Modulsystem på bärram?

Fick lite inspiration och gick igenom förrådet med friluftsprylar häromdagen, var där ändå å rotade inför en förestående haute route-tur. Fick en liten nostalgitrip när jag arbetat mig ner till min gamla haglöfs alaskaryggsäck. ;) Min första fjällryggsäck (eller tja hade iofs en gång en enklare ramrygga utan höftbälte innan men ändå).

Har inte plats för alla gamla avdankade prylar, så egentligen borde jag väl försöka kränga säcken för en hundring till någon bättre behövande, alternativt slänga den... Men jag kom istället franm till att jag skulle ha användning för bärramen utan säck, bl a för att spänna fast arbetsutrustning o djurfoder (viltvård) på. Sedan såg jag ett intressant vattentätt lättviktsombygge av en cruxsäck, där lösa vattentäta påsar spänndes fast i den omsydda säckens bärsystem, såg galant ut. Dessutom har jag sett något hemgjort UL-bärkoncept med ram och tvärplacerade säckar utanpå en ram (minns tyvärr inte nätsidan just nu).

Började fundera på om ett sådant system kanske vore bra när man behöver bära ut stor, klumpig och tung utrustning en begränsad sträcka till ett basläger, t e x tältbasläger för toptpursskidåking, klättring eller grottkrypning/grottdykning mm. För egen del handlar det om skidåkning och/eller klättring, oftast behöver jag förutom en stor stadig ryggsäck för transporten till baslägret även en någorlunda stadig dagryggsäck, isynnerhet om den ska tåla att man tynger ned den med ett par skidor vid t e x stegjärnspassager mm. ni förstår nog vart det barkar, inte nog med all utrustning för camping o skidåkning så tvingas man tynga ned sig med en extra ryggsäck på 1-2kg, allt detta kräver i sin tur en stor tung ryggsäck som pallar med den extra bördan. I slutändan får man en TUNG börda på ryggen. Min skidbestigningsäck är en klättermusen gungner 50l.

Om Jag kan modifiera alaskan så att jag kan använda gungnerns höftbälte (som jag bedömmer bör klara en minst lika tung börda som min alaskas gamla sladriga bälte) på alaskan och jag plockar ur aluminumstavarna ur förstyvningsplattan på gungnern har jag kvar en säck som väger 1,3-1-4kg, sedan spänner jag fast den på den strippade ramen (och sedan spänner tältet löst) och kompletterar med ytterligare en packpåse på 30-50liter (förslagsvis vattentät vikt; låt oss räkna på 300gram ) beroende på behov. En snabb viktsummering: ram utan höftbälte 900gram, gungnersäck inkl höftbälte 1,6kg, packsäck 300gram, därtill behövs ett system med remmar för att fixera allt på ramen gissningsvis.... räkneexempel 300gram (?) Totalvikt: 3.1 kg! Då borde det ändå finnas lättare lösa säckar att tillgå och remlösningen kanske ochså går att banta. Jämfört med säg en ostrippad Vulcansäck 2,9kg plus 1,6kg gungner summa 4,5kg (därtill får man nog lägga någon extrarem på ngt hekto oxo. Ska jag spänna skidorna på storpackningen borde det dessutom vara en fördel att fixera dom bombstabilt direkt på den lösa ramen och resten utanpå skidorna (?)

Om det hela ska vara ett alternativ vill jag nog även modifiera bärsystemets infästningar till ramen, som är förbaskat vingligt i original.

Lösa tankar, kul att prova o pula med saker, någon som provat ett sådant koncept? Missar jag något viktigt? Någon som har ideer/förslag på stabilare reminfästningar alaska-ramen?
/Jörgen

Jag använder sedan 10år tillbaka en tom Alaskaram med två långa spännremmar som jag drar fast vattentäta säckar, tält, liggunderlag eller ved, motorsåg, foder, kajak.....

Kan bara rekommedera det.

M

Inget nytt under solen

Redan i gamla Ute boken stod det om packkorvar på hemmabyggda mesen...
Min vän författaren gick för 20 år sen ensam genom Sarek med en dylik rigg. Görtungt!
//J

Det jag sett såg ut som luxury-lite, men var något hemmabygge som hade fått en del anhängare bland UL-folket för en del år sedan.

Nytt? Nejnej, jag hade inga ambitioner att komma med ngt nytt, minns att haglöfs tryckte upp reklam där ramarna använts lösa för att packa allsköns utrustning (man kunde väl t o m köpa bärmesen utan säck på den tiden vill jag minnas) på expeditioner i nepal mm. Hela grejen var att hitta en lösning på turer med en massa vitt skilda krav på bärsystemet, t e x då för baslägerturer för topptursskidåkning o klättring. Och, jojomensan, såna turer blir tungpackade... , hur fasen man än bär sig åt. Jag har sneglat lite efter lätta stora säckar som orkar med tunga lass, men som skulle gå att komprimera o strippa för toppturerna, men inte hittat ngt jag tycker klarar bägge uppgifterna tillräckligt bra. Det finns några kandidater som jag ska titta närmare på, men mer lovande är det inte ännu. Svår kompromiss.

..Sedan finns det en tjusning i om man kan återanvända gamla prylar på ett nytt sätt oxo. Prylgalningen i mig hoppar upp och ned i förtjusning över nya grejer, erkännes, men förnuftet säger nått annat.
/Jörgen

Bärmesar är verkligen ingen ny uppfinning. Syftet har nog aldrig i första hand varit att det skulle vara lätt, även om möjligheten finns.
Nej, anledningen är att man ska kunna bära sådant som inte kan bäras i en vanlig rygga.

Brukar använda gummibåten som exempel, men det finns mycket andra prylar som kräver andra lösningar.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=26900&set=lp

Bärmesar är verkligen ingen ny uppfinning. Syftet har nog aldrig i första hand varit att det skulle vara lätt, även om möjligheten finns.
Nej, anledningen är att man ska kunna bära sådant som inte kan bäras i en vanlig rygga.

Brukar använda gummibåten som exempel, men det finns mycket andra prylar som kräver andra lösningar.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=26900&set=lp

Borde kanske precisera lite.
Bärmesen är en äldre Haglöfs med höftbälte från Fjällräven. Högst upp en Sho-Sho 3000.
Säcken för gummibåten är förmodligen hemsydd.
Den röda ryggan är en äldre Bergans Alpinist ramsäck.

Man kan tycka att färgerna är gräsliga, det gör jag, men funktionen är det inget fel på.

Ah, vandring med gummibåt? Det finns alltså fler än jag som har så starka intressen o idéer att vi är beredda tt pina kroppen för att få det gjort?! ;-) Jag är lättad, visstvisst, jag är knäpp, men det finns en tröst i att inte va ensam knäppgök!

Slagord och devis:
Må dom häckla oss för våra bördor, för vi får dom bredaste leendena och de roligaste minnen till slut iallfall! ;)

(F´låt, kunde bara inte låta bli!)

Jag kanske sitter på en guldgruva? Uppe på vinden har jag två Alaska-ramar, en gammal Alaskasäck (20 år?), ett gammalt (20 år?) bärsystem och ett helt nytt och oanvänt bärsystem.
Bjud gärna!

HåkanF

PS Jag skulle nog kunna skicka med en gummibåt också. fast det står Kellog´s på den. :)

Jag kanske sitter på en guldgruva? Uppe på vinden har jag två Alaska-ramar, en gammal Alaskasäck (20 år?), ett gammalt (20 år?) bärsystem och ett helt nytt och oanvänt bärsystem.
Bjud gärna!

HåkanF

PS Jag skulle nog kunna skicka med en gummibåt också. fast det står Kellog´s på den. :)

Och du tycker att jag ska låta bli att spara på reflexband i bra-att-ha-lådan! Nu förstår jag att det är välment . "Det börjar med reflextåt och slutar med gummibåt" ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg