mina 3 för 3

Mina 3 för 3

sovsäck: Snugpak travelpak lite 800g
Liggunderlag: Mckinley uppblåsbart 700g
Tält: Marmot limelight 3p 3800g / 3 ? = 1270
Ryggsäck: Everest 60L 3000g

totalt 8300 om man inte dela upp tältet på 3, då blir vikten 5770.

Inte så UL men det är ryggsäcken som smiter iväg.
 
:) Min 4 för 4:

Sovsäck med påse: 600 gram
Enkelvävtält för 2 personer: 1200 gram
Ryggsäck på ca 62 liter: 1600 gram
Uppblåsbart liggunderlag + vanligt tunnt liggunderlag ca 575
Total: 3975 gram

Men delar man hälften på tältet eftersom vi är två som ska använda det blir det... 3375 gram. Visst är umeborna hårda men jag sover mjukt iaf! Har valt att använda komfortabelt liggunderlag för att sova bekvämt och skönt. Sömn är viktig för mig!

Tydligare nu, mina herrar? ;)

Det heter ju 3 för 3. Skydd, bära, sova ( i sova ingår både liggunderlag och sovsäck)

( om man nu väljer det mjuka alternativet ;)

Så för dig blir det kanske då 3 för 4 (kg)
 

Bilagor

  • Trött.GIF
    Trött.GIF
    1 KB · Visningar: 1,101
ujujuj.. jag kommer aldrig med i er klubb.. jag har rumphår som väger mer än 3kg.. jag gillar verkligen hela tanken med lättvikt och har slitit för att få ner vikten till smärtgränsen.. jag ska borra tältpinnarna, kapa stängerna och slipa ner duken på tältet..

ryggan är en en rippad berghaus vulcan som idag väger 1990gr, har ännu inte hittat någon ryggsäck som har bättre funktion/vikt förhållande.

z-rest väger 440gr, jag bytte mitt termarest mot detta och tycker att det rockar.

sovsäck ultra pro på 1300gr, här måste ett byte ske, jag är helt okänslig mot kyla och kan ta den tunnaste och lättaste sovsäcken som finns..

tält, *host* *host* jag har mitt domer som rippat väger 2100gr och är en för mig optimal enmanslösning(2 manna tält på pappret), redan här har det skitigt sig på alla tänkbara sätt.. när min fru följer med så använder vi tältet vars namn inte får nämnas av flera olika orsaker, det väger hiskeliga 3300gr....

trots detta så ligger min totala vikt på en 7-dagarstur på 13671gr(10672gr utan gångkläder) vilket jag tycker är sjukt bra om jag jämför med vad jag burit innan, jag har dock svårt att motivera ytterligare lättare packning, det ända jag känner ligger fel är sovsäcken..
 
Clas Ohlsson har en sovsäck för 249kr som bara väger 750gram (enligt CO). Ska klara plus 10 vilket räcker för sommarturer.
 
Om man tittar på de prylar som finns med i senaste 3 för 3-artikeln på Fjäderlätt, 343 Reloaded, så kan man ju göra en del intressanta kombinationer.

Det lättaste jag själv skulle välja för en veckotur i sommarfjällen är nog:
Arc Ghost 400
Torsolight 100
The One 490
Mariposa 400
Summa: 1390 g

För sommarskog:
Nunatak Arc Edge 310
GG Torsolight 100
Gatewood Cape 310
Mariposa 400
Summa: 1120 g

Eftersom min plånbok inte är hur tjock som helst så har inte testat de här alternativen. Om någon annan har det så vore det intressant att höra. Men jag tror att det bland läsarna här finns folk som använt någon av de här prylarna och kan ge lite feedback.

Min egen 3 för 3 för sommarfjällen är långt ifrån de här vikterna:
Golite Jam2 600
Marmot Hydrogen 685
MEC Bivy Evazote 150
BPL Torsolite 285
The One 490
Summa: 2210

Tittar jag på det jag har hemma i källaren så skulle jag kunna banta ovanstående med runt 600 gram. Men jag känner inget större behov av detta.

Jörgen
 
Jag kom på att jag har nog aldrig skrivit i den här tråden, men när jag läste om 343 Reloaded så insåg jag att mina billiga simpla prylar faktiskt inte är så tunga som jag trott.

Jag kommer visserligen inte riktigt ner i 3 kg med mina grejer, men ändå.

Ryggsäcken är min gamla Rusta-säck på 1270 g och 50 liter (enligt specen, har aldrig kontrollmätt). Då har den ändå en del onödiga grejer som jag inte lyckats sprätta bort (som t.ex. en dragkedja för att komma åt saker nertill). Den har bambuskenor som "ram" så man slipper meka med liggunderlag för stabilisering.

Liggunderlaget är Jysks och mitt väger 156 g.

