Jag har på detta forum vid några tillfällen uttalat mig i mycket positiva ordalag om Montane Minimus-jackan, så det känns viktigt att också flagga för ev. problem.
Min egen var inköpt 2011, men rätt sparsamt använd - jag har ett annat lätt vindplagg och tar på Minimusjackan bara när det verkligen regnar.
Men de gångerna har den fungerat perfekt, inkl. 9 hela dygns ymniga slagregn i Jotunheimen. Så döm om min förvåning när jag plötsligt blir sjöblöt inom sekunder på en liten tur nyligen. När jag så tittar inuti jackan, ser jag flera områden med delaminerat membran - huvudsakligen kring halslinningen och under armhålorna, alltid precis utanför och längsmed de tejpade sömmarna.
Jag mailar Montane och får svar samma dag om att skicka jackan till återförsäljaren - i detta fall Northstar, som ska skicka den vidare till England. Jag skickar jackan, men får veta att det kan ta lång tid och blir såklart nervös eftersom jag ska dra iväg i mitten av augusti.
Men det hela blir klart på bara lite mer än en vecka - Montane vill inte ens ha jackan skickad till sig, utan nöjer sig med foton på skadorna för att godkänna reklamationen.
Northstar mailar beslutet till mig idag - samma dag hämtar jag ut den ersättningsjacka de redan skickat till mig för att vinna tid.
Montane har livstidsgaranti på sina skalplagg. Jag hade ju helst sluppit utnyttja den, men kan i alla fall konstatera att den fungerat - snabbt och utan krångel. Även Northstar ska ha eloge för att ha visat stor hjälpsamhet och tillmötesgående i all hanteringen.
Vad jag ju fotfarande inte vet, är om det inträffade beror på något tillfälligt produktionsfel, eller om det handlar om en systematisk felkonstruktion - att delamineringen uppträdde längsmed tejpade sömmar kan ju tyda på att tejpen är för stel och drar sönder membranskiktet.
Jag ska nu ha jackan med på två längre turer i augusti - oktober, och återkommer sen med hur det gått för ersättningsexemplaret.
Min egen var inköpt 2011, men rätt sparsamt använd - jag har ett annat lätt vindplagg och tar på Minimusjackan bara när det verkligen regnar.
Men de gångerna har den fungerat perfekt, inkl. 9 hela dygns ymniga slagregn i Jotunheimen. Så döm om min förvåning när jag plötsligt blir sjöblöt inom sekunder på en liten tur nyligen. När jag så tittar inuti jackan, ser jag flera områden med delaminerat membran - huvudsakligen kring halslinningen och under armhålorna, alltid precis utanför och längsmed de tejpade sömmarna.
Jag mailar Montane och får svar samma dag om att skicka jackan till återförsäljaren - i detta fall Northstar, som ska skicka den vidare till England. Jag skickar jackan, men får veta att det kan ta lång tid och blir såklart nervös eftersom jag ska dra iväg i mitten av augusti.
Men det hela blir klart på bara lite mer än en vecka - Montane vill inte ens ha jackan skickad till sig, utan nöjer sig med foton på skadorna för att godkänna reklamationen.
Northstar mailar beslutet till mig idag - samma dag hämtar jag ut den ersättningsjacka de redan skickat till mig för att vinna tid.
Montane har livstidsgaranti på sina skalplagg. Jag hade ju helst sluppit utnyttja den, men kan i alla fall konstatera att den fungerat - snabbt och utan krångel. Även Northstar ska ha eloge för att ha visat stor hjälpsamhet och tillmötesgående i all hanteringen.
Vad jag ju fotfarande inte vet, är om det inträffade beror på något tillfälligt produktionsfel, eller om det handlar om en systematisk felkonstruktion - att delamineringen uppträdde längsmed tejpade sömmar kan ju tyda på att tejpen är för stel och drar sönder membranskiktet.
Jag ska nu ha jackan med på två längre turer i augusti - oktober, och återkommer sen med hur det gått för ersättningsexemplaret.