mina 3 för 3

min 3 för 3

Haglöf Lim5 700g
Hennessy Ultralight explorer 1200g
Thermarest 900g
Gammal everestrygga 2800g

Summa: 5600 gram. Ganska långt från 3000 men å andra sidan är det ju inte svårt att räkna ut var jag ska sätta in stöten...

En varm natt behöver jag inte 900g thermarest och med en hygglig rygga ska det väl gå att komma ner runt trean.

/erik
 
Ja, själv står jag kvar och stampar på 4500 gram, bl a därför att jag blev bränd på försöket med en lättare ryggsäck - den jag köpte, en Vapor Trail var omöjlig att få att sitta bra och skulle ha spart kanske 8-10 hg. Min Acrux väger 1700 gram, kanske mindre, utan lock, men troligen blir det min Prophet, sdom är obetydligt tyngre, mest därför att den är bekvämare att ha på själva resan, som väl blir bortåt 35 timmar som vanligt. Och något lockande alternativ till mitt Akto har jag ännu inte uppspårat - ser fram mot rapporter om Laserlite.

(Jag har börjat packa. Jag vet ännu inte vart jag ska (väljer mellan två alternativ i månadsskiftet)
eller riktigt när, men packandet brukar två veckor av beslutsvånda. Räknar med två kontinentala resor och ingen fjälltur.)
 
min 3 för 3

Haglöf Lim5 700g
Hennessy Ultralight explorer 1200g
Thermarest 900g
Gammal everestrygga 2800g

Summa: 5600 gram. Ganska långt från 3000 men å andra sidan är det ju inte svårt att räkna ut var jag ska sätta in stöten...

En varm natt behöver jag inte 900g thermarest och med en hygglig rygga ska det väl gå att komma ner runt trean.

/erik

Det bästa med Thermarest och liknande tycker jag är att man ligger mjukt. Men det som behöver ligga mjukt i min kropp är höfter och axlar. Det klarar man med en riktigt kort självuppblåsare som Torsolite eller Uberlite. Isoleringen under benen tycker jag klarar sig fint med ett tunt cellplastunderlag sommartid.
Lycka till

Jörgen
 
Den priskänsliga aspekten

Hiker 50, 1100 gram och 129 kronor på ÖB
Tarp 1,85x2,85m, 624 gram och 29 kronor på Biltema
Highcolorado Aerolite+, 786 gram och 299 kronor på Femman Sport

Totalt 2510 gram och 457 kronor - det behöver inte vara dyrt att packa lätt.

Körde första majhelgen 8 mil på Bohusleden, 3 övernattningar. Ryggsäcken var nyinköpt och otestad men höll över förväntan. Tarpen och sovsäcken var med redan förra sommaren när jag körde Bohusleden från fel håll (så att säga) med start i Strömstad.

Det blir dock liiite annorlunda på vikten när jag kör vinter :-/
Mountain Patrol 100l, 2900 gram (900 kr)
Rec Dunder -10, 1500 gram (200 kr)
Bergans Compact 6003, 1650[x2] gram (1598 kr[x2])
(ligger 2 i tältet, och jag äger bara hälften)

Totalt 6050 gram och 2698 kronor - fortfarande prisvärt i min mening

Mina grejer funkar bra och aldrig haft problem med att något gått sönder på grund av bristande kvalité. Min Mountain Patrol har jag bärt närmare 30 kilo i närmare en mil flera gånger (från bilen till basecamp) och den var även med i yngre år och blev lite misshandlad, men inte en repa.

Jag kommer nog aldrig få den lättaste packningen - helt enkelt för att jag inte tycker det är värt priset.
 
Hiker 50, 1100 gram och 129 kronor på ÖB
Tarp 1,85x2,85m, 624 gram och 29 kronor på Biltema
Highcolorado Aerolite+, 786 gram och 299 kronor på Femman Sport

Totalt 2510 gram och 457 kronor - det behöver inte vara dyrt att packa lätt.

Körde första majhelgen 8 mil på Bohusleden, 3 övernattningar. Ryggsäcken var nyinköpt och otestad men höll över förväntan. Tarpen och sovsäcken var med redan förra sommaren när jag körde Bohusleden från fel håll (så att säga) med start i Strömstad.

Det blir dock liiite annorlunda på vikten när jag kör vinter :-/
Mountain Patrol 100l, 2900 gram (900 kr)
Rec Dunder -10, 1500 gram (200 kr)
Bergans Compact 6003, 1650[x2] gram (1598 kr[x2])
(ligger 2 i tältet, och jag äger bara hälften)

Totalt 6050 gram och 2698 kronor - fortfarande prisvärt i min mening

Mina grejer funkar bra och aldrig haft problem med att något gått sönder på grund av bristande kvalité. Min Mountain Patrol har jag bärt närmare 30 kilo i närmare en mil flera gånger (från bilen till basecamp) och den var även med i yngre år och blev lite misshandlad, men inte en repa.

