3 för 3 gäller barmarksturer med enstaka minusgrader som nedre gräns. Det går förmodligen att klara 3 för 3 även för vinterturer om man späker sig lite grann. Själv är jag inte så intresserad av det utan försöker hitta lättaste möjliga nivå som ger mig tillräcklig komfort och säkerhet. Och vad som är "tillräcklig komfort och säkerhet" är naturligtvis väldigt individuellt, det är inte den diskussionen jag vill starta.
Hela 343-konceptet finns här eller länkat till den webbsidan:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html
Ett exempel på en vintertur med lätta grejor finns här:
http://www.fjaderlatt.se/2008/04/vintertur-med-ltta-klder-utrustningen.html
Där finns också länkar till sidor som ger mer kött på benen kring just den turen.
Vintern är ju en tid, som Öringen påpekat, då det kan bli farligt kallt. Min uppfattning är att "vinterturer" som begrepp är mer mångfasetterat än "barmarksturer". Jag vill ha en sovsäck som klarar noll grader för barmarksturer i fjällen. Som regel är ju nattemperaturerna väl annars mellan 4-10 grader plus under den perioden.
En vintertur kan vara som den jag beskrev i länken ovan; väderleksprognosen för de tre dagarna är snarare regn än snö. Detta gjorde att jag lämnade min quilt hemma och enbart tog WM Supralite. Quilten och sovsäcken tillsammans tror jag annars klarar -20 utan problem.
Nu kan det ju bli kallare än -20 på vintern, men sällan i april-maj.Så det beror lite på på vad man menar med "vintertur". Kanske "midvintertur" är en benämning på turer då man får räkna med med 30-40 minus. Då krävs det en varm sovsäck och varma kläder och kanske varmvattenflaskor om isoleringen inte räcker.
Jag tror att jag skulle överleva en minus 40-natt i min WM Supralite plus quilt samt Cocoon byxor och jacka. Fast jag skulle kanske inte sova så mycket. Varannan timme eller varje timme skulle jag kanske sätta mig upp och koka upp en liter vatten till en flaska som sedan skulle hamna i grenen eller på bröstet. Men i en sådan situation skulle naturligtvis en riktigt varm sovsäck vara en klok investering. En WM Puma i min längd väger väl 1750 gram.
För säkerhet och komfort i midvinterfjällen skulle jag välja det jag hade i turen som länken anger men med en tyngre sovsäck. Allt annat lika. I skogsterräng under midvintern kan man klara sig med ett lättare, mindre stormsäkert skyddd. Men totalt sett så skulle inte jag klara 343 under en midvintertur. För en tur i maj tror jag inte någon skulle vara orolig för att sticka ut med de grejor PetNor föreslår. Och så länge de tär snö är det väl också en "vintertur". Eller åtminstone ingen barmarkstur.
Jörgen