mina 3 för 3

Mina 3 för 3

Vid fisketurer med sällskap (totalt 3 personer):
Hemmagjord ryggsäck 685gram
Sovsäck Caravan Dun inkl. packpåse 1070gram
Tält (yttertält Fjällräven pyramid inkl pinnar och mittstång) 647gram/person
Liggunderlag Dollarstore 160gram
Myggnät T&P 36gram
TOTALT 2598gram

Ensamturer i skogsterräng:
Hemmagjord ryggsäck 685gram
Sovsäck Caravan Dun inkl. packpåse 1070gram
Hängmatta 317gram
Presenning 641gram
Snören + pinnar 100gram
Myggnät T&P 36gram
TOTALT 2849gram

Well, if the Nighthaven had just been GREEN !!! I would have loved to own one !

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=362734&postcount=17

Ja, den orangea färgen är allt annat än diskret:) Men man får väl se det som en säkerhetseftergift...

Fick hem Nighthaven och Buglinern för nån dag sen - lite fakta;
Nighthaven
Vikt med packpåse och 15 meter Kelty Triptease 1130 gram, klart godkänt för något som erbjuder rymligt utrymme för 2. Står med 6 tältpinnar men har lin-/remfästen för ytterligare 10 pinnar. Leverades med 6 alutältpinnar, men ingen lina.
Tycker det verkar väl genomtänkt, går att fästa tätt mot backen för maximalt vind/-regnskydd men ändå med väl genomtänkta ventilationsmöjligheter som dessutom är insektstäta.
Stor ventilationslucka bak, avlånga nertill efter alla sidor, även toppventil vid främre pinnen. Alla dessa går att försluta med tältduk och är myggnätförsedda, vilket även den dragkedjeförsedda dörren är.
Partiellt golv, dvs inre tältduk runtom som går in ca 20 cm, vilket myggtätar/vindtätar bra.
Kommer att komplettera med en bit tältgolv, vilket gör innertält överflödigt.
Väl tilltaget innerutrymme för 2, luxuöst för en.

Bugliner
Vikt med packpåse 560 gram
Bra med utrymme för en, kommer nog att gå att använda för 2.
Ej riktigt genomtänkt design av bakre delen med linfästena för stolpe, svårt att få till bra sträckning på nätet.
Tyvärr är det ca 2dm för långt för att användas inuti Nighthaven så skall jag ha det som innertält blir det till att kapa av ca 2 dm och sy. Annars får jag väl använda det tillsammans med rektangulär tarp...

Betalade 1800 inkl frakt, sen tog tullen och posten 590 + 100 kr för sina tjänster.
Med moontrails bonussystem så fick jag tältlina, tältpinnar och ett Sierra Design Microlight regnställ med på köpet.

Får jag bara hem kamerorna (som är på semester) så postar jag lite bilder.

Senast ändrad:
Behöver ännu fixa ett nytt liggunderlag, och det lutar åt ett ridgerest, men i övrigt så börjar sakerna vara på sin plats. Och då borde jag hamna på strax under 5 för 3. Ändamålet för dessa grejer är 1-2 veckors fjäll/fisketurer, varför jag valt att t.e.x. använda en tyngre säck än golites stora då det dels behövs en del utrustning (fiske i fokus), samt att jag värderar matlagningen på fjället högt + en viss komfort som en skvätt whiskey. Räknar således på en slut/totalvikt runt 15 kg. Vilket borde kännas väldigt lätt med en så stabil rygga. (gick att vandra otroligt snabbt i slutskedet av förra årets fjälltur - då med minst 15 kg på ryggen). Pris har också spelat en viktig roll.

Tältet (kommer inte ihåg vad det heter nu) är ett trepersoners som väger in på ca 3 kg. /2 = 1.5

Beställde en jansport Carson 80L rygga med extern ram för 79 dollar på www.rei.com. Viktangivelserna varierar något, men den ska väga in på ungefär 2 kg - vilket jag tyckte verkade bra för en sådan typ av säck. Ev. kan man banta vikten lite (finns fickor på sidorna som man nog kan ta av, t.e.x.) Vi får se sen vad den de facto väger in på.

Köpte en sommarsovsäck (angiven komfortt. 8 grader C) från sierra för ca 150 kr, som väger in på 980 g. Ev. kan jag kapa lite av ridgeresten.

Hallå, var det ngn som såg på PLUS i går på TV ?
Då va ju han mä han med 3 för 3 o propagerade för det i slutet på programmet.
Det såg kul ut, han sa att han hade samma kallingar i 29 dagar, men tvättade dom emellanåt, gick han utan kallingar när dom torkade då ? Eller hade han med sig en superlätt torktumlare ???
Undrar peter1959

Bilagor

• imagesssd.jpg
    imagesssd.jpg
    2.1 KB · Visningar: 667
Hallå, var det ngn som såg på PLUS i går på TV ?
Då va ju han mä han med 3 för 3 o propagerade för det i slutet på programmet.
Det såg kul ut, han sa att han hade samma kallingar i 29 dagar, men tvättade dom emellanåt, gick han utan kallingar när dom torkade då ? Eller hade han med sig en superlätt torktumlare ???
Undrar peter1959

Tvätta, häng på tork, gå och lägg dig och sov över natten, vakna, ta på dig kallingarna....

MIna

Bergans helium 1100
M E Dewline sovsäck 670
Z-rest 420
Tarp (hilleb.) 570
Trail Seat 170

Totalt: 2930

Vid fjälltur byts tarpen mot Akto. Då blir totalen ca 4 kg. Trail seat används som komfortförstärkare vid höften.

Då tror jag de ska vara klart!

Här kommer mina 3 för 3 som blev 4 för 3 men det tycker jag är ok, det är ju för en fjällvecka och ingen skogstur.

Tält TN Laser Comp 1014g
Ryggsäck NoName 1115g
Vattentät säck 120g
Liggunderlag MountainTech 860g
Sovsäck Mountain Equipment Helium 400 767g

Tot 3876g

Sovsäcken och tältet i sina orginal packpåsar.

Här kommer mina 3 för 3 som blev 4 för 3 men det tycker jag är ok, det är ju för en fjällvecka och ingen skogstur.

Ajabaja inte börja tumma på reglerna!

Tält TN Laser Comp 1014g
Ryggsäck NoName 1115g
Vattentät säck 120g
Liggunderlag MountainTech 860g
Sovsäck Mountain Equipment Helium 400 767g

Tot 3876g

Sovsäcken och tältet i sina orginal packpåsar.

Men du är ju i princip nere på 3 för 3 om du skaffar ett lättare liggunderlag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg