Mobiltäckning svenska fjällen 2022

Telia fungerade bra senast jag var på Skierfe, i augusti 2024. Ska du åka helikopter måste du ut ur nationalparken. Ca 4 km österut t ex.

Det finns ett 4G-nät i fjällen, riktigt intressant projekt.

2G och 3G näten håller på att avvecklas. Telias 3G nät ska vara ned släckta i slutet av 2025. 2G-nätet skjuter de upp till 2027 för att det är ett gammalt nät som larm och bilar använder. Så 4G nät borde nog finnas överallt där mobiler ska kunna användas. 5G nät börjar bli ganska så uppbyggt nu i många städer.

Det finns ett 4G-nät i fjällen, riktigt intressant projekt.

Jag sökte på Sitemax och fann att man skulle utvidga 2023 till Sälkastugan från Abisko och att teleoperatörerna kunde hoppa på. Men täckningskartorna för Telia,Tele2 och Telenor visar inte den utbyggnaden. Vet någon om den finns IRL ?

Visst hade det varit kul på ett sätt att ha uppkoppling överallt, men rätt skönt att slippa det, och att ta med sig större powerbank. Om jag va på ett och samma ställe i Sarek en längre tid kunde det var skönt, men ibland är jag bara så less på smartphone-livet att jag flyttar över simkortet till en gammal knapp-Nokia utan möjlighet att surfa på. Förr gjorde jag så oftare så till vardags, men idag går det ju knappt att leva utan BankID.

Visst hade det varit kul på ett sätt att ha uppkoppling överallt, men rätt skönt att slippa det, och att ta med sig större powerbank. Om jag va på ett och samma ställe i Sarek en längre tid kunde det var skönt, men ibland är jag bara så less på smartphone-livet att jag flyttar över simkortet till en gammal knapp-Nokia utan möjlighet att surfa på. Förr gjorde jag så oftare så till vardags, men idag går det ju knappt att leva utan BankID.
Om jag inte vill använda min telefon så ger jag fan i det. Det är samma som med min elektriska belysning i hemmet. Vill jag ha mörkt, t ex om jag skall sova, släcker jag. Jag sitter inte och längtar efter strömavbrott för att jag vill ha mörker. Det låter hemskt om det är så att man inte vill surfa, men gör det ändå.

Lite intressant det därmed denna oro för om det finns mobiltäckning eller inte.

Många av oss har levt mer än halva våra liv utan mobiltelefoner och det fungerade ju då, så tusan vet om det inte fungerar att vandra i fjällen nu med utan uppkoppling var dag bara man är lite om sig och kring sig med färdplan och så.

Tänk vad beroendeframkallande elektronik kan vara.

Det som gäller angående powerbank på flyg är max 100 Wh, sen om powerbanken kan ge ut t.ex 200 W är inget bekymmer.
Mina två Anker Prime 27650 mAh är precis på gränsen till att vara godkända på flyg då de ligger precis under 100 Wh.
En sådan powerbank ger en drifttid på ca 6 tim om man bara har Starlink Mini anslutet & snösmältning avstängd. Enl Anker's app till mina powerbank's så drar min Starlink Mini ca 15 W.

Om man inte flyger till / från fjällen så är Anker Solix 300 DC + 50 - 100 W solcellspanel ett mkt bra alternativ. Den klarar att driva Starlink Mini i ca 12 timmar, sen kan solcellspanelen fylla på, perfekt om man väljer att slå läger & stanna på en plats & vill ha Starlink Mini igång under natten.

Tänk även på att ta med snabbladdare, både 12/24 v & 230 v laddare för att snabbt kunna ladda powerbank's där möjligheten finns, som fjällstation eller stuga.
Lite knepigt det här med Wh, max uteffekt samt mAh:) Det är max 160 Wh (med restriktioner) och inte 100 som gäller. Det är Transportstyrelsen, avdelning luftfart, som dikterar villkoren på svenska flygplatser. De gör i stort sett som alla andra länder och följer IATA. Vad som gäller läser man här.

Följande gäller angående powerbanks.

Powerbanks med högst 100 Wh tar man med ombord utan restriktioner. 100-160 Wh får man ta med ombord men endast 2 st. Mer än 160 Wh är inte tillåtet och inga powerbanks i incheckat bagage.

Man brukar säga att max storlek är just över 27 000 mAh. Noterbart att inget om max kapacitet står på Transportstyrelsens sida.

Har du provat maxa drifttiden på dina enheter? Sex timmar låter lite optimistiskt...... Med dina powerbanks borde du i verkliga livet få en drifttid på omkring 3.5 timmer per enhet utan snösmältning. Här finns en detaljerad test med både Anker Prime på 27 650 mAh samt även 20 000 mAh. Den kanalen har för övrigt mycket bra information om Starlink Mini.

Jag har inte provat maxa mina enheter men räknar med runt tre timmar utan snösmältning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar