Mobiltäckning svenska fjällen 2022

TS ursprungsfråga handlade om mobiltäckning i fjällen. Tråden har sedan delvis tagit ett sidospår och rymmer även åsikter om en vill/tycker det vore bra, eller inte vill/kan avstå från att ha full mobiltäckning och också hur en kan göra för att undvika att använda sin mobil (om det nu skulle finnas täckning). En och annan har snuddat vid det för mig mest angelägna: vill vi ha och hur skulle det se ut med en massa (?) master i fjällvärlden? Vad för det med sig?

Så ni som kan något om mobiltäckningsteknologi och anläggningsarbeten, träd fram! Hur tätt och på vilka platser skulle sannolikt master behöva placeras för att möjliggöra att prata/surfa i t ex Sareks och Padjelantas inre (mina vandringsmarker de senaste åren)?
Skulle det behövas master både på Nijak och Sjnjuvtjudis, synliga från alla håll? På Jiegnáffo? På Álátjåhkkå, Nåite, Låddebákte, Gådoktjåhkkå? På Tsahtsa, synligt från underbara Njoatsosvágge? Mitt ute på hemlighetsfulla, säregna Luohttoláhko? På andra platser som vi njuter av att ha i blickfånget? (Den intelligente läsaren förstår att jag inte är ute efter exakta placeringar, snarare en uppfattning om hur tätt de behöver stå.)

Och själva anläggningsarbetet: Vad krävs för markarbeten för att anlägga en mast, vilken åverkan gör inte det? Underhållsarbetet – gissar att det kräver regelbundna helikoptertransporter?

Frågorna är seriöst ställda, hoppas de kan tas emot så. Och att jag hoppas slippa master i fjällen – det framgår nog.

Ja, en del på Utsidan drar sig inte för att ljuga. Man behöver självfallet inte tycka det skall byggas mobilmaster så att det blir täckning även i fjällvärlden, men man kan ju i alla fall låta bli att fara med osanning.
Vem är det som ljuger och om vad? Kungsleden går igenom Sarek. Det finns markerad renskötarled över Sähkok. I Rapadalen har Naturvårdsverket byggt en stuga.

TS ursprungsfråga handlade om mobiltäckning i fjällen. Tråden har sedan delvis tagit ett sidospår och rymmer även åsikter om en vill/tycker det vore bra, eller inte vill/kan avstå från att ha full mobiltäckning och också hur en kan göra för att undvika att använda sin mobil (om det nu skulle finnas täckning). En och annan har snuddat vid det för mig mest angelägna: vill vi ha och hur skulle det se ut med en massa (?) master i fjällvärlden? Vad för det med sig?

Så ni som kan något om mobiltäckningsteknologi och anläggningsarbeten, träd fram! Hur tätt och på vilka platser skulle sannolikt master behöva placeras för att möjliggöra att prata/surfa i t ex Sareks och Padjelantas inre (mina vandringsmarker de senaste åren)?
Skulle det behövas master både på Nijak och Sjnjuvtjudis, synliga från alla håll? På Jiegnáffo? På Álátjåhkkå, Nåite, Låddebákte, Gådoktjåhkkå? På Tsahtsa, synligt från underbara Njoatsosvágge? Mitt ute på hemlighetsfulla, säregna Luohttoláhko? På andra platser som vi njuter av att ha i blickfånget? (Den intelligente läsaren förstår att jag inte är ute efter exakta placeringar, snarare en uppfattning om hur tätt de behöver stå.)

Och själva anläggningsarbetet: Vad krävs för markarbeten för att anlägga en mast, vilken åverkan gör inte det? Underhållsarbetet – gissar att det kräver regelbundna helikoptertransporter?

Frågorna är seriöst ställda, hoppas de kan tas emot så. Och att jag hoppas slippa master i fjällen – det framgår nog.

Att trådar glider från ursprungsfrågan och lär mig nya saker roar mej och inget problem så länge grundfårgan också diskuteras och besvaras.

Men till ämnat om täckning, läs gårna mitt inlägg nummer 14 igen och vill du frdjupa dig i mer detaljer så läs kanske här:

Att säga hur tätt masterna måste stå beror alltså på vilken typ av täckning man vill åt, endast röstsamtal/SMS/låg datahastighet eller snabb datauppkoppling? Ju högra datahastighet (indirekt via högre frekvens) desto tätatre mellan masterna, särskilt om många ska använda dem samtidigt. Lit esom frågan, hur långt är en snöre? Och ui detta fallet även hur tjockt och av vilket matrial.
Läs gäarn mitt inlägg 14 i tråden elle rhär t ex där det utvekclas mera:

Överföringskapacitet genom luften är en ändlig resurs som rpatisk tar slut ibland. Prova att sura i en lång bilkö vid trafikolycka eller på en välbesökt konsert/idrotssevenmang med mycket folk på liten yta.

Att bygga master som tål väder och vind i fjällen ä rgörligt, finn på felra fjälltoppar, t e Gränjeslvåel/Idrefjäll men det kräver att byggas rejält.
När de väl är byggda så ska ju samtal/data/SMS skcikas från mast vidar i nätet och det kan göras genom luften (via andra radiofrekvenser) men masten måste också strömförsörjas, i praktiken måst ede t gå elkabel dit. I andra lnder kör man vissa master på loakla kraftagregat, t ex diesel men det är ovanligt (om en s alls i Sverige och särksilt inte med dagens bräsnelpriser och avgas/miljöaspekter).
Batterier används för backup vid kortare strömavbrott men inte för längre perioder. In teheller solceller förmår med dagens teknik producera så mycket som krävs i rimlig storlek. Tror int ehelle rvindkraft skulel funka för att driva en mobilmast med pålitlighet.

Mna kan få master att smälta i miljön:

Mycket text utan en enda angivelse i meter/kilometer....

/Patrik

Ett till kort svar... En basstation behöver elförsörjning och kommunikation med omvärlden. I princip en elkabel dit. Kommunikation kan lösas med radiolänk eller fiberkabel.

Det finns många ställen i världen där man kamouflerat antenner på byggnader osv så att dom inte syns, tom som palmträdskopior .... Så det går om man vill, konstgjort stenblock kanske, men inte en hög mast såklart.

Sarek skulle vara mkt svårt pga att det är så kuperat. Det behövs nog några basstationer i varje dalgång, placerade högt upp - men inte nödvändigtvis som en mast på toppen.. Sen måste ju någon kunna ta sig dit och underhålla ibland, hur löser man det ? Om någon björn har brytit sig in i värmen för att sova över ... Eller om någon har börjat käka på kablarna ... Bättre med satellit.

Det är nog lättare att fixa täckning i Padjelanta pga att det är så öppet och flackt. Då kan man placera antennerna på sluttningen precis under toppen, så att dom knappt syns, men ändå täcker att stort område.

Senast ändrad:
I Sarek finns åtminstone två "gammaldags" relästationer som jag antar servar nödtelefonerna. En står på Rapadalens södra sida vid Lávnnem, jag gissar att den servar nödtelefonen i Skárjá. Säkerligen drivs relästationen av solpaneler, liksom nödtelefonen. Den andra relästationen finns på Tjårok i Tjuoldavágge. Den har jag inte besökt. Jag gissar att den servar nödtelefonerna i Darreluppal och Douttar. Kanske någon vet bättre. Med den äldre tekniken är kanske radioskuggan inte lika skarp.

Jag tycker mig ha märkt att mobiltäckningen blivit större i Sareks södra delar på senare år. En kompis som var stugvärd i Darreluoppal i somras hade täckning vid Låptåtjåhkkå (visserligen utanför Sarek. men långt ändå). Som HasseQ skriver så är det framför allt fri väg för vågorna som spelar roll. Men man kan undra om det också har att göra med högre effektivitet på signalen.

Vem är det som ljuger och om vad? Kungsleden går igenom Sarek. Det finns markerad renskötarled över Sähkok. I Rapadalen har Naturvårdsverket byggt en stuga.
"Personligen tycker jag man kan skippa mobiltäckning i nationalparkerna, där man inte heller bygger broar/stugor/vindskydd, så dom får fortsätta vara vildmark."
Detta citat är från inlägg #20. Det är inte sant att samtliga nationalparker i Sveriges fjällvärld saknar broar/stugor/vindskydd.
Däremot kan jag hålla med om att det finns starka skäl som talar för att avstå från att bygga mobilmaster i känslig natur.

Men om man vill "slippa" telefonen är det väl bara att låta bli att använda den? Lämna den hemma, t.ex. Sedan undrar jag varför du vill slippa telefonen. På vilket sätt är den en belastning? ( Detta är en seriös fråga. Jag är genuint intresserad. )
Förutom att masterna inte passar så bra in i naturen så tycker jag det är skönt att koppla av från mobilen och låta naturens intryck ta över. Det handlar också om att slippa höra andra människor prata i telefon, spela musik osv. Är man några stycken tillsammans kan man vara rätt säker på att en del av mobilerna kommer vara igång.

Yep, det är enkelt att lämna mobilen hemma om man inte gillar mobiltäckning...
Det kan man förstås. Men finns det täckning så kommer man som sagt inte undan andras användning.

Tråkig inställning att du vill bestämma hur andra skall göra. It's none of your business.
Nu läser du in något jag inte skrev. Det handlade inte om att styra andras användning. Utan att man får räkna med att mobiler används när täckning finns. Troligen kommer jag själv plocka upp min mobil ibland fast det vore skönast att slippa. Lämna hemma är för mig inget alternativ eftersom den kan behövas vid turens slut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg