Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Mobiltäckning någon km från mast i fri sikt tex Abisko turist upp mot tex Lapp portern eller på andra sidan dalen.
Går man på leder i Juli/Aug är det så mkt folk så ev hjälp lätt kan fås då kan lite Tyska el. Engelska vara till bra nytta.
Ev problem med om man går ensam utanför leder då kan man ju ha nödsändare om man vill eller har anhöriga som vill att man ska höra av sig.

Jag repriserar denna länk (som jag postat i andra liknande trådar) - stirra er inte blinda på vilken operatör ni har avtal med - de kan dela nät eller ha egna. Opertörerna delar nät olika beroende på mobilgeneration: vissa delar 3G, andra delar 4G osv. Generellt (men inte helt sant) så ju högre mobilgeneration, desta sämre yttäckning, dvs du måste vara närmare masten, men du får i gengäld hägra dathastighet (=surfar snabbare). Egentligen är det ju frekvensen som avtar med kvardaten på avståndet men ganska sant är att högre mobilgeneration går på högre frekvenser (men det finns undantag). Så bäst täckning har man med ett 450MHz nät (t ex NMT eller terracoms CDMAnät), sedan kommer 2G/GSM på 900/1800MHz osv. 3G är under avvekling för att frigöra frekvenser till annat.

Har du täckning: bäst att prova på plats och hög plats är bättre än i lågt i radioskugga bakom ett fjäll.

Man kan få ledtrådar av opertörerna täcknignskortor men tänk då¨på att kolla för de generationer din mobil stödjer, men iblnad kan dessa kartor vara lite optimistiska, de är nog ofta beräkande (sändareffekt, antennhöjd + GISdata mm) och inte uppmätta, särskilt inte i fjällvärlden.

Är du nära landsgräns kan du ev ringa med grannlandets mobilnät, ibland mot extra avgifter, så se upp med vad mobilen kopplat sig mot. Nödsamtal (112) är dock alltid gratis och ska till coh med kunna ringas utan simkort.

/Patrik

Säkerheten är en poäng. Men är det ändå inte lite skönt att slippa telefonen under en tid? Och säkerheten går ju att lösa på andra sätt.
Men om man vill "slippa" telefonen är det väl bara att låta bli att använda den? Lämna den hemma, t.ex. Sedan undrar jag varför du vill slippa telefonen. På vilket sätt är den en belastning? ( Detta är en seriös fråga. Jag är genuint intresserad. )

Visserligen lite OT men hur många master vill ni ha i fjällen? Är inte det också en relevant fråga? Att känna att en är i vildmarken är väl hela poängen? Att samtidigt vilja ha samma service som hemma går inte ihop i min lilla hjärna. Men vad vet jag. :unsure:

Men om man vill "slippa" telefonen är det väl bara att låta bli att använda den? Lämna den hemma, t.ex. Sedan undrar jag varför du vill slippa telefonen. På vilket sätt är den en belastning? ( Detta är en seriös fråga. Jag är genuint intresserad. )

På resan till och från fjällen kan telefonen fylla många behov även om man inte behöver eller vill använda den under själva färden på fjället, men då kan man ju packa ner den i ryggan men att lämna hemma skulle jag inte göra.

/Patrik

Finns bara ett mobilnät som fungerar ute på fjället & det är Telias.

Ett alternativ om du vill ha ett annan mobilnät men ändå hålla kontakten med de är hemma är Garmins inReach Satellite Messenger, då kan du skicka & ta emot mail & sms med leveransbesked över hela jordklotet, plus att du ha en SOS-knapp om något skulle hända.

Jag har aldrig haft problem med någon "satellitskugga" utan det har fungerat 100% felfritt.

Visserligen lite OT men hur många master vill ni ha i fjällen? Är inte det också en relevant fråga? Att känna att en är i vildmarken är väl hela poängen? Att samtidigt vilja ha samma service som hemma går inte ihop i min lilla hjärna. Men vad vet jag. :unsure:
Först och främst tror jag inte att din hjärna är mindre min. 😀 Man kan förstås få en större "vildmarksupplevelsekänsla" av att mobiltäckning saknas helt, men det finns annat i fjällen som jag tycker också påminner om civilisation. Markerade leder, spänger, fjällstugor och nödskydd. Även i Sarek finns någon enstaka bro sommartid. Stör dessa människokonstruktioner din naturupplevelse mer än mobilmaster?

Först och främst tror jag inte att din hjärna är mindre min. 😀 Man kan förstås få en större "vildmarksupplevelsekänsla" av att mobiltäckning saknas helt, men det finns annat i fjällen som jag tycker också påminner om civilisation. Markerade leder, spänger, fjällstugor och nödskydd. Även i Sarek finns någon enstaka bro sommartid. Stör dessa människokonstruktioner din naturupplevelse mer än mobilmaster?

Finns ett värde i att det finns en riktig vildmark kvar, att man inte får bygga mobilmaster i Sarek t.ex trots att man försökt få dispens om och om igen.

Det må man väga mot säkerhetsaspekten, att folk kan ringa efter hjälp .. samt att de som vill vara onåbara kan sätta mobilen i flygplansläge.

Personligen tycker jag man kan skippa mobiltäckning i nationalparkerna, där man inte heller bygger broar/stugor/vindskydd, så dom får fortsätta vara vildmark.

Känns det otryggt så kan besökaren ta med en (hyrd eller köpt) PLB nödsändare eller Garmin inReach Satellite Messenger.

På resan till och från fjällen kan telefonen fylla många behov även om man inte behöver eller vill använda den under själva färden på fjället, men då kan man ju packa ner den i ryggan men att lämna hemma skulle jag inte göra.

/Patrik
Själv har jag också telefonen med mig. Jag har den i flygplansläge för det mesta. Även på dagsturer i naturen, då jag inte behöver vara sparsam med batteriet, har jag telefonen i flygplansläge. Detta för att jag inte vill bli störd. Därför undrar jag varför en del säger att de inte vill ha mobiltäckning i fjällen. Vill man inte bli störd av personer som ringer sätter man telefonen i flygplansläge eller stänger av den, men om det verkligen gäller så finns en telefon tillgänglig som kan användas. Det finns ju en hel del personer de senaste åren som behövt tillkalla Fjällräddningen och kunnat göra det tack vare sin telefon. Visst finns det satellinödsändare och satelittelefoner, men dessa kostar en del. Det blir ytterligare en utgift. En smarttelefon är inte heller billig, men jag tror att de flesta använder den mycket mer.

Tyvärr är det väl operatörerna som bestämmer var dom vill bygg basstationer. Och då undviker dom ställen med lite trafik såklart, som inte lönar sig. Det skulle säkert bli dyrt att bygga ut mer i fjällen, det behövs radiolänkar och elförsörjning... Och tillstånd i skyddade områden. Men det går säkert att bygga diskret och kamouflera lite om man vill.
Att mobiltäckning stör vildmarkskänslan är ett Idiotiskt argument. Som skrivits ovan kan man ju lämna mobilen hemma närhelst man vill, oberoende av var man är.

Spänger, stugor och skydd har väl "alltid" funnits? Dessa konstruktioner stör inte mig. Mobilmaster till parti och minut på minsta lilla kulle stör mig. De syns på längt håll och skär av horisontlinjen. En spång ser man när man går på den och den fyller en mera direkt, praktisk funktion. I övrigt ligger den bara där och inte syns.

Spänger, stugor och skydd har väl "alltid" funnits? Dessa konstruktioner stör inte mig. Mobilmaster till parti och minut på minsta lilla kulle stör mig. De syns på längt håll och skär av horisontlinjen. En spång ser man när man går på den och den fyller en mera direkt, praktisk funktion. I övrigt ligger den bara där och inte syns.
"Alltid" betyder väl i det här sammanhanget så långt bak i tiden som man själv kan minnas, vilket är mycket olika för olika människor beroende på hur gammal man är. Efter Anarisolyckan i slutet av 70-talet byggdes nya vindskydd och hjälptelefoner i fjällen för att minska risken för framtida dödsolyckor. Är man gammal nog ( vilket jag inte är ) kan man ha minnen av hur det var att vandra i en mer "vild" fjällvärld.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg