norpan_; sa:
Är det så att ni vill lära er olika tekniker som tex bygga skydd eller göra upp eld så rekommenderar jag er att göra det under ordnade förhållande så ni kan det när ni sedan är ute utan mat.
Annars finns det bra kurser man kan gå om man nu vill det.
/mattias
Mycket bra! Så här skulle jag göra det.
Öva, öva, repetera och sen testa.
Kör några dagar innan med att målmedvetet sikta in på att bygga bra eldar (olika metoder -tändstickor -eldstål osv...). En annan dag kan ni sikta på att bara ströva runt i skog och mark och titta på terrängen, gärna tillsammans med någon som kan tipsa er om det ni ser (kanske någon gammal räv på här på utsidan eller i scoutkåren vill hjälpa er...). Gå till olika platser och bedöm vilka fördelar platsen har: vatten? skydd? höjder? svackor? En annan dag kan ni bygga skydd.
En annan dag kan ni lägga ihop matletande och eldmakeri. Gör alla dessa moment utan press och med mat i kistan. Gå hem och sov på saken. Sen kan man köra en dag med mycket grundläggande sjukvård. Om ni har nån i er bekanstskapskrets som är i sjukvården kan han/hon säkert om ni frågar snällt ge er en liten utbildning i sjukvård. Typ LABC.
Sen skulle jag se till att ha en övningsledare.
Övningsledaren behöver inte ha någon utbildning men det är bra om hon/han har lite vetskap om vad som är bra och dåligt att göra när. ÖL ska följa med och titta på. Dels som säkerhet ifall ni verkligen gör bort er, men också som en fluga på väggen, som noterar vad ni gör när. Någon som för en liten dagbok över hur det går för er. Det blir mycket jobb, men det blir mer givande för er efteråt då ni går igenom vad som gick bra och dåligt. Övningsledaren kan också utsätta er för situationer och kanske framförallt dirigera spelet. Varför hamnade ni där ni är nu? Kanske ni var med om en bilolycka långt ut i ingenmansland och någon blev skadad. Ingen hade mobiltelefon etc... Sånt går att spela ganska bra.
Om ni går igenom tillsammans vilka moment ni vill göra och sätter upp en plan för det tillsammans med övningsledaren(na), men ge samtidigt ÖL lite fritt spelrum inom den ram som planeringen utgör, så blir det mer troligt eftersom ni inte vet när händelserna inträffar. Händelser kan vara att elden slocknar eftersom eldposten somnade, ni hör ljud och måste skapa uppmärksamhet. Kanske ni super bort ett verktyg eller nån blir skadad. Har man med sig en bra övningsledare kan det bli riktigt roligt, men det gäller att det är trovärdiga händelser samt att man har en rimlig chans att klara av dem. Om man kan, så är det också ganska kul om man kan framtvinga ett stort beslut efter ett tag då ni är riktigt trötta (ska vi gå vidare eller stanna kvar...).
Sammanfattning:
Planera, gå igenom och öva momentvis. Sätt ihop momenten. Titta på planeringen, kan det funka?
Genomför övningen
Efter att ni åter fått i er mat och ordentlig sömn, redogör för övningsledaren hur dygnen passerade. Redogör i detalj. Låt sedan övningsledaren gå igenom övningen i detalj och se om ni skiljer er på någon punkt. Varför? Det är nu det blir som mest intressant...
Hoppas jag nu skrev nåt vettigt för en gång skull och lycka till med er övning!
mvh/ Samme
ps. om ni behöver få en "simulerad" överflygning av ett flygplan som kanske letar efter er, så kanske jag kan ordna det om ni är i stockholmsområdet efter jul. ds
[Ändrat av samme83 2005-10-11 kl 09:37]