Miljövänligt frilftsliv?

... men jag hade rätt... kollade upp det, och det är exakt 60 pix för en enkel resa... men sen är det ju som du säger lite billigare med remsa, och ännu mindre med månadskort, beroende på hur mycket man åker...

Nu åker jag ju inte in till stan för att jobba, utan jobbar hyfsat nära hemmet så jag går, cyklar eller tar bilen...

Thomas

Ska inte hänga kvar vid sidospåret, men vad hittar du för mysko priser? Huddinge ligger i zon B. Jag brukar aldrig köpa kontantbiljett, men det innebär tre klipp à 10 kr på en remsa, 39 kr för en sms eller automatbiljett.

Visst... jag skulle sluta köra bil, igen, om politikerna fixade kollektivtrafiken... ff a här i sthlm... jag tänkte länge att jag skulle minsann inte skaffa bil... dröjde tills jag blev 30, sen ruttnade jag på att betala svindyrt för att inte komma i tid eller ens komma fram.... det är billiigare för mig att ta bilen till stan, inkl tull, än att åka kollektivt.

Här i Göteborg sänkte man nyss priset på månadskort från 515 kr till 400 kr - för mig som åker mycket (om jag har råd) så är det riktigt bra. Men löskupongspriset blev oförändrat. Spårvagnarna och bussarna i stan strular visserligen ofta, men det går så många linjer åt alla håll att man med månadskort kan ta sig runt hur enkelt som helst.

(Sänkningen var egentligen ett tillskott av pengar från kommunen till Västtrafik (dvs subvention), men det gör ju detsamma för resenären.)

Stockholm, däremot, hör jag bara skräckhistorier från. En närmast absurd kollektivtrafik verkar det som. Speciellt pendeltågen? (Nu börjar iofs pendeltågen här i Göteborg också strula rejält. Stackars Alingsås..)

Hehe...

Ska inte hänga kvar vid sidospåret, men vad hittar du för mysko priser? Huddinge ligger i zon B. Jag brukar aldrig köpa kontantbiljett, men det innebär tre klipp à 10 kr på en remsa, 39 kr för en sms eller automatbiljett.

... får snart starta en ny tråd i ämnet... eftersom detta engagerade mig så mycket så pallrade jag mig faktiskt ner till pendel luckan och frågade...

Men återigen... du har ju rätt, det behöver inte vara så dyrt om man köper remsa... men jag tycker fortfarande att det då är dyrt... höj skatten på bensin och annat miljöförstörande istället och finansiera med de skattekronorna kollektivtrafiken... gör den gratis!

Thomas, som kanske skall ta och bli politiker....

eller inte...

Vättlefjäll anhängare av en apokalyptisk religion? Människors längtan efter en stor Ledare kan tydligen ta sig många uttryck. Antar att det har darwinistiskt överlevnadsvärde att ha en utomvärdslig fantasifigur att drömma om.

Vättlefjäll, som kärnkraftsmotståndare åligger det dig att visa att dom allra högst kvalificerade människorna som arbetar innanför ett kärnkraftverks yttre skyddsbarriär och i omedelbar anslutning till en reaktor saknar både självbevarelsedrift och ansvarskänsla. Upp till bevis!

Ja, Ingemar, sådana som du står också med i manuset. Din sort har alltid funnits men ska visst vara vanligare i den yttersta tiden. Inte behöver man respektera de enkla regler Gud gett, t ex ge fan i sådant som avger mycket strålning eller så kommer en av er förr eller senare tabba sig och döda mängder av er. Men nu handlade ju inte tråden om sådant här... Och du, jag behöver inte bevisa ett skvatt för dig.

höj skatten på bensin och annat miljöförstörande istället och finansiera med de skattekronorna kollektivtrafiken... gör den gratis!

Nä inte gratis. Kollektivtrafik är faktiskt också miljöförstörande verksamhet!

Den ska var billig och smidig nog att konkurreta ut mycket av privatbilismen, men inte så billig att den konkurrerar ut cyklar och apostlahästar!

Billig nog är den egentligen redan. Månadskort är så mycket billigare än egen bil att jag har svårt att tänka mig att nämvärt fler skulle ställa bilen om priset sänktes ytterligare.
Däremot finns det en del att göra när det gäller smidigheten, bekvämligheten, turtätheten etc.

Ja, Ingemar, sådana som du står också med i manuset. Din sort har alltid funnits men ska visst vara vanligare i den yttersta tiden. Inte behöver man respektera de enkla regler Gud gett, t ex ge fan i sådant som avger mycket strålning eller så kommer en av er förr eller senare tabba sig och döda mängder av er. Men nu handlade ju inte tråden om sådant här... Och du, jag behöver inte bevisa ett skvatt för dig.

Du lade väl märke till att det var mellpats inlägg nummer.... 666!

Om politikerna verkligen ville lösa miljöproblemen så skulle de inte bygga ut vägarna utan bygga ut kollektivtrafiken, både funktionellt och subventionerat. Kärnkraften skulle bibehållas, tills hållbara miljöalternativ skapades...

Visst kan vi som individer göra en del, men det är politikerna som kan ge oss förutsättningarna, för riktigt stora skillnader.

Thomas

Kan bara hålla med. I Norrbotten där jag arbetar för tillfället är kollektivtrafik oftast inget alternativ. De dagar jag arbetar i Luleå måste jag ta bilen eftersom det helt enkelt inte finns någon kollektivtrafik att ta de tider jag behöver.

När det gäller kärnkraft så tycker jag den borde bibehållas och helst utvecklas tills reella alternativ finns. Vindkraft i all ära, men jag tror aldrig den kan ersätta kärnkraften. Återstår gör då vattenkraft och vattenfall vädrar ju redan morgonluft och har många planer på fortsatt reglering och utbyggnad. Det är kanske så att vi får acceptera fler vattenkrafsmagasin i fjällen, den planerade norgevägen förbi Ritsem och de planer vattenfall har i området indikerar detta. Det handlar ju om "grön el" så lobbyister kan ju i dessa dagar lätt övertyga politikerna om det goda syftet med det hela och lätt glömmer den oerhörda miljöpåverkan som redan skett iom vattenkraftsutbyggnaden.

Men så här låter det ju alltid... Folk vill ha en miljövänlig lösning för att inte behöva ändra livsstil. Vi behöver inte fler miljöbilar, bättre kollektivtrafik, fler återvinningstationer, mer vindkraft eller allt det där andra tjafset. Vi behöver konsumera mindre, jobba där vi bor, äta det som odlas här och nu, sluta flyga osv... Att inte sluta upp med överkonsumtionen kommer att knuffa Babylon över kanten men det kanske är lika bra?

Alla hans inlägg förtjänar det numret.
(666)

Mot Stadans siffermysticism står jag mig slätt. Eftersom Stadan listar sydostasiens natur och kultur som ett av sina intressen undrar jag dock vilket kilonumret blir för koldioxidutsläppen för hans resor dit. Utgår från att intresset utövas på ort och ställe och att färdmedlet dit inte är cykel eller segelbåt. :)

Visst... jag skulle sluta köra bil, igen, om politikerna fixade kollektivtrafiken... ff a här i sthlm... jag tänkte länge att jag skulle minsann inte skaffa bil... dröjde tills jag blev 30, sen ruttnade jag på att betala svindyrt för att inte komma i tid eller ens komma fram.... det är billiigare för mig att ta bilen till stan, inkl tull, än att åka kollektivt.

Thomas

Grattis Stockholmare!
Till den fina kollektivtrafik ni har. Här är ett exempel från mitt arbete och hem.
Bil 16 minuter eller
cykel 48 minuter eller
Buss 7 h (1 byte) eller
40 minuters prommenad, 20 minuters tåg och 20 minuter på cykeln.
Föga oväntande så väljer jag bilen, En och en halv timme på cykeln per dag är för mycket tycker jag

Hade en arbetskamrat där bussreasn tog 13 timmar jämfört med 12 minuter med bilen.

Och detta är mellansverige. Snart kommer Norrlänningarna :)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2708&a=615493

"Under kommande sekel tror IPCC att havsytan stiger med mellan 20 och 60 centimeter". Tala om icke-problem. Enda negativa följden för mig blir att man i min båtklubb kommer att få höja rampen till flytbryggorna någon decimeter. Samt att några nu farliga grynnor i Himmerfjärden kommer att bli ofarliga. De samtidigt minskade uppvärmningskostnaderna för mitt hus täcker nog med råge merutgiften för båtbryggan. Ett varmare klimat gör att vi inte längre behöver elda så mycket kol för den bostadsuppvärmning som nu höjer atmosfärens halt av växthusgas. Det är väl fint?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg