Miljövänligt frilftsliv?

Modeord kommer och brukas lätt utan hänsyn till vad det egentligen står för. På radion har jag hört att utbyte till mijöbilar skulle spara koldioxidutsläppen så fenomenalt....I en recention här på Utsidan påstås att .....köket är miljövänligt....
Är det det?
De flesta här på Utsidan har ett eller flera fungerande friluftskök. Ett till innebär resor fram och åter för inhandla det. För att det skall komma till butikshyllan skall råvaror utvinnas, transporteras, förädlas och slutligen formas till produkten, embalage skall möta produkten och slutligen minst transporten från fabrik till grossist och från grossist till butiken. Alla de här leden innebär transporter och energiförbrukning. (I samma recention framgick att en hade tillochmed gått över ån efter vatten) Man skall till att elda en förfärlig massa vatten i det här köket för att kompensera vad processen fram till konsumenten kostade och då kanske hela vinsten med lägre CO2 utsläpp går förlorad...
Sannorlik är att det blir än värre med mer kompliserade produkter som dessutom kräver skrotning av tidigare innehavda.
När de Gröna i Frakfurt krävde kretsloppssamhälle i stan, pajade sophantering, avlopp, fjärrvärme och reningsverk. Ingen ville betala och man fick backa...
En vanlig orsak till att tidigare samhällen kollapsat är just att tippen nära har blivit en för stor belastning på mycket, samtidigt som bränslet fanns för långt borta...
Slutligen hur mycket vatten måste man koka för att betala totala enegiräkningen för prylen?
Hinner man med mer än vattenkokning då?
//J

Jag tvivlar på att växthuseffekten av ens friluftsliv är något att oroa sig för. Tänk hellre på vardagslivet. Stormkökets bränsle torde vara en fjärt i universum jämfört med allt annat som släpps ut.

Cyklar eller går du till allt frilufsande? Om inte, tänk inte på vad köket släpper ut, det blir som sagt en fjärt i sammanhanget.

Även om det är i vardagslivet som vi skapar det mesta av vår klimatpåverkan så tycker jag att det finns mycket goda skäl att se över även den inverkan vårt friluftsliv har med allt vad det innebär av inköp, resor och produktanvändning. Att ställa om sitt liv i mer miljövänlig riktning tycker jag ska inkludera alla delar, även friluftslivet. Vi som konsumenter har stor makt att påverka utbudet i rätt riktning genom att välja produkter som har så liten miljöpåverkan som möjligt. Personligen använder jag t ex förnybar etanol i Trangiat i stället för de fossila bränslena gasol och bensin, även om dessa är effektivare.
Såvitt jag vet har det inte förts någon diskussion här på Utsidan om olika bränslens miljöpåverkan (rätta mig gärna om jag har fel!). Det som tycks mest intressant är olika bränslens prestanda. Gasolen är ju t ex ett mycket populärt bränsle men det är en restprodukt från oljeraffinering och sålunda mycket diskutabel ur miljösynpunkt. Trots detta används den av många naturälskande friluftsmänniskor. Jag lever inte i tron att T-röd är något miljömässigt mirakelbränsle men etanolen är förnybar och ger, såvitt jag vet, inte lika höga utsläpp av koldioxid vid förbränning som fossila bränslen.

Nu är det väl så att etanolen i T-dojan inte kommer från jästa jordbruksprodukter...? Skulle tro att nettotillskottet av CO2 vid förbränning av industriell etanol antagligen är större än om man skulle använda bensin.

Nja vad jag vänder mig mest mot är ordbruket att nyanskaffningar skall generera mindre miljöpåverkan, såvitt jag begriper hjälper vi alla till, på olika sätt att öka belastningarna.....bl a genom resor och nyanskaffningar....
Visst må vattenkokning i naturen vara en fjärt men fjärilsvingen i anderna osv... vi bidrar alla mer eller mindre.
//J

Jo, vi bidrar alla till att öka miljöbelastningarna

Nja vad jag vänder mig mest mot är ordbruket att nyanskaffningar skall generera mindre miljöpåverkan, såvitt jag begriper hjälper vi alla till, på olika sätt att öka belastningarna.....bl a genom resor och nyanskaffningar....
Visst må vattenkokning i naturen vara en fjärt men fjärilsvingen i anderna osv... vi bidrar alla mer eller mindre.
//J
För 40 år sedan var vi ca. 4 miljarder människor på jorden. Idag är vi i runda slängar ca. 6 miljarder människor. Om 30 år är vi kanske 9 miljarder!
Alla bidrar vi med koldioxid-utsläpp genom att vi behöver värme för att inte frysa, värme till matlagning, vi andas ut koldioxid, vi reser och transporterar, producerar mat och andra varor m.m.
Hur ska denna negativa miljöpåverkan kunna hejdas, då vi i ökande takt bara blir fler människor på planeten?
Med det perspektivet så känns lite vattenkokning ganska så ynkligt som företeelse.

Mvh
Lars

För 40 år sedan var vi ca. 4 miljarder människor på jorden. Idag är vi i runda slängar ca. 6 miljarder människor. Om 30 år är vi kanske 9 miljarder!
Alla bidrar vi med koldioxid-utsläpp genom att vi behöver värme för att inte frysa, värme till matlagning, vi andas ut koldioxid, vi reser och transporterar, producerar mat och andra varor m.m.
Hur ska denna negativa miljöpåverkan kunna hejdas, då vi i ökande takt bara blir fler människor på planeten?
Med det perspektivet så känns lite vattenkokning ganska så ynkligt som företeelse.

Mvh
Lars

Å andra sidan är det just därför som det är viktigt att man tittar över helheten. Den gamla frasen "många bäckar små" är visserligen lite tjatig men sann.
Om man hela tiden resonerar som "att det här lilla gör ingen skillnad" så kan det i förlängningen bli väldigt mycket.

Jag verkar för miljövänligt friluftsliv, bland annat genom att använda regndagar i fjällstugor till att plocka skräp i omgivningarna. Men inte fasen kommer jag att bry mig om några personligt åstadkomna smärre koldioxidutsläpp så länge som dom bestämmande dummerjönsarna stänger välfungerande kärnkraftverk och ersätter med importerad kolkraft, olja eller vindkraft.

Funderar förresten på att bivackera några dagar kring toppstugorna i Kebnekaise nästa sommar och plocka skräp för skräphögen där är en skamfläck.

Skräp...

... det såg jag massor av i går när jag gick sträckan utmed Sörmlandsleden mellan Haninge C till Huddinge C... kalasnatur men alldeles för mycket skräp överallt... kvarlämnade pastasalladsförpacknigar, ölburkar, bensindunkar, påsar, godispapper, dumpade kylskåp... och kanske inte nedskräpning, men miljöförstörande motorcyklar som karvar sönder markerna....

Man borde kanske göra an insats på Sörmlandsleden också....

Thomas

//J
Precis, man skrotar sin gamla bil och köper en ny miljöbil. Det går åt oerhörda mängder energi för att bryta malmen och göra en bil. Frågan är om verkligen en nyanskaffning är miljövänlig alla gånger. Eller kanske ännu värre, skrota en fullt fungerande kyl och köpa en mindre energislukande.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg