Brallorna är ju slittåliga och fyller sin funktion väl, med kartfickor och annat.
Anteckningsblocket är av vanlig skolmodell A6, vilket jag har plastat in pärmen på. För att förhindra fukt lägger jag den i en plastpåse.
Blyerts gillar jag inte, och bläck funkar bättre tycker jag. Tror det står sig bättre med tiden. (Kanske vill läsa anteckningarna när jag är 80 bast på ålderdomshemmet).
Slittåligheten i g-1000 är inte så våldsamt hög om du jämför med en del syntetmaterial, du kan med samma slitstyrka få tunnare och lättare brallor med syntet. och då får du mer snabbtorkande och luftigare på köpet. Fickplacering osv är ju givetvis en ren smaksak och den lägger jag mig inte i, men det finns mycket olika fickmodeller på marknade så du kan säkert hitta nån du gillar.
Numera har jag dock inga "slittåliga" brallor längre när jag går i fjällen, det jag har är:
1. Vandringstights i vindgenomsläppligt och snabbtorkande ljust (myggavstötande) material (egensydda som når mig till revbenen då jag hatar att ha sömmer och liknande under avbärarbältet). Runt 100gr
2. "Pösbrallor" i vindblockerande tyg, som kan rullas upp till shorts. (bra att kunna blockera vinden och låsa ett luftlager under.). Runt 100-150gr
3. Packawaybrallor (tilltagen storlek, då dessa byxor har de eminenta benkarborren.). Runt 200gr
Detta är mycket mer ändamålsenligt enligt mig, och man blir mycket friare när man börjar sluta bära saker i byxfickorna så är det mycket lättare att gå dessutom!
Om du vill lita på att dina anteckningar har god arkivbeständighet så avråder jag å det bestämdaste från alla bläck. Även sk "arkivbeständigt" bläck är bara garanterat att hålla 10år.
Blyerts och kol är okänsligt för vatten (på allt som legat under vatten som jag hört om så har endast textbäraren/pappret varit begränsningen och då pratar vi ändå hundratals år) och fullständigt okänsligt för tid, själv föredrar jag blyerts då det är mindre smetningsbenäget, men ska man vara på den säkra sidan så är nog saliv och kol det bästa...grottmålningar och även sol-exponerade målningar på bergssidor gjorda med endast detta kan vi idag avjuta trots att de i många fall är flera tusen år
Är du riktigt intreserad av arkivbeständigheten på det du skriver ska du skriva på papper med 100% bomull (inte ens sedlar har det idag(!) men det går att få tag på om man är villig) och antingen använda riktig tush eller blyerts/kol.
Men visst, pennan är ju coolare och jag förstår om man behöver känna att man inte köpt den i onödan.
Anteckningsblocken som jag tryckt upp står emot det mesta som naturen kan kasta mot dem (Temperaturer mellan -60 - +60, väta, mekaniskt slitage, uv-ljus, saltvatten...) plus lite till (oljor, syror osv.) och är mycket trevliga att skriva på (till skillnad från tyvek!). Jag frågade speciellt om arkivbeständigheten och kunde inte så några tydliga svar (då materialet inte funnits så länge) men tydligan ska det klarar runte tio år som ettikett på en kontaier eller ett oljefat som står ute i väder och vind och kanske är utsatt för saltvatten också så arkivbeständigheten hemma i en låda efter att man kommet hem från fjällvandringen lär vara nog tänker jag.
Givetvis klår det inte (högkvalitativt bomullshaltigt) papper när det kommer till att bara stå emot tidens tand dock, men skillnaden är nog om det håller 50 eller 500 år skulle jag tippa.
Själv planerar jag att använda mina specialblock/loggböcker på vandringar och renskriva (handstilen i fält är ju inte alltid den bästa om man är kall och blöt) det på ett bra papper sedan (när jag får tag i ett sådant). För givetvis är det kul om kanske, bara kanske någon faktiskt kan läsa det om några generationer eller så.