Dave,
Visst är det så att kopplingen mellan välfärd och eknomisk tillväxt fungerar ganska bra. Problemet är att denna linjära, ett till ett, relation inte verkar stämma när välfärden uppnåt en viss nivå. Bortom denna nivå finns det förmodligen därför ingen anledning att propagera för tillväxt.
Du skriver att det inte verkar stämma, vad stödjer du det antagandet på? Hur är de mätningarna utförda? Var? Är det känslan av välbefinnande eller faktiska mått som Human Development Index som använts?
Samhället är inte statiskt; det förändras hela tiden. Befolkningsstrukturen i västvärlden går alltmer emot en åldrande befolkning; dvs en effekt av välfärdsutveckling är att vi lever längre. Denna förskjutning i åldersstruktur påverkar naturligtvis ekonomin i ett socialt välfärdssamhälle som det i Sverige. Sjukvård och omvårdnad blir dyrare; vi blir bättre och bättre på att behandla sjukdomar men kostnaderna ökar naturligtvis på grund av ny avancerad teknologi och bättre mediciner. De flesta barnleukemier kan idag t ex behandlas effektivt med bara för 20-30 år fanns oftast inget hopp men den ökade överlevnaden har naturligtvis ett ekonomiskt pris. Vi har dessutom en viss befolkningstillväxt. 1961 hade vi en befolkning på omkring 7,5 miljoner; i dag drygt 9 miljoner, så dels är vi fler, dels har åldersfördelningen förskjutits (förväntad livslängd för Svenskar har ökat med 7-8 år sedan början av 60-talet). Det säger sig nästan självt att storleken på ekonomin i början av 60-talet nog är några storlekar för liten om man skulle försöka applicera den på 2009-års samhälle.
DVS för att ekonomin skall göra det jobb vi vill att den skall göra åt oss (för ekonomin har ju inget egenvärde, vilket många verkar tro) måste vi se ändra våran bild av vad ekonomiskt tänkande innebär:
- Tillväxt är inte nödvändigt. Alternativet heter "steady-state" ekonomi.
Hur ser en sådan "steady-state ekonomi" ut? Finns det några fungerande exempel? Det är alltid bra med visioner men risken är att det blir utopier som inte går att applicera på verkligheten.
- Miljön måste ges ett värde i pengar - ett värde som faktiskt återspeglar de tjänster dessa system gör.
Miljön ges redan ekonomiska värden, dels genom politiska styrmedel (t ex skatter, utsläppsrätter), men även i marknaden. När jag växte upp på 70 och 80-talet så fanns knappast begreppet "ekologiskt producerat". När jag läste miljövårdsteknisk inriktning på naturprogrammet i slutet av 80-talet så diskuterades det knappast. Då var det försurningen och användandet av freoner som var det man främst diskuterade; problem som vi idag till stor del har löst. I dag kan vi gå in på nästan vilken matvaruaffär som helst och efterfråga ekologiskt producerade varor och medvetenheten har ökat en hel del. En styrka i det marknadsekonomiska systemet är ju just att ekonomin direkt kan påverka produktionen; om efterfrågan faller (t ex genom ökad medvetenhet om en viss miljövidrig produkt) så kommer den också att försvinna. Detta har varit ett problem i tidigare planekonomiska experiment; har man redan bestämt en ekonomisk ram och ett produktionsmål för en verksamhet så är det också svårare att påverka verksamheten.
Jag brukar då och då snacka laxfiske och det tycker jag är ett rätt bra exempel på hur bevarande och ekonomi kan gå hand i hand. Genom att förvalta resursen (laxen) på ett hållbart sätt, t ex genom att tillämpa catch and release eller no kill-metoder så kan man marknadsföra en produkt (bra fiske) som just för att det är bra fiske får ett stort ekonomiskt värde. Resursen förbrukas inte, bevarandeincitamenten ökar (laxen får ett större ekonomiskt värde som levande än som nätuppfiskad och uppäten) och man får en ekonomisk tillväxt, dvs lokalbefolkning kan få en utkomst och livnära sig på fisket. Detta samspel fungerar inte i rigida planekonomiska modeller; det är själva marknadsvärdet i sig som skapar bevarandeincitamentet i detta fall. Exempel i verkligheten är t ex Mörrum, Em, norska älvar som t ex Alta, Gaula. Kolahalvön etc.
Naturligtvis finns det baksidor med det marknadsekonomiska systemet också, men det har som sagt visat sig mest framgångsrikt i att hantera välfärdsproblematik och jag känner en intuitiv avogsamhet inför system där man så att säga i förväg ger en ram för ekonomin. Vem ska bestämma den ramen? Hur kan en steady-state ekonomi hantera befolkningstillväxt, förändrade omsorgsbehov (genom ökad andel äldre). Kan man skapa ekonomiska bevarandeincitament som i mitt lax-exempel? Hur hanterar man privata företags vinstintressen? Kan man undvika inflation?
Och för att förtydliga; det finns inget kausalt samband mellan ekonomisk tillväxt och oåterkalleligen förbrukade resurser (även om det finns exempel på samvariation).