Visst Melker,
men Trafikverket är inte satt att vårda våra marker vid sidan av vägen,
det är det som Riksdag och Regering satt Naturvårdsverket att göra.
Så jag är rätt övertygad om att Naturvårdsverket skulle få verksmässigt
tolkningsföreträde i just den här frågan. Och fick de råda (inte mig emot - jag
får ju inte köra en fyrhjuling därute) så skulle det säkert bli stopp på alla dessa
medelålders män i lycra som hurtbullar omkring med cykel ute i naturen också.
Först då skulle full rättvisa råda...
Fast huruvida en elcykel är en cykel eller motordrivet fordon är inte en kamp mellan Transportstyrelsen eller Naturvårdsverket. (Trafikverket har inget med detta att göra) utan fastslaget i lag av Sveriges riksdag, som stiftar lagar oavsett vilken myndighet man hejar på. Relevant lagrum heter lagen om vägtrafikdefinitioner och gäller oavsett om man är byråkrat på Naturvårdsverket i Stockholm eller byråkrat på Transportstyrelsen i Borlänge.
Behövs det tolkas något eller meddela ytterligare föreskrifter eller bestämma vilken kategori som ett fordon ska hamna i, har Naturvårdsverket noll tolkningsföreträde. Det framgår av förordningen till lagen ovan. Regeringen har bemyndigat Transportstyrelsen detta.
En elcykel med för stark motor är trafikjuridiskt en oregistrerad moped eller motorcykel och får således normalt inte framföras i naturen.
Men en elcykel med effekt under 250W/<25km/h är trafikjuridiskt en cykel.
Jag sätter inte punkt, då jag tror att det kan komma nya lagar i trafikförordningen som mer i detalj reglerar elcyklade. T ex har det föreslagits hjälmtvång för elcyklar, vilkat jag tycker låter sunt.
/Patrik
Fast nu pratade vi ju el-cyklar. Och då är det en mycket riktigt en cykel. Du hittar inget om el-cyklar i trafikförordningen.. ja, annat om hur cyklar får framföras osv. och då gäller det förstås automatiskt el-cyklar.
Det verkar som flera inte förstått att det är två olika definitioner:
1. Motorfordon
2. Motoriserat fordon
Ett motoriserat fordon är behöver inte vara ett motorfordon, men ett motorfordon är alltid ett motoriserat fordon.
Liten motor = motoriserat fordon
Stor motor = motorfordon
Jag vet inte om man kan förklara det mer pedagogiskt?
Var hittar du begreppet motoriserat fordon? Motorfordon är ett definierat begrepp som har juridisk bäring, bl.a. hur det får framföras, vilken effekt det får ha och vilka behörigheter som krävs för att framföra det.
Lagen om vägtrafikdefinitioner som berättar vilket fordon som är vilket har inget begrepp som heter motoriserat fordon. Pratar du om ett tvåhjuligt fordon med motor finns definitioner när det övergår från cykel till moped klass 1, klass 2, motorcykel klass 1 och klass 2, baserat på just motoreffekten.
Men hur förvirrande kan det vara? Motordrivna fordon får inte köras på barmark i terräng (utanför yrkesmässig användning), så långt finns inga oklarheter i lagstiftningen. Gör så här:
1) Kolla om det sitter en motor i eller på ditt fordon
2) Kolla sedan om motorn driver fordonet framåt eller bakåt.
Klarar man inte det är man förmodligen inte lämplig att framföra cykeln på allmän väg heller.
Uppenbarligen tillräckligt förvirrande för att många ska sitta här och killgissa.
En elcykel är inget motordrivet fordon, då elmotorn inte driver cykeln. Den assisterar bara den kraftinsats cyklisten måste anbringa för att få cykeln att rulla. När man slutar trampa driver inte elmotorn cykeln. Har du en elmotor som driver cykeln upphör cykeln att vara cykel och då har vi lämnat frågeställningen som handlar om el-cyklar, och gått in på mopeder eller motorcyklar.