Certifierade borrbultare låter iofs som en bra sak, men har inte de lokala bultkommiterna koll på vad de gör och finns det så många dåligt bultade leder?
Det är förstås en helt relevant fråga, om detta egentligen behövs. Svaret är nog att vi inte har en aning. De flesta bultar är inte tjugo år gamla. De flesta bultar faller aldrig någon på, och på många håll är det proaktiva kontrollarbetet nog inte så frekvent. Så aktiva bultkommiteer är definitivt ett annat område att jobba på! På flera håll är det förstås redan väldigt proffsigt.
Men vi vet också att det förekommer både bultar i dåliga material och dåligt borrade hål, liksom (mer subjektivt) olämpligt placerade bultar. Om vi tar ett lite längre perspektiv så kan vi nog tänka oss att bultar satta med lägre kompetens måste bytas tidigare, vilket betyder fler hål, eller fler olyckor. Särskilt om trafiken på sportklippor fortsätter öka.
Men frågan är bra ställd. Finnd det ett reellt problem med dåliga bultar och farliga sportleder?