Mitt 99-kronors Rusta-tält väger 845 g (ett sånt här klassiskt blått "cykeltält"). Tillkommer 120 g för alu-tältpinnar och 225 g för vandringsstaven (om den nu ska räknas med). Totalt 1190 g om jag inte räknat fel.

Sovsäck beror lite mer på säsong, jag har en Wigwam-säck som väger 620 g men det är en ren sommarsäck (specad + 11, men det var innan EN-standarden). Med den blir totalvikten 3280 g (inte riktigt tre för tre).

Sen har jag en Goga Pro 6 som väger 1100 g, den klarar ju klart lägre temperatur men då är jag uppe i över 3,5 kg.


Men då har jag ju ett HELT tält med golv, väggar och tak, som stoppar både regn, mygg och myror. Visserligen är tältet av ganska tjock väv så det skulle säkert kunna bli lättare.

Och en ryggsäck med skenor som stöd.

Så det känns som om det skulle bli väldigt dyrt och möjligen obekvämare om jag försöker pressa ner vikten under 3 kg.



Ryggsäcken kostade 149 (har tyvärr utgått ur sortimentet)
Liggunderlaget 29 (liknande fanns ju för 19 eller rentav 10 spänn på Rusta nyligen)
Tältet 99 (ordinarie brukar vara 299 eller nåt sånt, har sett ganska ofta för 199 eller 149)
Staven 79 spänn för två-pack (även den på Rusta)

Wigwam-säcken kostade 349 eller nåt sånt, Goga Pro var BETYDLIGT dyrare:)
 
För 3 säsonger i svenska fjäll

Granite Gear Vapor Trail 1081
WM Highlite m Granite Gear kompressionspåse ( vikt är inte allt ;) ) 565
1½ 6mm Jysk liggunderlag 207
Hemsytt tarptält i packpåse, 1 tältstång och pinnar 757

Summa 2610
 
Jag kom på att jag har nog aldrig skrivit i den här tråden, men när jag läste om 343 Reloaded så insåg jag att mina billiga simpla prylar faktiskt inte är så tunga som jag trott.

BETA-packning(Billig, Enkelt, Tillgängligt, Användbart)! Lättpackning för kostnadsmedvetna...
Mina TreFörTre är dock dyrare... Tarptent Cloudburst 2, GG Vapor Trail, Marmot Punder och Thermarest Prolite 3. Antagligen strax över 3 kilo men skulle det vara en tävling tar jag mitt 12millimeters cellplastunderlag så e saken biff.
 
Lätt och bra

Här är mina sommarfavoriter

Bära
OMM 32 l 700 gr

Skydda
Gatewood Cape 350 gr
Serenity Bug Net 120 gr

Sova
Therma-rest 3 short 370 gr
JacksRBetter Stealth long 500 gr
alt marmot Hydrogen 700 gr

Totalt ca 2000-2200 gr (inklusive regnkläder och regnskydd för ryggan.)

Funkar i hyffsat torrt väder ned mot nollan med alla kläder på. 3 grader i skärgården i april är blir dock för fuktigt... hellre syntetsäck då.
Gillar tarp-ponchon. Går bra att hissa upp med en stav/pinne på sådar 135 cm, så blir det bra med utrymme för en lång person som jag, 195cm. JacksRBetters quilt är större och billigare än Nunatac, men väger ca 100 gram mer. Annars samma kvalitet i dun och väv enligt användare på BackPacking Lite.

Anders
 
Nu har jag vågat ta steget :)
Var ute över natten. Med mat för ett dygn och 2 l vatten vägde ryggan in på 8,6 kg! 6 kg utan förbrukningsvaror.

3 för 3:
Sova (sovsäck, överdrag och lätt liggunderlag) ca 1,3 kg
Skydd (ponchotarp, tältspik, myggnät) ca 0,6 kg
Bära (gammal skolryggsäck) 0,6 - 0,7 kg
Summa: 2,5 - 2,6 kg. Allt vägt på en billig badrumsvåg.

Jag råkade ta med mig 3 tältspik för mycket och det borde gå att skära bort lite på ryggsäcken, så det finns fortfarande potential. Dock var mitt myggnät inget bra, jag behöver ett som går att sätta upp som ett innertält i stället för ett sånt man drar över huvudet bara.

Jag skulle inte vilja vara ute i dåligt väder med denna packning och inte allt för många dagar, men nu har jag testat i alla fall.
Snart kommer min Caldera Cone, då sparar jag ett halvkilo på köket. Sen kan jag skaffa mig något mer tältlikt att bo i, så funkar det nog även i sämre väder och under längre turer.

Att gå i löparskor var luftigt och skönt, men jag fick skoskav på ett sätt som jag sällan får i kängorna.

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg