Nu flyter diskussionen ut lite vilket jag ber om ursäkt för. Det finns stora fördelar med "skandinavisk slipning" framförallt när det gäller att hantera trä men jag tycker inte att det alltid är den bästa slipningen.
Jag har en Peltonen M07 väldigt bra kniv för "field craft" - fältbruk, fyller nog ungefär samma nisch som KABAR Marine utility knife. Men jag är rätt förtjust i morans format och en companion eller liknande med ett lite tjockare ffg slipat blad, 3,2mm, som dock inte är en kockkniv, tror jag kan fylla många av de roller jag vill ha ut av en kniv till ett vettigt pris.
Diskussionen om det är bra eller inte att ett företag tar fram olika vuxenleksaker till samlare är intressant. Framförallt handlar det väl om att kunna få in kapital för att syssla med sin kärnverksamhet. Jag tror att Spydercos storsäljare är Delica och Endura, som är några av de enklaste fällknivar man kan hitta. Men jag är rätt övertygad om att de växt och finns kvar, just pga att de även säljer sina exklusivare och mer samlarinriktade knivar.
Ja det är bra att mora har en god grund i svensk hantverkstradition, men när vi nu ser allt fler företag flytta sin produktion utomlands så ser jag hellre att de gör lite exklusiva modeller osv än flyttar från sverige.