Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fällisen ligger i fickan, och multitoolen i ryggan. Fällisen är smidigare och blir mest använd. Multitoolen ska användas om jag behöver fila fötter eller använda tången till något.
Jag brukar rulla ihop min fleecetröja och använda som kudde, men du verkar inte ha någon tjock tröja med dig (mer än västen).
I vanliga fall tycker jag att kudde är rätt överskattat, på plant underlag har jag inga problem att sova utan. Men när det är risk att det är lite knöligt kan det vara bra att ha.
Jag är sörlänning och van o gå nere i landet, och här är man piskad o använda vattenrening av något slag. är det helt onödigt i fjällen alltså? går vattnet att dricka även i stillastående vattendrag där uppe menar du? kanske måste man någongång dricka ur icke strömmande vatten, beroende på var man är, eller är jag helt fel ute?
Ja man kan nog säga att jag har väldigt mycket fritid, och dessutom lite av en sk. "prylbög". Jag tycker planeringen är minst lika kul som själva upplevelsen
Planeringen är ju halva nöjet. Att sitta och skriva packlistor och väga grejer är ett perfekt göromål under mörka vinterkvällar. Dessutom är det bra att ha en packlista att checka av mot innan man åker så att man inte glömmer nåt viktigt.
Angående din packlista har jag inga invändningar alls, den ser klok ut.
Bambukallingar är sköna, men jag tycker att de torkar alldeles för långsamt. Eftersom man aldrig vet hur det blir med fjällvädret (...eller... det är kanske det man vet?) så försöker jag alltid ta med snabbtorkande kallingar och T-shirt.
1 kniv, multiverktyg och sax tycker jag är lite samma sak.
2 kudde när du har kläder?
3 Långkalsonger, jag brukar ha tightare vandringsbyxor, som blir underställ när jag tar på skallbyxorna.
4 Längs Padjelantaleden, har du kontrollerat hur mycket försäljning samerna har i sina stugor?
Det som inte riktigt framgår i packlistor är vad man tänkt sakerna ska användas till och om det som saknas är medvetet bortplockat. I denna lista saknar jag t.ex. en varm tröja/jacka. Har du glömt det eller räknar du med att plocka på dig alla kläder samtidigt (alternativt en varm sommar)? Läs kommentererna med detta i åtanke.
Lock till kastrull?
Vikten på kastrullen kändes hög - är det två kastruller? Borde räcka med 1. Inkl. lock? Fundera på lättare lock av typ folie.
Varm tröja/jacka? - Kan bli kallt även på sommaren (beror lite på var du ska).
Vindjacka/vindblus? - Ett givet val för mig personligen och väl värt vikten. Kanske tänker du dig regnjackan istället? Återigen - är det ett medvetet val så kör.
Handskar?
Kudde - ja men lättare finns (sök t.ex. "swiss pillow" på youtube)
Karta - kopiera till A4 istället - smidigare och lättare. Regnskydda med plastpåse.
Shorts?
Reparationskit? Minst någon meter silvertejp
Stavar?
En spontan åsikt när jag ser denna typ av inlägg är att TS har väldigt mycket fritid som tar sig tid att väga varje gram som skall bäras. Fattar bara inte syftet. Är innehållet eller vikten det viktiga ?
Varför kan inte båda vara viktiga?
För övrigt så tar det inte speciellt lång tid att väga sina grejer och syftet är upp till var och en men oftast är syftet att man vill se till att man inte bär med sig för mycket.
//Peter
Lock till kastrull?
Vikten på kastrullen kändes hög - är det två kastruller? Borde räcka med 1. Inkl. lock? Fundera på lättare lock av typ folie. Använder ett 1-liters kokkärl från primus, med ett lock som kan användas som stekpanna.
Varm tröja/jacka? - Kan bli kallt även på sommaren (beror lite på var du ska). Planerar att underställ och fleeceväst ska räcka gott och väl. Har ju mössa annars.
Vindjacka/vindblus? - Ett givet val för mig personligen och väl värt vikten. Kanske tänker du dig regnjackan istället? Återigen - är det ett medvetet val så kör. Precis så jag hade tänkt göra.
Handskar? Tvivlar på att det blir så pass kallt att jag behöver det.
Kudde - ja men lättare finns (sök t.ex. "swiss pillow" på youtube) Ska kolla upp det.
Karta - kopiera till A4 istället - smidigare och lättare. Regnskydda med plastpåse. Bra tips där. Ska kolla efter möjligheter att kopiera.
Shorts? Gick abisko-nikkaluokta förra året under troligen de varmaste dagarna, och då funkade byxor bra, så skippar shorts.Sen har ju myggen mindre yta att bita på
Reparationskit? Minst någon meter silvertejp Om jag behöver reparera med tejp så tar jag den från sjukvårdskitet istället.
Stavar? Aldrig vandrat med stavar, och gissar att det inte är jättenödvändigt på led?
Bambukallingar är sköna, men jag tycker att de torkar alldeles för långsamt. Eftersom man aldrig vet hur det blir med fjällvädret (...eller... det är kanske det man vet?) så försöker jag alltid ta med snabbtorkande kallingar och T-shirt.
Sen jag köpte mitt första par bambu-kallingar förra året är jag förälskad, så satsar på att de ska funka finfint under vandring med. Får inget skav med dessa till skillnad från andra kalsonger jag testat.
1 kniv, multiverktyg och sax tycker jag är lite samma sak.
2 kudde när du har kläder?
3 Långkalsonger, jag brukar ha tightare vandringsbyxor, som blir underställ när jag tar på skallbyxorna.
4 Längs Padjelantaleden, har du kontrollerat hur mycket försäljning samerna har i sina stugor?
Imponerande viktminimering! Jag är mest imponerad av hur du fått ned dagsransonsvikten till strax över 500 gram. Jag saknar dock godis, nötter och bröd - källor till snabba kolhydrater och viktig energi. På mina vandringar brukar dagsransonsvikten ligga på mellan 700-800 gram och då ingår en hel del choklad, bröd och nötter.