Jag kommer nog aldrig få den lättaste packningen - helt enkelt för att jag inte tycker det är värt priset.

Intressant aspekt. Lätt behöver inte vara dyrt. Hur ser det hela ut för fjällen under insektssäsongen? Du har ju både vikt och prisutrymme när det gäller skydd.

Jörgen
 
För sommar 2008

Min 3 för 3 för den här sommaren 2008:

Dunsovsäck med komforttemperatur 0 : 600 gram
Enkelvävtält för två personer: 1200 gram
Ryggsäck ca 62 liter: 1600 gram

Total: 3400 gram

Jag och en kompis ska dela på tältet, då sjunker ju vikten till hälften dvs 600 gram. Då blir det ju i princip 2800 gram. Inte illa! :)
 
inte helt godkänd...

Jaaa...våga man avslöja vad man går och kånkar på själv....

Bära: GoLite Pinnacle Grease 740 g (enligt uppgift, ej vägt)
Bo: fjällräven skule shape 2076 (inkl packpåse, lagning (för både tält och expeden), pinnar osv)
Sova: Dunsäck från roberts : 914 g
packpåse till sovsäck: 39 g
exped downmat: 931 g
Summa: 4661 g

Finns lite att jobba med, jag vet. Men tarp är inte min smak, dessuotm föredrar jag tält eftersom jag inte tror på annat när jag vandrar med hund... 2 hundar dessutom....jag vill veta att de stannar hemma på natten...tarptent ska jag prova när man slipper ta hem dom från andra sidan jorden...jag vill se grejorna först.... men visst, en del av tältets vikt bör jag lägga på hundarna....*s*
expeden är grym att släpa på, men ännu har jag inte kunnat lära mig ligga med bra/hyfsad komfort på tunnare grejor. Jag ska prova har jag lovat...
Sovsäcken: jag är en fryskylling! Den säcken klarar nog ner till -10 för en del, jag klarar mig om det blir 0 gradigt...och då har jag så mycket kläder på jag kan....*s*
Och om ni undrar varför säcken ska vara så stor....jag vet inte, totalt väger inte packningen mer än 15 kg, men jag får bara inte ner volymen...plus att jag vill ha lite marginal om en av hundarna av någon anledning inte kan bära sin klövjeväska, då finns det plats att stoppa ner den i... men än har jag inte säcken hemma än - hoppas att den ligger på posten idag. Då blir det provpackning på hög nivå! *s*
 
Intressant aspekt. Lätt behöver inte vara dyrt. Hur ser det hela ut för fjällen under insektssäsongen? Du har ju både vikt och prisutrymme när det gäller skydd.

Jörgen

Jag är tyvärr en sådan där som aldrig skulle våga mig norr om dalälven och bo i skogen. Så fort jag kommer upp till fjällen drar jag mig alltid första dagen utan bilen upp över trädgränsen.
 
Lättaste resp tyngre alternativet just nu:

Lätt:
Rygga osprey Talon 33l ca 900gr
Tält HB Akto 1500
Downmat kort 700
Quilt 300
summa ca 3400gram. Lämpligt när:över natten tex

Tyngre :
Rygga Bergans Helium 1100
Tält halva HB Nammats 2gt 1700
Downmat 700
Sovsäck WM superlite 800
summa ca 4350gram Lämpligt när:vanlig tur max 4,5 övernattningar

Tyngst Ryggsäck Arcteryx bora 75 ca 3000
ger med tyngre alt i övrigt
summa 6250gram. Lämpligt när:så lång tur jag aldrig ännu gått
 
Min 3 för 3 för den här sommaren 2008:

Dunsovsäck med komforttemperatur 0 : 600 gram
Enkelvävtält för två personer: 1200 gram
Ryggsäck ca 62 liter: 1600 gram

Total: 3400 gram

Jag och en kompis ska dela på tältet, då sjunker ju vikten till hälften dvs 600 gram. Då blir det ju i princip 2800 gram. Inte illa! :)

Inget liggunderlag? blir ganska hårt!
 

Bilagor

  • Smil.GIF
    Smil.GIF
    1 KB · Visningar: 755
Då blir 3 ju 4!

Inget liggunderlag? blir ganska hårt!

Han bor i Umeå.
Där är dom hårda.......

:) Min 4 för 4:

Sovsäck med påse: 600 gram
Enkelvävtält för 2 personer: 1200 gram
Ryggsäck på ca 62 liter: 1600 gram
Uppblåsbart liggunderlag + vanligt tunnt liggunderlag ca 575
Total: 3975 gram

Men delar man hälften på tältet eftersom vi är två som ska använda det blir det... 3375 gram. Visst är umeborna hårda men jag sover mjukt iaf! Har valt att använda komfortabelt liggunderlag för att sova bekvämt och skönt. Sömn är viktig för mig!

Tydligare nu, mina herrar? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg