Miljövänligt frilftsliv?

Holländarna får väl berätta vad dom behöver hjälp med, efter att först visat att det inte skulle räcka med att höja vallarna några decimeter?

Holländarna får väl berätta vad dom behöver hjälp med, efter att först visat att det inte skulle räcka med att höja vallarna några decimeter?

Å bangladeshiernas vägnar framför jag att de behöver vallar. Det behövde de i princp redan innan men en halvmeter högre havsyta lägger hus och hem i plurret för en sisådär hundra miljoner av dem. Det fixar väl du, optimist och filantrop som du är?

Bangladeshier är mig veterligen muslimer och enligt religionen och lydnadskulturen Islam är allting förutbestämt. Därmed finns ingen anledning för dem att bygga några vallar. Eller?

Bangladeshier är mig veterligen muslimer och enligt religionen och lydnadskulturen Islam är allting förutbestämt. Därmed finns ingen anledning för dem att bygga några vallar. Eller?

Nej. Allt är Guds vilja tror de, där av det så populära arabiska uttrycket "inshalla", ung. "ske Guds vilja". Det är Guds vilja att man hjälper sin nästa. Att du sedan inte ens skulle pissa på en medmänniska om du hittade henne brinnande på gatan är en annan femma....

Vättlefjäll skrev "...Det är Guds vilja att man hjälper sin nästa. Att du sedan inte ens skulle pissa på en medmänniska om du hittade henne brinnande på gatan är en annan femma...."

Är sådan skrivning förenlig med forumreglerna? Har faktiskt två "medaljer" (pappersdokument) för frivilliga hjälpinsatser, den första från tjeckoslovakiska alpinistfederationen för eftersök, transporter, tolkning och kontakter med norska myndigheter i samband med en stor klätterolycka (fem döda) i Romsdalen 1973. Den andra var från ett tillfälle då jag påklädd hoppade från en kaj på Gotland för att plocka upp ett barn som fallit ned mellan kajen och föräldrarnas segelbåt. Strunt samma men jag blev illa berörd av påhoppet. Men forumadmin. har väl fullt upp med oregerliga forumskribenter så jag begär inget utan bara noterar.

Senast ändrad:
Vättlefjäll skrev "...Det är Guds vilja att man hjälper sin nästa. Att du sedan inte ens skulle pissa på en medmänniska om du hittade henne brinnande på gatan är en annan femma...."

Är sådan skrivning förenlig med forumreglerna? Har faktiskt två "medaljer" (pappersdokument) för frivilliga hjälpinsatser, den första från tjeckoslovakiska alpinistfederationen för eftersök, transporter, tolkning och kontakter med norska myndigheter i samband med en stor klätterolycka (fem döda) i Romsdalen 1973. Den andra var från ett tillfälle då jag påklädd hoppade från en kaj på Gotland för att plocka upp ett barn som fallit ned mellan kajen och föräldrarnas segelbåt. Strunt samma men jag blev illa berörd av påhoppet. Men forumadmin. har väl fullt upp med oregerliga forumskribenter så jag begär inget utan bara noterar.

För en gångs skull håller jag med dig Mellpat! Detta var väl grovt!

Precis, man skrotar sin gamla bil och köper en ny miljöbil. Det går åt oerhörda mängder energi för att bryta malmen och göra en bil. Frågan är om verkligen en nyanskaffning är miljövänlig alla gånger. Eller kanske ännu värre, skrota en fullt fungerande kyl och köpa en mindre energislukande.

När 3 glasdebatten mullrade på som värst räknade en vän av ordning ut nettovinsten av bytet för den enskilde brukaren, före fastighetsskatteökningen var det ca 40 år och lade man in avgifts ökningarna på bränsle och på fastighetskatten (pga att man fick högre taxeringsvärde) kom han i den modellen upp på närmare 100 år, d v s i praktiken staten tjänade på 3 glas men inte investeraren. Energimässigt hade vanlig tätning gjort mer.

Det var någon här som frågade hur jag kommer till mitt friluftsliv i närheten. Åker kolletivt eller cyklar ut och hem. Hur gör ni?
//J

Min formulering må sticka i ögonen och får väl be om ursäkt för att jag ibland uttrycker mig som en full sjöman. Men andemeningen "mellpat, du verkar vara en särdeles empatilös människa" står jag för med av ovanstående citat.

Är sådan skrivning förenlig med forumreglerna? Har faktiskt två "medaljer" (pappersdokument) för frivilliga hjälpinsatser, den första från tjeckoslovakiska alpinistfederationen för eftersök, transporter, tolkning och kontakter med norska myndigheter i samband med en stor klätterolycka (fem döda) i Romsdalen 1973. Den andra var från ett tillfälle då jag påklädd hoppade från en kaj på Gotland för att plocka upp ett barn som fallit ned mellan kajen och föräldrarnas segelbåt.

Vad fint av dig och nu fick du ett utmärkt tillfälle att berätta. Men varför gjorde du det? Kan man inte språket får man väl skylla sig själv? Barnet får väl ta det den fulla konsekvensen av att ha föräldrar som inte sätter på det flytväst i närheten av vatten? Eller är det kanske så som det diskuteras i tråden "Jag saknar riktiga namn" att det är lätt att sitta framför en skärm och vara kall, hård och konsekvent men väsentligt svårare ute riktiga livet? Där kanske du är lika mycket ett blötdjur som oss andra? Då tycker jag du kan försöka vara det här också och inte gnälla när vi andra tar illa upp för att du tycker att religiös tillhörighet ska rendera en drunkningsdöden...

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg