Klättermusen
Jag köpte Klättermusens mössa och den är skön på vintern men min omgivningen gillar inte utseendet på den.
Jag har utvecklat problem med att om huvudet blir avkylt så får jag lätt huvudvärk så jag är väldigt sällan barhuvad utomhus och vindskydd är viktigt. Jag tål inte heller syntetmaterial direkt mot huden.
Sommartid: Bonnie i bomull, skyddar också mot sol eller keps. Ev sprejimpregnering av huvudbonad för ökat väderskydd.
Vår, höst och vinter: Egensydda mössor efter mönster av Anders J (?) med ull närmast huvudet, ett vindtätt lager och ev ytterligare ull/fleece beroende på hur varma de behöver vara.
Jag har letat i massor av år efter vettiga mössor med ull (ingen ullblandning) närmast huden samt vind och vattenskydd men jag gav upp och började sy egna. Inte snyggt någonstans men jag fryser inte.
Kompletterar vid regn, kraftigare vind och/eller mer kyla med kapuschongen på jackan eller en tunn merinoullmössa under den vanliga.
Jag köpte Klättermusens mössa och den är skön på vintern men min omgivningen gillar inte utseendet på den.