• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mitt ljuva 70/80-tal

Re: -58 vs. -90

lowe; sa:
Tveksamt om man kan göra ett sånt statement att KSP -90 är bättre: Är inte det en sak för lede fi. att bedöma?

Klart som fanken att man kan komma med ett sådant påstående!
Har detta forum någonsin tyngts av lagar om total objektivitet?
KSP 90 är bättre för att den är lättare att kånka på - vilket ju är huvudanvändningsområdet i det svenska försvaret :)
Nog om kulsprutor nu...

70-talets bästa TV? Trazan och Banarne - första säsongen! Den mytomspunna, ur arkivet raderade serien!
(Före Nicko och Pulver och Olyckan, alltså)
 
(ignorerar malindos påstående om trådstöld)

Eftersom båda är luftkylda så ser jag inte någon direkt fördel med M90 förutom vikten kanske..!? Annars så är väl sjusextitvå en trevligare ammunition än femfemtisex.. Eller?
 
-Patric-; sa:
(ignorerar malindos påstående om trådstöld)

Eftersom båda är luftkylda så ser jag inte någon direkt fördel med M90 förutom vikten kanske..!? Annars så är väl sjusextitvå en trevligare ammunition än femfemtisex.. Eller?

Men Putte jag trodde du hade muckat???

Sen är ju KSP (konspirationer eller ej) ett primitivt, otidsenligt vapen för ynglingar som gillar pudelrock et al, småkalibriga, bullriga tingestar för knattar! Riktiga gentlemen kör enkelskott i kaliber 12,7! ;)

ag90_foto.gif


/ G
 
KSP 58

Delar till fullo Patrics uppfattning: Storleken på smattret spelar roll!

För övrigt har jag inte avkrävt någon objektivitet i frågan: Min benämning ´bättre´ är inte lika med bäst, vilket blev Nordesjös uppfattning i frågan. Jag lämnade öppet m a o. för andra, subjektiva meningar!

KSP:n ska i förstone användas i eldgivning, att bära omkring på den tyder på dålig planering eller temporär arbetstopp!
 
Trazan och Banarne då?

tigertamjaren; sa:
Riktiga gentlemen kör enkelskott i kaliber 12,7! ;)
Riktiga gentlemän använder inte skjutvapen.
(I och för sig är väl AG 90 inte avsett för trupp- utan materielbekämpning i det svenska försvaret, men det är ändå tjabbigt att skjuta sönder saker)


MEN TRAZAN OCH BANARNE DÅ?
Erkänn att det är nästan mytologiskt att vi aldrig kommer att få se den första säsongen igen.
 
Det jag mest kommer ihåg av 80-talet är det tunga stönet när FLUORTANTEN visade sig i klassrumsdörren :(

/BAX

F.ö. är det en early60 som sätter min lön, need i say more..;)
 
Trazan och Banarne var najs. Men från A till Ö var punkigt! Jag ville bo i en barack i skogen med en talande uggla på taket. Mycket bättre smyglärningsprogram än fem myror, som var alldeles för tjatigt. Man satt bara och önskade att Brasse skulle komma till skott nån gång och sluta dumma sig. Jävla vad otålig man blev.
 
Re: Trazan och Banarne då?

Nordesjo; sa:
tigertamjaren; sa:
Riktiga gentlemen kör enkelskott i kaliber 12,7! ;)
Riktiga gentlemän använder inte skjutvapen.
(I och för sig är väl AG 90 inte avsett för trupp- utan materielbekämpning i det svenska försvaret, men det är ändå tjabbigt att skjuta sönder saker)

Okej, jag håller faktiskt helt med dig.

-------

Men "Slime" då, vart tog det vägen, och hur jäkla kul var det egentligen att pula med ett geggigt grönt slem i längden? Inte så, kanske förklarar vart det tog vägen.

Lite mer sköj var den gamla jojon. Pasade bra till flyfrissa och gällivarehäng.

jojo4.gif


/ G
 
lapetter; sa:
Trazan och Banarne var najs. Men från A till Ö var punkigt! Jag ville bo i en barack i skogen med en talande uggla på taket. Mycket bättre smyglärningsprogram än fem myror, som var alldeles för tjatigt. Man satt bara och önskade att Brasse skulle komma till skott nån gång och sluta dumma sig. Jävla vad otålig man blev.

A till Ö var ju kalas! Värre var det med vänsterpropagandan som statliga Sveriges Radio och TV spred som (bild på röd traktor med släp...) i barnprogrammen. Minns du "galaxer i mina braxer" med Anders Linder exempelvis. Uff!

/ G
 
Galaxer i mina braxer kommer jag inte ihåg ett spår av annat än just det uttrycket och att Anders Linder såg störtlöjlig ut. Han var ju Kapten Zoom också. Det måste i alla fall ha varit totalt meningslöst. Uppfostringsprogrammen då man skulle få dligt samvete över svältande barn i Afrika såg jag inte ens. Betyder det att jag var ond?