MTB från Biltema??

Klart tänkbart, men lika säkert är att vi aldrig får veta, liksom man aldrig har kolla på hur sponsrade idrottsmän egentligen är kontrakterade. Det slår mig å andra sidan att jag aldrig tidigare funderat över detta...
 
Läs en intervju med Sara här: http://www.out-magazine.net/artiklar_sara.shtml

Kolla även tråden "omslagsflicka" på http://www.happymtb.org Lite osäker på om det var exakt den tråden. Sök på biltema så hittar du säkert.

Sara är grymt duktig, och det skall bli kul att se hur det går för henne i sommar. Hitentills verkar det lovande i alla fall.

Jag tycker det är grymt kul att hon kör på en chockrosa ram med biltemas logga på. Som lilltjejjen sa (hon var tre år då): Sånn vill ja ha. Med en treårings beundrande stämma.

Varför biltema gjort som dom gjort med katalogen vette sjutton. Märkligt är det i alla fall. Fast fick man hojjen på omslaget för 5000 SEK skulle jag köpa den på direkten utan att tveka ;)

/Mattias
 
Hämtat från http://www.out-magazine.net/artiklar_sara.shtml
" Men för att lyckas i denna satsning så behövs uppbackning och det har Sara gott om. Till iår fick hon en ny cykelsponsor och många höjde väl på ögonbrynen när det visade sig att vara Biltema. Sara säger såhär om den nya cykeln!
- Är grymt nöjd med cykeln, den går som en dröm! Håller i skrivande stund på att utveckla en ny ram till nästa år tillsammans med Biltema. De kommer tillverka några ramar efter mina mått så just nu sitter jag med måttband i handen mest hela tiden."

Se där då hade jag ju rätt :)
 
En hädisk tanke

En del skribenter i detta fora med egna erfarenheter av Biltemas hojar redovisar att de är nöjda med sina cyklar, utifrån deras, cyklarnas och cyklisternas alltså, preferanser. Det är ju OK för dem och de kan knappast klandras för det?

Nu till den hädiska tanken. Jag har själv köpt bromsklossar till v-bromsarna på min långfärdscykel på Biltema. Alla wires på min nybyggda retroracer är från Biltema och de funkar. När jag besökt Biltema i Uppsala så har de särskild personal i butiken "uppskyltade" med cykel ovanför namnbrickan och produktsortimentet har ökat. Biltema sponsrar ju uppenbarligen en av våra bästa kvinnliga XC-cyklister och de hjälps åt att utveckla hennes cykel.

Med denna bakgrund så kan det vara rimligt att anta att Biltema kanske fattat ett långsiktigt strategiskt affärsbeslut; nämligen att växa inom produktområdet cykel och att dessutom förknippas med kvalitet i framtiden. Orimligt? Om svar ja så går de motsatt väg mot Svensk cykelindustris tidigare stolthet Cresent!
 
Re: En hädisk tanke

klippen; sa:
Med denna bakgrund så kan det vara rimligt att anta att Biltema kanske fattat ett långsiktigt strategiskt affärsbeslut; nämligen att växa inom produktområdet cykel och att dessutom förknippas med kvalitet i framtiden. Orimligt? Om svar ja så går de motsatt väg mot Svensk cykelindustris tidigare stolthet Cresent!

Det är ganska vanligt, att man tar en ram från creme de la creme sortimentet o målar om den i något visst märkes färger, Crescent el Biltema el ngt annat. Det är säkert inte en Biltemahoj hon åker på utan en ram från någon annan. Skulle Biltema, byta inriktning, o bli Cykeltema, o börja producera kvalitetsramar, som är top-of-the-line, o dessutom hyra personal som vet hur man monterar ihop en cykel så den är trafiksäker, är det bara att applådera.

Inom alpinskidvärlden genomgick Elan en dylik utveckling. När skidorna först dök upp i Sverige såldes de mestadels i järnhandeln, seriösa sporthandlare ville inte ha med dem att göra, sedan började Stenmark åka på dem, stora satsningar gjordes på utveckling, o idag hör Elan till dem som är väl etablerade i topp segmentet.

Per
 
Re: En hädisk tanke

klippen; sa:
En del skribenter i detta fora med egna erfarenheter av Biltemas hojar redovisar att de är nöjda med sina cyklar, utifrån deras, cyklarnas och cyklisternas alltså, preferanser. Det är ju OK för dem och de kan knappast klandras för det?

Nu till den hädiska tanken. Jag har själv köpt bromsklossar till v-bromsarna på min långfärdscykel på Biltema. Alla wires på min nybyggda retroracer är från Biltema och de funkar. När jag besökt Biltema i Uppsala så har de särskild personal i butiken "uppskyltade" med cykel ovanför namnbrickan och produktsortimentet har ökat. Biltema sponsrar ju uppenbarligen en av våra bästa kvinnliga XC-cyklister och de hjälps åt att utveckla hennes cykel.

Med denna bakgrund så kan det vara rimligt att anta att Biltema kanske fattat ett långsiktigt strategiskt affärsbeslut; nämligen att växa inom produktområdet cykel och att dessutom förknippas med kvalitet i framtiden. Orimligt? Om svar ja så går de motsatt väg mot Svensk cykelindustris tidigare stolthet Cresent!

Wow, det låter som om jag får ta mig dit när jag är på kontoret nästa gång. I biltemabutiken som ligger i Haninge så är det tvärt om. Det enda stället de har personal på är i "minishoppen" (där dom har dyra och stöldbegärliga prylar) och i kassorna. Butikspersonalen kan absolut ingenting om cyklar. Har på skoj frågat 3 gånger under det här äret om hur man monterar en framgaffel. "Är det så här den skall sitta?" brukar jag fråga och hålla den bak och fram. Det är ingen som har rättat mig än. En kille erkände att han inte hade en aning :) Ärligt i alla fall.

Biltemas mål är ju att sälja 100 000 cyklar i år. Orimligt eller inte så tycker jag bara att det är bra.
Angående sponsringen så får man ta det med ett stort lass salt. Biltema köper in färdigproducerade cyklar från någon OEM tillverkare (troligen i Taiwan). Att dom betalar för Saras cykel gör dom bara för att kunna sammanknippas med "riktig" mountainbiking.

De dom (Sara D och Biltema) tillsammans gör för att utveckla Saras cykel påverkar inte cyklarna biltema säljer överhuvud taget. Fundera på varför biltema bara har en storlek på sina cyklar. Det är ett enkelt sätt att få upp volymerna och minska risken för att stå med någon "udda" storlek i lager.

/Mattias
 
Re: Re: En hädisk tanke

ipg289h; sa:
klippen; sa:
Inom alpinskidvärlden genomgick Elan en dylik utveckling. När skidorna först dök upp i Sverige såldes de mestadels i järnhandeln, seriösa sporthandlare ville inte ha med dem att göra, sedan började Stenmark åka på dem, stora satsningar gjordes på utveckling, o idag hör Elan till dem som är väl etablerade i topp segmentet.

Per

Ett annat ektuellt exempel är ju kanske Point 65, man har p g a konkurrens ledsnat på att importera kajaker från Estland, eftersom så många fler upptäckt att man kan det. Istället har man lagt lite pengar på att få nya modeller ritade, investerat i formar och därmed fått kajaker man har ensamrätt till. De är möjligen dessutom mycket bättre än de gamla modellerna.

Som pricken över i:et har man dessutom "tagit fram" en specialmodell som levereras i trä, och på sikt kol. Men där är priset 75 000:-, vilket gör det lätt att anta att åtgärden inte är tänkt som en affär i sig, utan enbart imageförstärkande.
Antagligen är det rätt tänkt. Många kan omöjligt bortse från priset som värdebärare osv, varför varumärket måste förstärkas även i de fall man har bra grejor, lågt pris och "billigt" renommé.
 
Man kanske skall lacka om hojen och skriva BILTEMA på...

;o)

Skämt och sido... Biltema har vad som framgår knappast tagit fram en ram som kommer att säljas på Biltema.
Man har helt enkels köpt en ram och bekostat lackering och racingkomponenter mot att hon har just en Biltematröja...

mvh
Patrik
 
Re: Köp en beg. cykel istället!

tingdahl; sa:
Jag har köpt alla mina hojar på annons, för mellan en tredjedel och hälften av nypriset.

Detta har säkert varit uppe tidigare, men kan du tipsa om några bra ställen där man kan leta annonser, förutom Blocket?? Tack!
 
Hej på er!

Kul att Saras cykel väcker uppmärksamhet...

Biltema vill lära sig mer om sporten och hur en shysst MTB skall vara konstruerad och specad. Till detta tar de hjälp av Sara. Fler cykeltillverkare borde fråga oss cyklister om hur vi vill att cyklarna skall se ut...

Som en liten parantes; Cyclecomponents.com frågade mig hur jag vill att en cykel skall se ut och nu kör jag en Salsa Ala Carte i stål med RaceFace, XTR, FSA, och Hayes.

Biltema vill också associera sig till tävlingsverksamhet för att höja status på märket.

Saras tävlingscykel finns inte att köpa, den är måttbeställd i Columbus Starship Alu. och svetsad i Italien.

Biltema kommer att ta fram mer och mer prylar som duger till riktig skogskörning, det är ett av målen med sponsringen också.



Vem är jag då? Saras sambo...

http://www.mattiaslundqvist.com
 
Jag har inte läst hela tråden men de första två sidorna och ville bara säga att man kan alltid ha tur respektive otur med cycklar. Man kan hitta billigt som funkar felfritt och man kan köpa dyrt som kronglar. Sant är dock att den som köpt billigt som kronglar oftast inte gör det igen och att den som köper dyrt som krånglar för det mesta får bra service. Själv kör jag en Kona Blast och tjejen en Kona Firemountain båda relativt billiga och bra cyklar det enda problemet jag haft så långt är att det är pyspunka på framdäcket
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar