mina 3 för 3

Uppdaterad

Så här kommer mina 3 för 3 att se ut under sommarens solotur:

Gossamer Gear Miniposa 574 g
Lunar Solo e 670 g
Tältspik 118 g (Easton alupinnar, varav 4 extralånga)
Marmot Atom 491 g + packpåse 11 g
Liggunderlag Jysk 150 g (kompletteras med ryggplattan på ryggsäcken)

Summa: 2014 g

Missar precis 3 för 2 vilket ju känns lite surt ;) Får väl stansa hål i liggunderlaget och ta med färre tältspik...

EDIT: kom ännu närmare 3 för 2 när jag kom på att jag ju inte har med mig packpåsen till tältet...

EDIT2: På tvåpersonersturen kommer jag ner under 3 för 2 då jag kan låtsas att mitt Trig2 på 1258 g kan delas på hälften ;)

Senast ändrad:
Ryggsäcken är min gamla Rusta-säck på 1270 g och 50 liter (enligt specen, har aldrig kontrollmätt).

Mitt 99-kronors Rusta-tält väger 845 g (ett sånt här klassiskt blått "cykeltält"). Tillkommer 120 g för alu-tältpinnar och 225 g för vandringsstaven (om den nu ska räknas med). Totalt 1190 g om jag inte räknat fel.

ÖBs Hiker 50 för 128 kronor är lättare, 1089 gram när jag väger in det här hemma för stunden. Det finns dock mycket detaljer att sprätta som liggunderlagsremmar och 2 fickor rakt på ryggen. Kan varmt rekommenderas.

Jag kollade på Rustans hemsida och hittar bara tält i 1,5 kilos klassen. Är det något av dem som du moddat Peter?

ÖBs Hiker 50 för 128 kronor är lättare, 1089 gram när jag väger in det här hemma för stunden. Det finns dock mycket detaljer att sprätta som liggunderlagsremmar och 2 fickor rakt på ryggen. Kan varmt rekommenderas.

Intressant, hurdant bärsystem har den då? Det som jag gillar med min gamla Rusta-säck är att jag tycker bärsystemet är lika bra som på min gamla Alaska. Bambuskenor som ram, toppstramare (som verkligen har fästpunkten ovanför axlarna), bröstrem och bredd midjebälte med stabiliseringsremmar.

Jag kollade på Rustans hemsida och hittar bara tält i 1,5 kilos klassen. Är det något av dem som du moddat Peter?

Det jag har är ett blått ryggåstält. Jag tror att det är specat till 2 kg, men det är inklusive ståltältpinnar och tältstänger av stål. Byter man tältpinnarna till aluminium och kör med stav som tälstång blir det lättare. Coop (Wigwam) har liknande modell, deras heter Gotland har jag för mig, jag har ett sånt också. Coops är lite tyngre, lite bredare och har framförallt myggnätsdörr (det har inte Rusta-tältet). Bägge tälten har dock längsgående ventilation längs hela långsidorna (man kan säga att övre halvan av "väggen" är myggnät).

Golvet känns lite onödigt tungt, men det är lite bökigt att byta ut. Planen är ju att hitta nåt begagnat tält som man kan sno yttertältet från och sy en lättare variant. (Visst kan man köpa tältduk nytt också, men jag är lite snål av mig:)

Sprättade bort de två fickorna som satt fram på säcken, fick bara plats med en petflaska och en karta är ändå plus att det finns ficka i locket. Det sparade bort 120 gram.

Sedan tog jag bort det extra tyget kring öppningarna i toppen och botten, samt knipsade av metallflärparna till dragkedjan i botten. Ny invägning på 930 gram och faktiskt bara fördelar som jag ser det. En enklare säck att hantera.

Och nej ryggsäcken har ingen bärram, har det tillverkats sådana på detta årtusendet?

Den har samma utseende och utförande som en vanlig hundraliterryggsäck typ. Med vadderad tjock rygg och ordentligt avbärarbälte (skulle spara en hel del vikt till men tycker det är för bekvämt för att strippa).

Var barta tvungen att prova

Köpte Hiker 50 i dag för 129 kr på ÖB, kommer lämna tillbaka säcken i morgon!

Intressant, hurdant bärsystem har den då? Det som jag gillar med min gamla Rusta-säck är att jag tycker bärsystemet är lika bra som på min gamla Alaska. Bambuskenor som ram, toppstramare (som verkligen har fästpunkten ovanför axlarna), bröstrem och bredd midjebälte med stabiliseringsremmar.
-
Den har ingen ram eller stadga mer än något styvare nylontyg i ryggen
Toppstramarna är infästa på samma punkt som axelremmarna
Locket är inte tillräckligt för att täcka "fullt utspänd" ryggsäck
+
Avbärarbältet sitter fast inte som på min rygga som är under moddning där avbärarbältet satt löst på skenorna.

Cremytos sa:

Mycket att sprätta JA, Det mesta fyller ju ingen funktion fickan på framsidan är så liten att min mobil nästan inte får plats.
Varför har man snölås på en sån liten säck att den inte duger på vintertur?
Denna säck skulle jag inte rekommendera!

justsafe: Jag tolkar de minussidor du spaltat upp som krav du har på en ryggsäck, med tanke om diskussioner på forumet om GoLite och Gosssamer Gear gissar jag att du förmodligen skulle ge dåliga recensioner till samtliga lätta ryggsäckar - enligt utsago behöver man packa liggunderlag i ryggen på dem för att få stadga.

Förstår inte riktigt vad du menar med locket. Om du inte lyckades stänga locket när ryggsäcken var full skulle jag tro att du fått ett felaktigt exemplar eller totalt missförstått remsystemet. När jag var ute sist hade jag 14 kilo i ryggsäcken eftersom jag skulle ha ett lågt tempo och den var så knökad att jag inte fick i en pryl till. Jag hade dessutom regnkläder och en extra tröja liggandes under locket utan att ha problem med det, plus att jag hade ganska mycket stuff i locket bland annat boken Walden i hardcopy.

... och jo, vad fasen tänkte de på när du satte in snölås liksom :)

Men min målbild med Hiker 50 är GG Vapor Trail fast utan att investera 1500 spänn. För mig höll den 8 mil sist utan problem och med tanke på att du får 11 stycken Hiker för en Vapor är iallafall jag beredd att köpa en ny varje år. Anledningen till detta är att det finns andra saker än naturligt slitage som förstör en ryggsäck. Klantigt beteende, klämd i bussen/flygplatsen, stulen, borttappad i flytt, eldsvåda etc är orsaker till att jag vill ha grejer som jag inte behöver känna så mycket ångest över om det skulle inträffa. Men visst, jag är snål ;)

Men min målbild med Hiker 50 är GG Vapor Trail fast utan att investera 1500 spänn. För mig höll den 8 mil sist utan problem och med tanke på att du får 11 stycken Hiker för en Vapor är iallafall jag beredd att köpa en ny varje år. Anledningen till detta är att det finns andra saker än naturligt slitage som förstör en ryggsäck. Klantigt beteende, klämd i bussen/flygplatsen, stulen, borttappad i flytt, eldsvåda etc är orsaker till att jag vill ha grejer som jag inte behöver känna så mycket ångest över om det skulle inträffa. Men visst, jag är snål ;)

Snål och skiter i miljön och de stackars slavarna som sytt säcken.

justsafe: Jag tolkar de minussidor du spaltat upp som krav du har på en ryggsäck, med tanke om diskussioner på forumet om GoLite och Gosssamer Gear gissar jag att du förmodligen skulle ge dåliga recensioner till samtliga lätta ryggsäckar - enligt utsago behöver man packa liggunderlag i ryggen på dem för att få stadga.

Nej då! Om jag köper en lite-säck så har den inte alla dessa onödiga bolstringar som ser ut att vara av kvallité/funktion. Självklart provpackade jag med liggunderlaget i ryggsäcken. Remmarna, vad ska jag säga Nä jag fattar inte! Mig veterligen bör toppstramarna sitta högre än bärremmarna?!

Förstår inte riktigt vad du menar med locket. Om du inte lyckades stänga locket när ryggsäcken var full skulle jag tro att du fått ett felaktigt exemplar eller totalt missförstått remsystemet. När jag var ute sist hade jag 14 kilo i ryggsäcken eftersom jag skulle ha ett lågt tempo och den var så knökad att jag inte fick i en pryl till. Jag hade dessutom regnkläder och en extra tröja liggandes under locket utan att ha problem med det, plus att jag hade ganska mycket stuff i locket bland annat boken Walden i hardcopy.

Vad har du för utrustning? Antingen har du små tunga saker eller så har jag stora lätta:) jag fick inte plats med mina 11,5 kg utan vätska. Ställer mig frågande till de uppgivna 50 litrarna
Om du inte lyckades stänga locket när ryggsäcken var full skulle jag tro att du fått ett felaktigt exemplar

Kanske är därför de säljer dessa på ÖB

... och jo, vad fasen tänkte de på när du satte in snölås liksom :)
Jag har inte satt något!

Som en lite större dagtursäck visst, men inte 7 dagar i fjällen.

Bilagor

• IMAGE_142.jpg
    IMAGE_142.jpg
    43.4 KB · Visningar: 679
  • IMAGE_141.jpg
    IMAGE_141.jpg
    39 KB · Visningar: 768
  • IMAGE_140.jpg
    IMAGE_140.jpg
    36 KB · Visningar: 677
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg