mina 3 för 3

Ajabaja inte börja tumma på reglerna!

Men du är ju i princip nere på 3 för 3 om du skaffar ett lättare liggunderlag.

Jo men budgeten tillåter inte det nu:) Sedan tycker jag ju om att sova "uppblåst"

Ryggsäcken går ju att spara in ca 300 g om jag plockar bort alu-skenorna, där tvekar jag kanske provar jag någon gång under turen i sommar.

Hallå, var det ngn som såg på PLUS i går på TV ?
Då va ju han mä han med 3 för 3 o propagerade för det i slutet på programmet.
Det såg kul ut, han sa att han hade samma kallingar i 29 dagar, men tvättade dom emellanåt, gick han utan kallingar när dom torkade då ? Eller hade han med sig en superlätt torktumlare ???
Undrar peter1959

Har just återvänt efter kalsongvandringen och kan väl på att berätta om den spännande tekniken. Jag har vandrat mellan Hemavan/Strimasund och Anjan i Jämtland. Runt 50 mil blir det väl på backen och har tagit 23-24 dagar. I Kittelfjäll och Gäddede fick jag matpaket och sov inomhus. Då passade jag på att tvätta kallingarna plus byxor, skjortor och strumpor. Så det har blivit ungefär en vecka i stöten med kalsongerna utan att tvätta. Vilket fungerat bra eftersom det är merinoull som hållit lukten på rimlig nivå.

Som påpekats så går det bra att vandra utan kalsonger. Hardcore UL-are från USA brukar köra med detta. Själv har jag också gjort det periodvis och det är inga problem. Är det fint väder kan man tvätta kalsongerna och ha dem torkande på ryggan medan man går osv.

För min del är det så att jag använder kalsongerna som kortbyxor och går i bara dem när vädret är varmt. En modell som jag även använt med korta löparbyxor/badbyxor (sådana där i tunn syntet med en innerbyxa i mesh) istället för ull som kalsonger. Men ull är behagligare på alla sätt, framförallt när/om de blir blöta.

Men summa summarum så är ju kalsongerna inte direkt någon oundgänglig pryl, så man kan lätt tvätta i fält eftersom det inte är någon katastrof om det dröjer någon dag eller två innan de är torra. Använder man ylle så kan man dessutom sätta på sig dem när de är småfuktiga utan att detta blir obehagligt kallt.

Jörgen

Hallå, var det ngn som såg på PLUS i går på TV ?
Då va ju han mä han med 3 för 3 o propagerade för det i slutet på programmet.
Det såg kul ut, han sa att han hade samma kallingar i 29 dagar, men tvättade dom emellanåt, gick han utan kallingar när dom torkade då ? Eller hade han med sig en superlätt torktumlare ???
Undrar peter1959

På min senaste resa, 14 dagar i Alperna, hade jag löparbrallor på stigen, ett par lätta Newline-shorts och kalsingar på lägret. Dessa behövde väl tvättas kanske varannan dag och då
var det naturligtvis bara att ta på dem igen. Löparshortsen kunde jag istortsett tvätta dagligen, där det behövdes, och det är ett mycket lättskött plagg.

Senaste 3 för 3 vid skogsvandring i september

Ryggsäck OMM Mountain Marathon 540 gram
Liggunderlag Jysk + 78 cm Z-rest 280 gram
Sovsäck RAB Quantum Top Bag inkl. packpåse 450 gram
Tarp/poncho Golite + lina och tältspikar 330 gram
Totalvikt på dessa 3: 1600 gram
Totalvikt på hela packningen: 3 kilo + ca 1 kilo mat och upp till en liter vatten.

Det enda som störde mig var att sovsäcken var för varm för de 12 grader som nätterna bjöd på. Den saknar dragkedja, så det var svårt att bli av med värmen.

/Johan

Jag ser inga sovsäcksöverdrag listade i sovsystemet hos de som sover under tarp.
Räknas den inte in eller är det så pass onödigt (jag har bara läst "Vandra fjäderlätt") att ni kör utan?

Kul tråd, inser att det är en bit kvar. Här kommer mina 3 för 3?

Om jag går själv och behöver bära hela tältet:
Haglöfs Matrix 60L 1850g
Haglöfs LIM Zero 781 g
Luftmadrass Everest 634g
Black Diamond Mesa 2345g

Totalt: 5600g

Med delat tält blir det 4437g

För min del helt ok.

Mvh

roligt att denna tråd fortfarande lever. när jag startade den så kom det först inte ett svar på flera dagar. så kan det gå. Är det någon som vet var man kan hitta terras novas laser photon billigt?

Mina 343!

Mina 3 för 3:
* Tält: Hilleberg Akto årsmodell 2000, titanpinnar ...............1620g
* Bära: GoLite Pinnacle................................................................720g
*Sova: Sovsäck Mountain Equipment Dreamcatcher XL.......140g
Liggunderlag Therm-a-Rest ProLite3Small............................405g

TOTALT ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::2885g
=========================================================================
P.S. Tycker att bekvämlighet kan ha sitt pris, så det blir ofta lite tyngre med Akto utbytt mot
HB Nallo2GT, det är därför jag behöver en så stor ryggsäck. Istället för att ha benen mot ryggan på natten så brukar det också bli ett extra Jysk liggunderlag, för att få fullängds isolering mot marken.

Mina 3 för 3:
* Tält: Hilleberg Akto årsmodell 2000, titanpinnar ...............1620g
* Bära: GoLite Pinnacle................................................................720g
*Sova: Sovsäck Mountain Equipment Dreamcatcher XL.......140g
Liggunderlag Therm-a-Rest ProLite3Small............................405g

TOTALT ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::2885g
=========================================================================
P.S. Tycker att bekvämlighet kan ha sitt pris, så det blir ofta lite tyngre med Akto utbytt mot
HB Nallo2GT, det är därför jag behöver en så stor ryggsäck. Istället för att ha benen mot ryggan på natten så brukar det också bli ett extra Jysk liggunderlag, för att få fullängds isolering mot marken.

Sovsäck på 140 gram? Det låter för bra för att vara sant...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg