ipg289h; sa:Mezzner; sa:Innan nån tar chansen anmärker jag själv på begreppet dubbelreducerat; det borde rimligen heta dubbelförstärkt. Reduceringen finns det ju bara en av på röret...
Ursäkta att jag rättar. Reducering innebär att man ar bort gods innuti ramen. Det är någonting man inte ser, men mycket väl kan känna eftersom ramen blir lättare, och eftersom man inte kan se reduceringen har det fallit sig så att den används i marknadsföringssnacket. Försäljarna talar om reducerade rör, dubbel- och t o m trippelreducerade rör. Termer som är något missvisande. Resultatet är det som räknas. Klein, t ex, som var världsledande i utvecklingen av reduceringen av aluminiumrör, talar istället om "gradient tubing" till skillnad från "straight gauge" (oreducerade rör).
Reducering innebär att allt överflödigt gods tas bort. Därigenom varierar rörens inre diameter: den är större mitt på rören medan nära vevpartiet och styrröret är den smal d v s det finns ordentligt med gods som tål stora påfrestningar. De allra finanste märkena, typ Seven, reducerar ramarna i samråd med kunden alltefter vad hojen ska användas till.
Per
Råkade läsa i en gammal tråd...
Jo, Per anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att jag vet hur rören ser ut.
Ett dubbelreducerat rör är ju inte reducerat* på två ställen, som namnet beskriver. Det är däremot, till skillnad från ett (enkel)reducerat tjockare på två ställen än i mitten. Samma princip gäller ju ekrarna, om de är smalare på mitten och tjockare i ändarna, så är de ju inte dubbelreducerade, utan dubbelförstärkta.
Den reducerade godstjockleken förekommer bara på ett ställe medan det finns dubbelt upp av tjockare (eller oreducerade) godstjocklekar. Trippelreducerade rör är ju förstås ännu tokigare. Om man ska hitta en rimlig benämning på dessa vore det möjligen assymetriskt dubbelförstärkt eller nåt. Även om jag tror att det är stolligt att försöka personanpassa godstjocklekarna så kan jag hålla med om att det, kanske särkilt på aluminumramar, skulle gå att tjäna vikt, styvhet och styrka genom att göra tjockleksvariationen mer sofistikerad.
*Att reduceringen innebär att man "tar bort gods ur röret" skulle jag inte tro; det låter mycket svårt, det är lättare att tänka sig att röret tillverkas med den godstjockleken. Men ärligt talat vet jag inte hur tillverkningen går till, får jag "ödmjukt" erkänna.