newcence; sa:
pausch (Paul Schlyter) skrev:
Den största fördelen med att stänga av mobilen under färd är att man inte riskerar att få skärrande meddelanden från omvärlden som kan nedsätta ens omdöme och försätta gruppen i stress i en kritisk situation. Hade den förolyckade gruppen på Mälaren i lördags haft sina mobiler avstängda, då hade olyckan högst sannolikt inte inträffat och dom två omkomna hade levat idag. Det tycker jag är ett mycket tungt vägande skäl.
En annan fördel med avstängd mobil under färd är att risken att mobilens batteri tar slut minskar påtagligt - viktigt ifall man skulle behöva använda mobilen för att kalla på hjälp i en krissituation (jo, då slår man på mobilen - regeln "avstängd mobil" ska inte vara någon absolut idiotregel utan en vettig regel).
Oerhört korkad spekulation om hurvida mobilsamtalet dödade två personer, jag föreslår att du ber om ursäkt för det ifall någon berörd läser den här tråden. Varken du eller jag vet vad som hände och varför såvida du inte var med i gruppen som plurrade.
Dom som inte var med måste givetvis lita till andrahandsuppgifter. Alternativet vore att bara säga "jag vet inte", och sedan inte bry sig.
Aftonbladet skrev så här i söndags:
# Gruppen valde den farliga vägen p.g.a. att en person
# i gruppen strax innan fått ett bud om ett dödsfall
# eller sjukdomsfall i familjen, enligt uppgift till
# Aftonbladet.
# - Därför ville de fram till målet så fort som möjligt
# och det var den snabbaste vägen, säger en åkare
Det var en tidning som skrev så, och det i sig räcker förstås inte för att vara pålitligt. Men Thure Björck skrev i ett inlägg här på Utsidan att han från två oberoende källor fått bekräftat att detta samtal faktiskt inträffade.
Jag har därför en del fakta bakom, det är inte bara en lös spekulation. Det definitiva beskedet kommer givetvis först i SSSK's egen säkerhetsutredning, som borde bli klar nån gång i november eller så om det går lika snabbt som utredningen för Askö-incidenten 2003.
Men just nu bedömer jag denna preliminära slutsats som den mest pålitliga, för en utomstående. Slutsatsen kanske får revideras längre fram när vi vet fler detaljer, men vi är inte där än.
Iden med att stänga av mobiler för att det är ett riskmoment kan bara jämföras med att tex åka skridskor på naturis, det är också ett riskmoment. Att ha varm dryck? Termosen kan explodera! Att åka bil eller buss till utfärden? Trafikolycka! Att kliva utanför dörren? Rånmord! (irrelevant jämförelse egentligen)
Stämmer - men livet blir rätt så tråkigt och instängt om man ständigt ska undvika alla dessa potentiella risker. Och att ständigt sitta still inomhus innebär också hälsorisker så det är därför ingen lösning.
Att stänga av sin mobil några timmar nån gång i veckan eller så upplever jag däremot inte som särskilt begränsande. Men många andra är uppenbarligen av radikalt annorlunda uppfattning i den frågan.
Det är en självklar del av vårt liv idag att ha mobiltelefonen påslagen, om dina älskade barn och fru vill veta hurvida du varit med om olyckan dom just hört om på radion? Ska dom inte kunna nå dig då?
Jag vet att vårt samhälle idag genomsyras av denna otålighet, med ett allt ökande krav på "instant reachability". Vad blir nästa steg? Förväntas vi ständigt ha en tv-kamera som visar vårt ansikte så våra kära och nära när som helst kan se hur vi mår? Jag kanske blir rånad just då, och i en telefon inte vågar säga annat än "jag mår bra" - därför behövs denna bild som en bekräftelse på att det verkligen är så, och mina nära och kära befarar kanske det värsta om bilden uteblir. En utopi? Akta dig -- nästa generation kanske är där....
Jag är ibland tvungen att ha min mobil påslagen eftersom jag ibland har jourverksamhet, ska jag förbjudas att åka med?
Det bästa vore förstås om du själv bestämde dig för att inte åka med då ... jour innebär trots allt att du när som helst kan tvingas rycka ut med kort varsel, och är du då ute på ett besvärligt isparti långt ute på nån fjärd nånstans så blir ju det en klar säkerhetsrisk. Tar du dig däremot en liten runda på nån hemmasjö går det nog bra - och där kan du nog ha mobilen på, för där finns gott om reträttvägar.
Observera att jag själv inte har talat om att förbjuda, men många andra vill gärna lägga det ordet i min mun.
Du har haft kloka inlägg i andra trådar Paul, men det här gillade inte jag.
Vänligast
Kjell
Jag vet att många mycket starkt ogillar att inte när som helst få ha sin mobil på. Fenomenet är fascinerande.... varför denna ilska över ett förslag att ibland slå av en apparat?