MTB från Biltema??

Re: Skräp är skräp

ipg289h; sa:
.....
Men för all del. Det är klart, att om hon, som Crazy, avstår från att åka skogsstig och istället hemfaller åt att jaga mammor med barnvagnar på grusvägarna i nackareservatet så blir nog livlängden lite längre.
.....

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-03-10 kl 17:03]
Jag kan inte uttala mig om val av lämplig cykel. Saknar kompetens på området. Men ipg289h; börjar inte hänvisningarna till Crazy´s gamla tråd, som aktiverades för att du hänvisade till den, likna:

http://dunktank1.tripod.com/clean.html

Lustigt att sidan har med cyklar att göra;-)

Raskesven
 
Arneri; sa:
Klart underhållande tråd.

Erika, leta efter en begagnad odämpad cykel. Pröva den och kontrollera att växlarna fungerar smidigt, testa bromsarna och se om bromsvajern går smidigt. Kontrollera att hjulen är raka. Inspektera ramen. Finns det bucklor eller genomgående repor i lacken bör du välja ett annat objekt.
/Erik

Det här med odämpat är något som jag har funderat på. När jag för åtta år sedan köpte min gamla mtb (som nu rostat sönder) fick jag rådet att inte ha dämpare. I den prisklass jag rörde mig - ca 4kkr - skulle jag bara få halvdana växlar och halvdan dämpare, varför jag istället borde satsa på hyfsade växlar och ingen dämpare.

Det blev en odämpad cykel med STX/Alivio växlar och de funkade ok, skulle dock vilja ha bättre nu. Jag har aldrig kört med dämpad cykel och vet alltså inte hur mycket bättre det är. Men när jag tittar på cyklar nu hittar jag nästan inga utan dämpare. Är det helt ute och är det i så fall pga att det är mycket sämre att ha odämpat? Utifrån min ringa kunskap skulle jag även idag hellre satsa på bra växlar och ingen dämpare, än ett mellanting av båda, om jag fick möjlighet att välja. Tänker jag fel?
 
En viktig orsak till att det blivit mycket ovanligare med odämpade cyklar (ffa. gafflar) är att ramar och gafflar är betydligt styvare idag vilket gjort att behovet av extra dämpning ökat.
 
haskell; sa:
En viktig orsak till att det blivit mycket ovanligare med odämpade cyklar (ffa. gafflar) är att ramar och gafflar är betydligt styvare idag vilket gjort att behovet av extra dämpning ökat.

Det kan nog vara en faktor. Dessutom har det hänt en del på dämparfronten. Gafflarna har blivit oändligt mycket bättre. Det var först på början av nittiotalet de började dyka upp och de var då jämfört med t ex dagens Fox Forx eller Marzocchi gafflar urusla. Utvecklingen har gått snabbt. Det kan tilläggas, att åka helt odämpat ställer mycket högre krav på god cykelteknik.

Per
 
Glöm inte coolhetsfaktorn.

Alla "duktiga proffs" kör med dämpad gaffel. Sedan ser det coolare ut med gaffel.

Då vill alla fabrikanter ha det för det blir lättare att sälja.

Men dom riktigt coola kör helstelt och oväxlat i skogen. Det är grymt jobbigt och ställer riktigt höga krav på bra teknik. Eller så är man självplågare :)

/Mattias
 
Re: Singlespeed

ipg289h; sa:
mlindstrom; sa:
Men dom riktigt coola kör helstelt och oväxlat i skogen.

Har du prövat singlespeed än? De finns som svär att det är det roligaste.

Per

Jag har en ram på baksidan hemma som jag planerar att lacka om och sedan bygga upp som snigelspiidare. Eventuellt också som en fixie, men det kanske är lite överkurs...

Skall _bara_ få tid och ork till det...

Men den enklaste ss:en får man till om man bara låter bli att växla. Ställer man den på 36:18 eller liknande och låter bli att växla så har man ju egentligen en singlespeed :)

/Mattias
 
Kona

Om man skall ha en prisvärd cykel tycker JAG att man ska köpa en "Kona lanai" Jag kör på den ganska hårt och den klarar det fint. :)
 
dämpat

Ang dämpning:
Jag köpte också en cykel med stel framgaffel och det är jag glad för i dag. Dels fick jag finare komponenter för de pengar jag lade då den stela gaffeln innebar ett lägre pris, och kunde i lugn och ro välja ut en dämpare att uppgradera till vid senare tillfälle. Men framför allt tror jag att den stela framgaffeln bidrog till att min teknik utvecklades fortare än om jag hade börjat cykla med dämpare. Man blir helt enkelt tvungen att välja "väg" på stigarna på ett annat sätt om man kör odämpat.
Då jag körde mitt första långlopp hittade jag en "stel frände" bland de 1000 deltagarna. Han hade uppgraderat sin stela cykel med en framdämpare, men bytt tillbaka då han tyckte att han förlorade för mycket i kontroll.

Själv stod jag inte ut med min stela gaffel då jag började cykla i tuffare terräng. Mina armar och axlar blev minst lika stela efter ett par timmar. Vilket lyft det blev att sätta på en dämpare! Men som sagt, jag tror att jag lärde mig en del av att börja odämpat.

Ang cyklar från Cykelringen/Biltema: Cykelringen har köpt Cyclepro (alltså företaget) för att använda som sina "top of the line cyklar". Även om det inte räknas till de bättre märkena sålde Cykloteket Cyclepro-cyklar tidigare och var faktiskt själva intresserade av att köpa företaget Cyclepro om jag förstått saken rätt.
Cykloteket räknas ju som en seriös handlare som kan sina saker.
 
Re: dämpat

Bizarro; sa:
Ang cyklar från Cykelringen/Biltema: Cykelringen har köpt Cyclepro (alltså företaget) för att använda som sina "top of the line cyklar". Även om det inte räknas till de bättre märkena sålde Cykloteket Cyclepro-cyklar tidigare och var faktiskt själva intresserade av att köpa företaget Cyclepro om jag förstått saken rätt.
Cykloteket räknas ju som en seriös handlare som kan sina saker.

Cyclepro ägs av Rex numer, inte cykelringen. Hur Rex äger cykelringen låter jag vara osagt, för det vet jag inte.

Cyclepro var för något år sedan riktigt bra cyklar, dvs prisvärda. En bekant till mig hade deras Scandium modell och han var riktigt nöjd. Förut så var det en cykel man kunde rekommendera, men jag vet inte hur det är nu...

/Mattias
 
Du ÄR inne på rätt spår...

Ska du leta i den priskaegori som du nämner skulle jag likväl leta efter en "enkel" cykel och söka i det utbud bland nya eller begagnade cyklar med stel gaffel. ( det finns fortfarande sådana, ex merida Dakar 670 -03)

Normalt har en stel cykel inte bara bättre komponenter för ett givet pris utan brukar även vara markant lättare än en motsvarnade med dämpare. Detta gäller oavsett fabrikat eller försäljningsställe, däremot skulle jag vilja ge ETT tips, köp din cykel av några som du har förtroende för, du kommer att tjäna på att ha en vettig relation till den affär som du handlar hos, att kunna få hjälp i valet och hjälp med vård och service av din cykel måste väga tungt i samanhanget.

/Ocoee (5 års tidigare erfarenhet av branchen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar