Mitt livs resa, hur bör jag färdas?

Lycka till!

Det enda jag kompletterade cykelbeställningen med var ett par svarta Shimano, PD-A530 pedaler. Så nästa steg är väl att lista ut hur man monterar ett par pedaler
Det är enklare än du verkar befara, skruva åt dem HÅRT, med lite fett på gängorna,
men tänk på att vänster pedal är vänstergängad!
Höger pedal är högergängad

Läs mer här
http://sheldonbrown.com/pedals.html#install
och
http://www.parktool.com/blog/repair-help/pedal-installation-and-removal-pw-3-pw-4-pw-5-hcw-16

Kolla runt på båda siterna, det finns en hel del nyttigt att läsa där.

Måste säga att din idé är sjukt skön, antagligen för att jag hade i princip samma idé.
Jag behöll lägenheten (hyrde ut den och stuvade in allt i sovrummet) men i övrigt samma sak. Är nu nära Normandie, och åtminstone i Europa har allting varit sjukt enkelt, och man har alltid kunnat komplettera i efterhand. Jag behövde flyga hem efter en månad till min brors bröllop, men har du ingen möjlighet att lämna grejer som du inte verkar behöva bör du tänka igenom ett antal gånger om du verkligen ska ha med det. Jag fick bort några kilo på hemresan!
Har du några frågor du tror jag skulle kunna hjälpa till med är det väl bara att säga till. Bifogar blogglänk ifall du har en natt över och vill läsa, men är det mer specifik information du vill ha råder jag dig att fråga!
//Jackiie
http://JackiieGoneBiking.wordpress.com/

Del av utrustningslistan:
Hilleberg Allak (Stort men bekvämt)
Surly Disc Trucker (Som LHT men skivbromsar - båda är bra cyklar)
Ortliev Front och Back roller plus
Kör på däcken som kom med, och har haft en punktering på 2900 kilometer (glasflisa som gick igenom)
Lycka till!

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men tänkte svara ändå.

Jag har själv gjort två långcyklingar, en på en Surly LHT och en gång på mountainbike "bikepacking" a la whileoutriding.

här kan du läsa om bikepackingcykeln: http://adventurecrave.se/bergsgeten/
mer info/bilder finns sen i blogginläggen som är från sydamerika.

kan verkligen rekommendera bikepacking så länge du håller packningen minimalistisk (och inte cyklar på vintern kanske).

Angående däck: marathon plus låter knäppt att använda. marathon mondial (evo) har funkat mycket bra för mig. vanliga MTB-däck (schwalbe hans dampf, maxxis larsen TT, maxxis crossmark) är mycket trevliga att cykla på, men håller inte alls långt (ca 250 mil innan dags för byte av däck vid grusvägscykling).

Det är enklare än du verkar befara, skruva åt dem HÅRT, med lite fett på gängorna,
men tänk på att vänster pedal är vänstergängad...
Höger pedal är högergängad

Kan varmt rekommendera Salsa Vaya
Har kört Surly innan men fick bättre komfort på Salsa. Käkar vibrationer bättre.
Man brukar kunna köpa den i ramset inkl gaffel
Det gjorde jag

http://salsacycles.com/bikes/2014_vaya_2/overview/

...lycka till med allt!

Sort tack alla!

Var längesen jag beställde min cykel nu, men har fortfarande inte fått den, hade tydligen fastnat i Chicago i USA. Jag har iallafall beställt tält, sovsäck, liggunderlag och stormkök.

Så förutom pedaler har jag inte beställt något annat, har i princip en komplett lista för vad jag ska beställa men inte riktigt 100 procent säker än.

Men min nuvarande fundering är just strömförsörjningen, har tänkt mycket på det och har tillslut kommit fram till att en navdynamo med någon slags strömadapter som kan ge mig USB-strömförsörjning är det jag vill ha. Då jag vill kunna använda min Samsung Note 3 som GPS och kunna driva fram- och baklyktorna från dynamon så jag slipper batterier. Jag vill även kunna ladda ett powerpack, känns alltid bra att ha som backup.

Jag hade tänkt något i stil med:

Så här behöver verkligen vägledning!

1. Är E-Werk en bra produkt att tillgå? Finns det några värdiga alternativ?
  2. Fungerar det att ha dynamon kopplad så den driver både fram- och bakljusen? Kan man ladda enheter samtidigt?
  3. Kan jag ladda http://www.amazon.co.uk/EC-TECHNOLO...TF8&qid=1408207200&sr=1-1&keywords=power+pack med en navdynamo, eller vilken är att rekomendera?
  4. Måste jag köpa nya ekrar, eller kan jag använda dom som följer med cykeln?

Detta är verkligen en djungel för mig, så all form av vägledning är verkligen uppskattad!

När det kommer till navdynamo använder jag, liksom de flesta andra jag mött med navdynamo, SON28. Vet inte om man får tipsa om butiker, men Anders på Veloform I Göteborg har bra koll och säljer också dynamonav.

1. Ja, e-werk fungerar förmodligen bra. Har mött flera på min resa nu som är nöjda med den. Annars finns Sinewave Cycles Revolution, tout terrains the plug och pedalpower+ sic-cable. Jag själv använder pedalpowers sic-cable och ett cachebatteri från samma tillverkare. De kom som ett kit. Jag har bara använt det i drygt två månader, men är nöjd hittills. Dock är det mycket sällan jag behöver använda batteriet, ev. Går det att spara de pengarna, vikten och utrymmet. Sic-cablen har också ett inbyggt batteri så att det du laddar fortsätter laddas vid lunchstopp osv. Förmodligen vänjer du dig vid den lösning du väljer och kommer vara nöjd så länge det inte krånglar.

2. Ja, det går. Laddar du något och har på lampan samtidigt fungerar båda ganska dåligt är min erfarenhet. Så att använda en sak i taget tror jag fungerar bäst.

De två sista har jag ingen aning om, hoppas jag kunnat bidra lite i djungeln.

När det kommer till navdynamo använder jag, liksom de flesta andra jag mött med navdynamo, SON28. Vet inte om man får tipsa om butiker, men Anders på Veloform I Göteborg har bra koll och säljer också dynamonav.

1. Ja, e-werk fungerar förmodligen bra. Har mött flera på min resa nu som är nöjda med den. Annars finns Sinewave Cycles Revolution, tout terrains the plug och pedalpower+ sic-cable. Jag själv använder pedalpowers sic-cable och ett cachebatteri från samma tillverkare. De kom som ett kit. Jag har bara använt det i drygt två månader, men är nöjd hittills. Dock är det mycket sällan jag behöver använda batteriet, ev. Går det att spara de pengarna, vikten och utrymmet. Sic-cablen har också ett inbyggt batteri så att det du laddar fortsätter laddas vid lunchstopp osv. Förmodligen vänjer du dig vid den lösning du väljer och kommer vara nöjd så länge det inte krånglar.

2. Ja, det går. Laddar du något och har på lampan samtidigt fungerar båda ganska dåligt är min erfarenhet. Så att använda en sak i taget tror jag fungerar bäst.

De två sista har jag ingen aning om, hoppas jag kunnat bidra lite i djungeln.
Tusen tack för ditt inlägg, verkligen informativt!

Jag valde dock att köra med ett 22500 mAh batteripack och fram- och bakljus med uppladdningsbart batteri med USB-anslutning. Samt Garmin Edge Touring för navigation.

I övrigt börjar det ta sig, slutade jobbet igår och lämnade över nycklarna ifrån gamla lägenheten idag. Just nu bor jag hos en vän tills jag är redo att bege mig.

8cc714c2bb1b400be150f582700f7bc7.jpg

Wow, verkligen inspirerande! Kommer du uppdatera tråden emellanåt med reseberättelser eller foton eller kan man följa din resa på annat håll?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg