mina 3 för 3

3 för 3 gäller barmarksturer med enstaka minusgrader som nedre gräns. Det går förmodligen att klara 3 för 3 även för vinterturer om man späker sig lite grann. Själv är jag inte så intresserad av det utan försöker hitta lättaste möjliga nivå som ger mig tillräcklig komfort och säkerhet. Och vad som är "tillräcklig komfort och säkerhet" är naturligtvis väldigt individuellt, det är inte den diskussionen jag vill starta.
Hela 343-konceptet finns här eller länkat till den webbsidan:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

Ett exempel på en vintertur med lätta grejor finns här:
http://www.fjaderlatt.se/2008/04/vintertur-med-ltta-klder-utrustningen.html
Där finns också länkar till sidor som ger mer kött på benen kring just den turen.

Vintern är ju en tid, som Öringen påpekat, då det kan bli farligt kallt. Min uppfattning är att "vinterturer" som begrepp är mer mångfasetterat än "barmarksturer". Jag vill ha en sovsäck som klarar noll grader för barmarksturer i fjällen. Som regel är ju nattemperaturerna väl annars mellan 4-10 grader plus under den perioden.

En vintertur kan vara som den jag beskrev i länken ovan; väderleksprognosen för de tre dagarna är snarare regn än snö. Detta gjorde att jag lämnade min quilt hemma och enbart tog WM Supralite. Quilten och sovsäcken tillsammans tror jag annars klarar -20 utan problem.

Nu kan det ju bli kallare än -20 på vintern, men sällan i april-maj.Så det beror lite på på vad man menar med "vintertur". Kanske "midvintertur" är en benämning på turer då man får räkna med med 30-40 minus. Då krävs det en varm sovsäck och varma kläder och kanske varmvattenflaskor om isoleringen inte räcker.

Jag tror att jag skulle överleva en minus 40-natt i min WM Supralite plus quilt samt Cocoon byxor och jacka. Fast jag skulle kanske inte sova så mycket. Varannan timme eller varje timme skulle jag kanske sätta mig upp och koka upp en liter vatten till en flaska som sedan skulle hamna i grenen eller på bröstet. Men i en sådan situation skulle naturligtvis en riktigt varm sovsäck vara en klok investering. En WM Puma i min längd väger väl 1750 gram.

För säkerhet och komfort i midvinterfjällen skulle jag välja det jag hade i turen som länken anger men med en tyngre sovsäck. Allt annat lika. I skogsterräng under midvintern kan man klara sig med ett lättare, mindre stormsäkert skyddd. Men totalt sett så skulle inte jag klara 343 under en midvintertur. För en tur i maj tror jag inte någon skulle vara orolig för att sticka ut med de grejor PetNor föreslår. Och så länge de tär snö är det väl också en "vintertur". Eller åtminstone ingen barmarkstur.

Jörgen

På vintern kan det bli kallt PetNor... inte kallt som i usch, utan kallt som i farligt.

Det har jag aldrig påstått att det inte kan bli!!!

Det finns förhållanden då det kan bli det även under vår/höst.
Jag har aldrig påstått att man inte skall ta med sig grejer så man klarar av situationer som kan uppkomma.
Jag kan, i ärlighetens namn, inte se att det skulle vara något fel på utrusningen som jag föreslagit för en tur under vinter med -10grader men det är kanske för att den bara skulle passa mig.

Jag vill påstå att det, i stort, inte enbart handlar om vilken utrustning man går omkring med utan vilka kunskaper du har... och kunskap väger ingenting.

//Peter

Jag kan, i ärlighetens namn, inte se att det skulle vara något fel på utrusningen som jag föreslagit för en tur under vinter med -10grader men det är kanske för att den bara skulle passa mig.

Jag vet inte var du turar, men jag tänkte närmast på vinterturer i svenska fjällen. Det är absolut inget fel i den utrustningen för vintertur med -10 grader. Det är bara det att det lätt blir minst 10 grader kallare än det du tänkt dig.

Du kan inte bestämma hur kallt det ska bli.

Nej det kan jag inte men jag kan ta med kläder för att klara av det och sedan återkommer jag till det jag nämnde tidigare om att ha kunskapen för att klara av situationerna.
För jag håller inte med om att man måste ha med sig hängslen och livrem! Inte när det gäller utrustning men väl när det gäller kunskap och utbildning.
//Peter

Är nog böjd att hålla med Staffan här.

Ska man ut på en vintertur är självklart kunskap och erfarenhet nyttigt som du säger PetNor men att ge sig ut på ett vinterfjäll med en -9 sovsäck för att trimma vikten får nog anses som brist på både kunskap och erfarenhet för jag antar att man även ska njuta av sin vintertur som man gör på sin sommartur och inte bara undvika att frysa ihjäl.

Är nog böjd att hålla med Staffan här.

Ska man ut på en vintertur är självklart kunskap och erfarenhet nyttigt som du säger PetNor men att ge sig ut på ett vinterfjäll med en -9 sovsäck för att trimma vikten får nog anses som brist på både kunskap och erfarenhet för jag antar att man även ska njuta av sin vintertur som man gör på sin sommartur och inte bara undvika att frysa ihjäl.

Verkar vara en meningslös diskussion, det här!
Jag har helt enkelt sagt att man utgår från sina erfarenheter/kunskaper/utbildning.
Sedan tar man med sig utrustning därefter.
Diskussionen har handlat om en tur på -10. Jag har utgått ifrån en nattemperatur på -10 eftersom det är då man använder grejerna.
Pratar vi om en dagstemperatur på -10 så räcker inte sovsäcken eftersom tempen kommer sjunka när solen går ned. Jag har aldrig påstått något annat!

Vilken utrustning ni väljer, får ni stå för och vilken utrustning jag väljer, får jag stå för.
Jag kör inte med kaka på kaka eller med hängslen och livrem.
Det finns tillfällen då jag, kanske, har önskat det men naturen har alltid möjlighet att bidra till att man klarar en sådan situation ändå, förutsatt att man har utbildning/kunskap och erfarenheterna.

//Peter

Var det ingen som läste Jörgens inlägg??

"Vintertur" är ett så pass vitt begrepp att det är som upplagt för missförstånd att bara prata om "vintertur" utan att precisera vad man menar.

Uppenbarligen så pratar Staffan och Peter om två helt olika vinterturer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg