet man hejar på. Relevant lagrum heter lagen om vägtrafikdefinitioner och gäller oavsett om man är byråkrat på Naturvårdsverket i Stockholm eller byråkrat på Transportstyrelsen i Borlänge.
Behövs det tolkas något eller meddela ytterligare föreskrifter eller bestämma vilken kategori som ett fordon ska hamna i, har Naturvårdsverket noll tolkningsföreträde. Det framgår av förordningen till lagen ovan. Regeringen har bemyndigat Transportstyrelsen detta.

En elcykel med för stark motor är trafikjuridiskt en oregistrerad moped eller motorcykel och får således normalt inte framföras i naturen.
Men en elcykel med effekt under 250W/<25km/h är trafikjuridiskt en cykel.

Jag sätter inte punkt, då jag tror att det kan komma nya lagar i trafikförordningen som mer i detalj reglerar elcyklade. T ex har det föreslagits hjälmtvång för elcyklar, vilkat jag tycker låter sunt.

/Patrik

Fast nu pratade vi ju el-cyklar. Och då är det en mycket riktigt en cykel. Du hittar inget om el-cyklar i trafikförordningen.. ja, annat om hur cyklar får framföras osv. och då gäller det förstås automatiskt el-cyklar.

Det verkar som flera inte förstått att det är två olika definitioner:

1. Motorfordon
2. Motoriserat fordon

Ett motoriserat fordon är behöver inte vara ett motorfordon, men ett motorfordon är alltid ett motoriserat fordon.

Liten motor = motoriserat fordon
Stor motor = motorfordon

Jag vet inte om man kan förklara det mer pedagogiskt?

Var hittar du begreppet motoriserat fordon? Motorfordon är ett definierat begrepp som har juridisk bäring, bl.a. hur det får framföras, vilken effekt det får ha och vilka behörigheter som krävs för att framföra det.
Lagen om vägtrafikdefinitioner som berättar vilket fordon som är vilket har inget begrepp som heter motoriserat fordon. Pratar du om ett tvåhjuligt fordon med motor finns definitioner när det övergår från cykel till moped klass 1, klass 2, motorcykel klass 1 och klass 2, baserat på just motoreffekten.


Men hur förvirrande kan det vara? Motordrivna fordon får inte köras på barmark i terräng (utanför yrkesmässig användning), så långt finns inga oklarheter i lagstiftningen. Gör så här:

1) Kolla om det sitter en motor i eller på ditt fordon
2) Kolla sedan om motorn driver fordonet framåt eller bakåt.

Klarar man inte det är man förmodligen inte lämplig att framföra cykeln på allmän väg heller.

Uppenbarligen tillräckligt förvirrande för att många ska sitta här och killgissa.
En elcykel är inget motordrivet fordon, då elmotorn inte driver cykeln. Den assisterar bara den kraftinsats cyklisten måste anbringa för att få cykeln att rulla. När man slutar trampa driver inte elmotorn cykeln. Har du en elmotor som driver cykeln upphör cykeln att vara cykel och då har vi lämnat frågeställningen som handlar om el-cyklar, och gått in på mopeder eller motorcyklar.
 
Det är inte helt oviktigt med att ha koll på definitionerna om vad som är ett motordrivet fordon och vad som är en cykel. Har du införskaffat en cykel i tron om att det är en cykel och det har en effekt som överstiger det tillåtna kan man bli misstänkt och kanske dömd för olovlig körning om man saknar rätt behörighet eller om fordonet inte registrerats in på rätt sätt.
Man kanske tror man "cyklar" på cykelbanan, men i själva verket gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik genom att framföra annat fordon där. Eller så får man böter för att man saknar hjälm på moped. Inte heller så roligt att låna ut "el-cykeln" till sitt 16-åriga barn som blir tagen av polisen och inte får ta körkort på ett tag. pga olovlig körning.
Läst ganska nyligen om en person som köpt en "elcykel" med effekt på 4000 w. Huruvida han visste att "cykeln" var olaglig framgick inte av artikeln. Men han hade kanske läst andras killgissningar om vad som var en cykel..
 
Uppenbarligen tillräckligt förvirrande för att många ska sitta här och killgissa.


Jag upplever det inte som att någon gissar för att man inte förstår, utan för att man inte vill förstå. Lite som att tolka skylten "Gå inte på gräsmattan" som att ingen har sagt att man inte får krypa där.

En elcykel är inget motordrivet fordon, då elmotorn inte driver cykeln. Den assisterar bara den kraftinsats cyklisten måste anbringa för att få cykeln att rulla.
Som sagt, skylten sa inget om att krypa på gräsmattan. Heller inget om att cykla på den, eller för den delen köra jordfräs. Eller kanske räcker det att skriva "Gå inte på gräsmattan" och lita på att folk förstår resten själva. Som att allemansrätten inte är motoriserad.
 
Jag upplever det inte som att någon gissar för att man inte förstår, utan för att man inte vill förstå. Lite som att tolka skylten "Gå inte på gräsmattan" som att ingen har sagt att man inte får krypa där.


Som sagt, skylten sa inget om att krypa på gräsmattan. Heller inget om att cykla på den, eller för den delen köra jordfräs. Eller kanske räcker det att skriva "Gå inte på gräsmattan" och lita på att folk förstår resten själva. Som att allemansrätten inte är motoriserad.

Eller som i en annan tråd, får man sova i tarp i ett naturvårdsområde där det råder tältning förbjuden.
Jurister hänvisar ibland till någon form av sunt förnuft då de pratar om "lagstiftarens mening", dvs vad avsågs egentilgen även om det inte uttryckligen står. T ex skulle jag anse att övernattning i tarp är lika förbjudet som att sova i tält om det råder tältförbud. Påverkan borde vara likvärdig.
Önskar man skydda sin gräsmatta kanske "Beträd ej gräsmattan" en tydligare skylt.

Skillnaden med elcykel är om man ska anse elcykel som en cykel (normalt inte förbjuden i naturen) eller någon annan typ av fordon (i de flesta fall förbjudet i naturen). Är påverkan likvärdig eller olika?

Sen är just allemansrätten lite extra snårig då den inte är lika tydlig lagtext som många andra lagar - men kontexten är viktig - står någonstans juridiskt om att den är just omotoriserad?

På sidan 37 i denna publikation står lite med om terrängkörning men inte explicit om elcykling (sid 33 nämner MTB):
http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/


/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg